Strobstyrning

Har kan du diskutera strob, moonflowers, laser, skytrackers mm.
Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Strobstyrning

Inlägg av Tommy Pettersson »

Jag har tre strobar som det står typ ELC på baksidan av elle nåt liknande, och dom har liksom ett telejack-ingång som heter typ controller. Vad är det för kontroller tror ni? Jag har försökt googla på märket men hittar inget, dom är i från 90 talet nångång.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Det torde väl vara klassisk 0-10V ingång. Dvs gammal analog styrning. Ska funka med alla strobestyrningar som inte kör med DMX.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Tack :)
Vore grymt att införskaffa DMX-strobar. Men får väl försöka hitta nån billig kontroller till dom där så länge.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Precis.. Jag har tyvärr aldrig kört med DMX-strobbar, men jag gillar rätt rejält att ha en lös strobekontroller då jag meckar rätt hårt med den, då jag spelar..

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

DMX-strobbar är betydligt bättre, iaf tycker jag det, eftersom att inte bara kan styra hastigheten utan styrkan också, och du kan dra den på samma kabel som allt annat ljus :wink:

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Brolin skrev:Ska funka med alla strobestyrningar som inte kör med DMX.
Tyvärr inte hela sanningen. Vissa strobar och vissa controllers gillar inte varandra trots att bägge är en simpel 0-10V styrning.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Mikael Ekström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 03 jul 2004, 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mikael Ekström »

För övrigt finns det omvandlare så det går att köra 0-10V Strobe på DMX
Mikael Ekström
Ljustekniker

Frema AB
Kraftverksgatan 6
721 30 Västerås

070 - 363 94 97
021 -­ 10 33 70

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Lite konstigt att många tillverkare speccar att strobet kontrolleras av 0-10v vilket man ju igentligen kan tolka som att 0v = inga blink och 10v = max blink, när det i själva verket handlar om en pulssignal på runt 10v.

Jag har iaf inte stött på något strobe som har "korrekt" 0-10v styrning av samma typ/funktion som tex de gamla analoga ljusborden/dimmrarna.

Eller är jag helt ute och cycklar nu =)



Nackdelen med dmxstrobe är att du aldrig kan få en riktig "single flash" funktion om inte strobbet har det inbyggt, i stället får man göra ett program som är inställt exakt på tiden så att strobbet bara hinner blinka en gång, eller hur brukar ni andra göra när ni vill ha "single flash" på dmx styrda strobe?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Jonas skrev:Nackdelen med dmxstrobe är att du aldrig kan få en riktig "single flash" funktion om inte strobbet har det inbyggt, i stället får man göra ett program som är inställt exakt på tiden så att strobbet bara hinner blinka en gång, eller hur brukar ni andra göra när ni vill ha "single flash" på dmx styrda strobe?
Brukar dra upp regeln snabbt och sen ner lika fort, brukar funka!

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Singleflash funktion vore grymt.
Vet inte om jag vågar köpa nån kontroller för dom om dom har något udda sätt att styra dom på.
Borde ju vara standard eftersom det är standard 6.3mm kontakt. Men sånt kan man väl aldrig vara säker på heller.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Det är säkert standard.. om du är osäker kan du ju ta en 6.3 mm mono plugg och skicka in 10 v DC och se om strobbet ger ifrån sig ett blink.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Jonas skrev:Nackdelen med dmxstrobe är att du aldrig kan få en riktig "single flash" funktion om inte strobbet har det inbyggt, i stället får man göra ett program som är inställt exakt på tiden så att strobbet bara hinner blinka en gång, eller hur brukar ni andra göra när ni vill ha "single flash" på dmx styrda strobe?
Det vi brukar använda på våra strob (SGM Flash 1.5) är att man flashar enbart dimmerkanalen för att få single-flash... Vet dock inte hur det är med t.ex. Geni's DMX-strob...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

Rikhard skrev:DMX-strobbar är betydligt bättre, iaf tycker jag det, eftersom att inte bara kan styra hastigheten utan styrkan också, och du kan dra den på samma kabel som allt annat ljus :wink:
Det du nämner är förvisso två fördelar med DMX-styrda strobbar. Jag vill dock påstå att DMX-styrning inte alltid är det bästa alternativet. På ett av studentställena här i stan (Linköping) har de fyra gamla strobar med en minst lika gammal analog styrning. Med den är det inga problem att exempelvis strobba i takt med musiken eller att göra ett singelblink.

Styrningen har också stöd för att blinka med en strobb i taget i takt till musiken. Mycket snyggt tycker jag =)

Mig veterligen går det inte att ådstakomma samma effekt på något enkelt vis med DMX-styrda stroboskop.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Martins Atomic strobe går du att köra som singelblink via dmx och deras egen detonator kontroller, men då är ju den funktionen inbyggd i strobet! Så ja, jag kan nog hålla med om att dmx strobe inte är idealiska till alla ändamål.

För ett tag sedan fick jag ett nyhetesbrev där en förhandsvisning av en ny kombinerad analog/dmx strobekontroller visades.

Lite dålig engelska ifrån Thomanns sida:

Stairville
Strobe-Master I


Stairville Strobe-Master I DMX u. Analog control. 4 Analogoutputs and 1 DMX output, enables user to control analogand DMX strobes at the same time. Featuring variousexellent functions blackout, single flash, full on, chase,speed and dimmer control. 10 chase patterns in auto modewith adjustable speed or in music trigger mode. An LEDdisplay is added for showing the chase pattern. Speedslider is designed for adjusting chase spedd, dimmerfunction is for DMX strobe only. Single Flash underblackout status for blinder effect. Power supply: DC 9V300mA, Size 210x133x77 mm, Weight: 0,8kg

Där har man musiktrigg och singelblink, och av texten kan man ju tolka som att detta fungerar även på dmxstyrda strobe, men jag är tveksam, jag har mailat och kollat med företaget jag fick nyhetsbrevet ifrån, men de visste inte själva ännu.

Helt klart rätt prisläge på den kontrollen om den skulle funka okej till dmx strobe. Runt tusenlappen i Sverige och 600:- i Tyskland.

Bild
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Trevlig liten pryl.. Köpa kanske..

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster