Dela utsignal/högnivå

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Elias Lothström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 22:50
Presentation: Ny medlem här, som hoppas på att lära mig mycket genom det här forumet, speciellt om PA-ljud.

Dela utsignal/högnivå

Inlägg av Elias Lothström »

Hej hej.

Jag har en liten fundering.. Håller på att bygga ett mobilt litet mini PA på en gammal vagn, och hade inte tänkt att jag ska behöva släpa runt på ett helt rack i den här vagnen, utan bara 2 basar och 2 toppar och ett enda slutsteg.
Jag har ett lab500 och ett gammalt alto delningsfilter.
Vad jag undrar är om man kan koppla som så att man drar in signalen från mixern in i slutsteget, och sen ut till delningsfiltret via outputen, och därifrån dra delningsfiltrets output direkt ut till högtalarna?

Jag vet att det inte är så det är tänkt, men fungerar det?

//Elias

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Dela utsignal/högnivå

Inlägg av Niklas Elste »

går går väll men det måno och lite orkeslöst med bara ett lab500

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Dela utsignal/högnivå

Inlägg av Johannes Nordgren »

Niklas Elste skrev:går går väll men det måno och lite orkeslöst med bara ett lab500
Om det är ett delningsfilter som är för lågnivåsignal fungerar det det inte alls, eller det kanske är ett delningsfilter som kan tänka både äpplen och päron.

Du behöver ha inbyggda delningsfilter i lådorna så du kan köra topp och bas parallellkopplat och att lådorna själva begränsar sin egna frekvensåtergivning....

Däremot känns ett lab500 lite väl klent....
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Dela utsignal/högnivå

Inlägg av Nicke Löfgren »

Är det ett aktiv filter går det inte! Då måste det ligga mellan mixer å slutsteg!

Å börja köra stegen Höger-bas och Vänster-topp blir det inte mycket effekt över till högtalarna, du måste oxo hålla koll på impedansen!

Jag skulle göra/köpa ett passivt basfilter å kört allt passivt, här måste du oxo ha koll på impedansen

Av pest eller kolera så

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Dela utsignal/högnivå

Inlägg av Niklas Elste »

köp ett steg till helt änkelttyp ett lab 1300

Elias Lothström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 22:50
Presentation: Ny medlem här, som hoppas på att lära mig mycket genom det här forumet, speciellt om PA-ljud.

Re: Dela utsignal/högnivå

Inlägg av Elias Lothström »

Tack för inputen!
Alltså, det är inte brist på steg, jag har fler, utan snare så att vikten snabbt blir ett problem om man ska släpa omkring på det. Kanske får tänka om här då iaf, för det verkar ju inte rekommenderat att göra det som jag hade tänkt. Får kanske bli så att jag kör basarna på steget, och sen skaffar ett par aktiva små toppar istället.
Tar basarna mycket skada av att köra i fullrange? Annars, någon som kan rekommendera ett billigt passivt filter jag kan sätta i en låda utanpå högtalaren?

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Dela utsignal/högnivå

Inlägg av Johan Fälth »

Varför inte använda det aktiva filtret som du har tillgång till?
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Elias Lothström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 22:50
Presentation: Ny medlem här, som hoppas på att lära mig mycket genom det här forumet, speciellt om PA-ljud.

Re: Dela utsignal/högnivå

Inlägg av Elias Lothström »

Jo, det blir väl så. Försöker jobba bort så mycket som möjligt som tar plats och väger, så då vore det ju mer praktiskt med bara ett litet, litet passivt filter. Vi får se vad det blir. Kommer kanske lite bilder för den som vill se, senare.

Elias Lothström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 22:50
Presentation: Ny medlem här, som hoppas på att lära mig mycket genom det här forumet, speciellt om PA-ljud.

Re: Dela utsignal/högnivå

Inlägg av Elias Lothström »

Såhär blev det. En första modell. Ska bygga en plats(vagn)-byggd baslåda förr eller senare.
Är alltså två 2x10 subbar, med passiv delning, drivna av ett lab500. sen två st 8tums aktiva burkar på pinnar som toppar, där man får equa bort lite i det låga.
Faktiskt riktigt bra klös, och en riktig crowd-pleaser när man kommer dragandes på gator och torg. ;)
Bilagor
582660_440835099301087_1642733502_n.jpg

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Dela utsignal/högnivå

Inlägg av Krister Uddén »

Elias Lothström skrev:Såhär blev det. En första modell. Ska bygga en plats(vagn)-byggd baslåda förr eller senare.
Är alltså två 2x10 subbar, med passiv delning, drivna av ett lab500. sen två st 8tums aktiva burkar på pinnar som toppar, där man får equa bort lite i det låga.
Faktiskt riktigt bra klös, och en riktig crowd-pleaser när man kommer dragandes på gator och torg. ;)
Hur lång elkabel använder du?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Dela utsignal/högnivå

Inlägg av Niklas Elste »

elvärk antar jag

aj aj

Elias Lothström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 22:50
Presentation: Ny medlem här, som hoppas på att lära mig mycket genom det här forumet, speciellt om PA-ljud.

Re: Dela utsignal/högnivå

Inlägg av Elias Lothström »

Varför aj aj? Skitsnygg el med nya inverter elverk ju?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Dela utsignal/högnivå

Inlägg av Niklas Elste »

aj aj beror på stavningen ju :roll:

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster