Tillstånd för laser

Har kan du diskutera strob, moonflowers, laser, skytrackers mm.
Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Tillstånd för laser

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Vi har funderat på att köpa in en 200mW laser och undrar lite över tillstånd. Är det precis som pyro att man måste ha tillstånd för varje ställe man är på eller är det företaget som får ett speciellt tillstånd?
Work sucks, send me on tour!

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Vad jag vet så måste lasern vara över publiken. Men något tillstånd har jag aldrig hört talats om. Har kört med 250mW laser utan att behöva något tillstånd.

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

Rikhard skrev:Har kört med 250mW laser utan att behöva något tillstånd.
Utan att ha eller utan att behöva är inte samma sak ... :roll:

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Kollade på polisens hemsida och det jag fan som behöver tillstånd var detta:

"Vid demonstrationer, religiösa sammankomster, konsert, dans/disco, tävling eller uppvisning i sport eller idrott, tivoli, karnevalståg, marknad eller mässa, sprängning, försäljning av fyrverkerier, uppskjutande av raketer, handel och förvaring av explosiva varor, störande buller, penninginsamling, affischering, servering av alkoholhaltiga drycker, lotterier, att vara ordningsvakt, eldningstillstånd, användning av offentlig plats för annat än vad platsen är avsedd för."

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ja men alla tillstånd utfärdas inte av polisen! I det här fallet så är det SSI som börjar gnälla! Tillstånd ska ges för varje enskilt tillfälle! Har läst någonstans att detta gäller laser över 5mW men det är jag osäker på! Jag vet inte hur de övriga reglerna ser ut men det går säkert att ta reda på! Strålskyddsinstitutet har säkert mycket info på deras hemsida om någon orkar leta!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

http://www.ssi.se/forfattning/pdf/2005_4.pdf

Vad som gäller för vilken klass en laser tillhör vet jag dock inte.

(Google är jäkligt bra, faktiskt. Jag sökte på tillstånd för laser och detta var träff nummer fem.)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Detta svaret fick jag sist jag mailade SSI för att få lite mera specifika svar:

De regler som gäller "för tillfället" har gällt sedan 1983 och någon förändring planeras inte. Du finner föreskrifterna på vår hemsida www.ssi.se På startsidan finns rutor med olika rubriker. Klicka på "författningar" och scrolla ner till 1993:1. Det är sant att reglerna är under uppdatering, men det kommer inte att ändra på någonting vad avser publika lasershower. Reglerna har aldrig tagit, tar inte, och kommer aldrig att ta hänsyn till någon speciell lasertyp, utan det som avgör är våglängd, strålningseffekt (eller pulsenergi) och laserklass.

Din DPSS-laser (uppenbarligen en frekvensdubblad neodymlaser) tillhör laserklass 3B, och vill du köra den bland människor är ett sådant arrangemang föremål för krav om tillstånd från SSI. I förbigående vill jag säga att gränsvärdet för exponering av öga vid 532 nm och 250 mW uppnås efter 0,77 mikrosekunder, så glöm alla designer som innebär scanning mot publiken. Det är i alla fall förbjudet. Minst 3 meter över golv är vad som gäller.

Mycket konkret:
* För varje projekt behöver du ett tillstånd.
* För att få tillstånd behöver vi en ansökan (kan göras elektroniskt) så tidigt som möjligt där du beskriver vad ni vill göra, när och var.
* Det skall i ansökan också framgå ditt namn, adress, telefonnummer och registreringsnummer om det finns en firma bakom.
* Normalt meddelas tillstånd om allt är OK efter att SSI har inspekterat installationen. Det betyder att ni riggar, SSI inspekterar och sedan kommer publiken till.
* Ett tillstånd är förenat med en avgift, för närvarande 3300:-, per projekt.


Så, ja, hur många tror ni betalar 3300:- för ett tillstånd till sin lila ravefest eller när de hyr ut sina lasrar åt höger och vänster?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

ALLA :roll:

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Tror inte många betalar, det är ju inga småpengar direkt!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det är väl i princip vad en laser kostar? :roll:

Trist att SSI tar ut en sådan kostnad för tillståndet, det innebär ju att folk inte kommer söka tillstånd...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

dawen skrev:Det är väl i princip vad en laser kostar? :roll:
Du skämtar? Någon liten lasereffekt á la Ljudia kan man kanske få för de pengarna, men ska man ha något riktigt får du lägga på en nolla. Ska du dessutom ha fler färger än en så är priser kring 100-200kkr mer sannolika.

Däremot så KAN det vara så att den lasereffekt du köper på Ljudia för 3000 kr har så låg uteffekt att du inte behöver något tillstånd för att köra den. Den låga uteffekten gör dock att det oftast inte är intressant med en sådan laser, den syns helt enkelt för dåligt.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Nej, jag skämtar inte, men jag menar dock laser à la Ljudiastorlek.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Tycker det verkar lite korkat att man ska behöva tillstånd för varje lokal man ska till. Jag menar det är ju inte som med pyroteknik att det är brandfarligt och att brandkåren kollar upp lokalen. Det handlar ju om en känndom om att rigga på rätt sätt så att man inte skadar någon.
Vi installerade en laser på ett discotek i grannorten, då kollade vi upp tillstånd och så för den, vi fick till svar att kostnaden för tillståndet ingick i dansställets danstillstånd. Dom sa också att man fick inte köra lasern mot publik i ett stillastående lägge men att svepningar var okej. Nu var denna laser på 2x30mW så den hamnar förmodligen i en annan klass än dom vi pratar om här.
Det kanske har betydelse om det är en diodlaser eller en rörlaser oxå!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Lightguy (TMT) skrev:Det kanske har betydelse om det är en diodlaser eller en rörlaser oxå!
Reglerna har aldrig tagit, tar inte, och kommer aldrig att ta hänsyn till någon speciell lasertyp, utan det som avgör är våglängd, strålningseffekt (eller pulsenergi) och laserklass.

Visst kan man tycka att det kanske vore bättre med någon form av "certifiering" eller kurs där en person på företaget blir ansvarig för att det sköts på rätt sätt. Nu blir det lite snedvridet när avgiften per arr blir så stor, sedan vet jag inte riktigt vad man ska ge för deras kontroll heller, det som de kollar är väl att lasern inte scannar ned över publiken och håller sig på 3 meter eller vad reglerna säger. Från vilken förvaltning kommer denna person och kontrollerar? Har den personen kompetens för att kunna avgöra vad som är rätt eller fel. En arrangör som jobbar med laser varje helg har förmodligen större kompetens än en kommungubbe som kanske aldrig har gjort en liknande kontroll i sitt liv, och som kanske aldrig kommer göra en igen.

Eller skulle det kunna vara så att det kommer en person direkt ifrån SSI bara för att kontrollera? Nej, skulle inte tro det...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster