Vilken DSP passar mig?

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Vilken DSP passar mig?

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Hejsan!
Jag är en mobil DJ som har en liten anläggning på 1000 W uteffekt, 2-vägs aktiv delning. Delningsfiltret behöver bytas, och eftersom jag hört en del positiva saker om automatisk eq och liknande började jag titta på Driverack PA och Behringers produkter. Men givetvis vill jag höra era kommentarer :)
Jag behöver ett delningsfilter som är omställbart mellan 2- och 3-vägs. På önskelistan står också möjligheten att brusa rummet för automatisk inställning av eq, limiter och feedback-killer, men dessa är inga krav.
* Hur bra fungerar det att brusa rummet och använda automatisk eq?
* Vilka problem finns med prylarna, fördröjningar, klippljud och liknande?
* Behringers DCX 2496 har inte automatisk eq, men i övrigt det mesta som Driverack PA har. Om jag ska få denna funktion, vilken enhet är lämplig? Kombinera med DEQ2496, DSP8024 eller något annat?
* Vilken kombination anser ni är bäst, någon av ovanstående eller något annat fabrikat, helst som inte kostar skjortan :)

Tacksam för alla kommentarer
Magnus

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Bara ett litet inlägg Begringer har ingenting som Driveracken har kan jag lova dig!

Väljer du mellan dom två så köp DBX du kommer aldrig ångra det valet.

Behringer funkar skitbra som dörstopp eller att kila fast casar i lastbilen, men inte mycket mer.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

ett annat alternativ är LEM DX26. Ungefär samma peng som DRPA, men verkar ha vettigare funktioner.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Re: Vilken DSP passar mig?

Inlägg av David Wennberg »

Magnus skrev:Hejsan!
Jag är en mobil DJ som har en liten anläggning på 1000 W uteffekt, 2-vägs aktiv delning. Delningsfiltret behöver bytas, och eftersom jag hört en del positiva saker om automatisk eq och liknande började jag titta på Driverack PA och Behringers produkter. Men givetvis vill jag höra era kommentarer :)
Hej Magnus!
Magnus skrev:Jag behöver ett delningsfilter som är omställbart mellan 2- och 3-vägs. På önskelistan står också möjligheten att brusa rummet för automatisk inställning av eq, limiter och feedback-killer, men dessa är inga krav.
* Hur bra fungerar det att brusa rummet och använda automatisk eq?
* Vilka problem finns med prylarna, fördröjningar, klippljud och liknande?
* Behringers DCX 2496 har inte automatisk eq, men i övrigt det mesta som Driverack PA har. Om jag ska få denna funktion, vilken enhet är lämplig? Kombinera med DEQ2496, DSP8024 eller något annat?
* Vilken kombination anser ni är bäst, någon av ovanstående eller något annat fabrikat, helst som inte kostar skjortan :)

Tacksam för alla kommentarer
Magnus
Då ska vi se...

Hur bra det fungerar att brusa rummet och använda automatisk eq? Tja... Det kan fungera bra. Oftast skulle jag vilja säga att det inte går bra. Du kan bara mäta en punkt åt gången, och då får bara rummets påverkan i den punkten i mätningen. Säger mätningen att det är för mycket bas där du mäter kan det lika gärna vara att det är en punkt med mycket bas, och två meter bort är basen mycket lägre! Mät man inte vad man mäter så fungerar generellt sätt öronen mycket bättre än mätinstrument!

Vilken enhet är lämplig om du vill ha den funktionen? Tja, jag skulle faktiskt tänka två gånger innan jag handlade något som det stod Behringer på. Visst, dörrstopp och kil är att ta i, men Behringer har allmänt sett ett väldigt dåligt rykte. Det finns mer än en anledning till detta, skulle jag vilja säga. LEM DX26 och DriveRack PA tycker jag är två bra alternativ. Det sägs att DriveRack PA kan mycket mindre än storebror 260 (heter den väl?), men den kanske räcker till ändå?

Vilken kombination jag anser är bäst? Det beror litegrann på vad du har för grejor skulle jag vilja säga. Att sätta in en processor för några tusen i en anläggning med 1000W uteffekt känns faktiskt litegrann som att sätta en gyllene ratt i en 240. Är du säker på att du behöver en processor? Ett delningsfilter modell lite värre kanske gör jobbet bra nog?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Tack för infon. Lite kul att det är över 100 visningar av detta träd men endast tre svar.
Visst är det overkill med en processor i min anläggning, men prisskillnaden mellan ett bättre analogt filter och en processor var inte så skrämmande. Alltid kunde man lärt känna processorn lite till man ska ut och rodda.
Men det blev ingen processor över huvud taget, min leverantör var på gott humör och (nästan) gav bort både ett analogt filter och en eq med analysator.
Men tack än en gång för hjälpen
Magnus

Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är väl inte så konstigt att du fått få svar. De svar du har fått sammanfattar ju läget på ett bra sätt. Finns ingen anledning att tjata.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster