ljudmätare med ipad

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Martin Spigel
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 21 aug 2010, 16:45
Presentation: Ljustekniker som sadlade om till lampkonstruktör (colibri) men bytte till video och projektionsteknik
Vilket jag jobbat med de senaste 10 åren, har företaget Abstract Teknisk design som framför allt jobbar med olika bildlösningar för show och teater.

ljudmätare med ipad

Inlägg av Martin Spigel »

Jag har ett udda projekt som jag skall göra.

vi vill bygga upp ett litet bås (ca1,5x1,5m) där man skall gå in och skrika, sen vill vi ha en tv/monitor på taket som visar hur högt man skriker (för alla som står utanför)

min ide är att använda en ipad med en extern mick och köra en ljudmätar app och så speglar man ipadebilden via hdmi kabel från ipad till en extern monitor.
eller om det finns någon bättre lösning?

men det finns ett flera? med ipadlösningen,nämigen att det skall gå att skrika typ 130db, inbyggda micken i ipaden klara det inte, är det någon som vet hur man skall göra. har hört att man kan koppla externt ljudkort tll ipaden men funkar det med ljudmätarapp typ dsp?. hur bra funkar apparna för ljudmätning, hur stabilt är systemet?

har "lite" bråttom så om någon vänlig själ har några förslag, mottages dessa med tacksamhet.

Användarvisningsbild
Lars-Erik Backman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 05:39
Ort: Västerås
Kontakt:

ljudmätare med ipad

Inlägg av Lars-Erik Backman »

http://www.semafor.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har coola mikrofoner till iPad och iPhone.

Henning Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 16 sep 2010, 22:31
Presentation: Ex.hälsing och nuvarande Uppsalabo. Arbetar mest med inspelningar men även ibland med liveljud.

Re: ljudmätare med ipad

Inlägg av Henning Andersson »

Om du skaffar ett Apple Camera Connection Kit till din iPad så kan du koppla upp USB-ljudkort som stödjer Core Audio till din padda. Dock så ska man veta att plattan inte klarar av att leverera tillräckligt mycket ström för att driva alla ljudkort. Därför kan det behövas ett ljudkort med separat strömförsörjning eller att man kopplar in en USB-hub som kan strömförsörja ljudkortet.

Däremot så gissar jag att det kommer att behövas lite kalibrering för att få ut rättvisande värden i programvaran...

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: ljudmätare med ipad

Inlägg av Johan Fälth »

Kolla här: http://www.studiosixdigital.com/ipad-compatibility.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har köpt 2st Itestmic, fungerar kanon.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: ljudmätare med ipad

Inlägg av Per Johanson »

Gammal tråd men Faber Acoustical har också rätt trevliga saker för iOS. Senaste versionen har dessutom stöd för miniDSP UMIK-1 vilket tillsammans blir en rätt smidig lösning. Kräver USB camera adapter eller Camera connection kit för att fungera.

Hittade av en händelse dessutom en ganska billig handhållen lösning som inte kräver iPad. 3M har en mätare som man köpa till exempel via Mätforum. Det är en klass II mätare som kostar ca 4 000 + moms som heter 3M SD200. Den fixar Leq och A+C vägning.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster