Trådlös Ljudöverföring

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Johan Fälth »

Vad finns det för lösningar att överföra 2st ch trådlöst ut ifrån en mixer?
Tänk från golv upp till en tross på Mässa.

Vill ha med fast PSU i båda ändarna, får gärna fixa balanserad signal

Vad finns?
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Bengt Norling »

Shure UHF-R

Inear sändare + vanlig mottagare.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Måns Nilsson »

Reportagesändare låter ju som rätt...

http://www.wisycom.com/downloads.php?ID=81" onclick="window.open(this.href);return false;

Tas in av Semafor, http://www.semafor.se" onclick="window.open(this.href);return false;
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Mikael Thieme »

+1 på Måns förslag, alternativt Whirlwind E-Beam om man vill slippa RF.
http://whirlwindusa.com/catalog/digital ... aser/ebeam" onclick="window.open(this.href);return false;

Vanliga trådlösa mikrofon- eller IEM-system går så genuint totalbort för den applikationen att jag inte ens orkar använda syrliga och ironiska motiveringar. :wink:

Patrik Albin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:30

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Patrik Albin »

Jag har Shure ULX (Shures bästa tror jag) som jag köpt från USA för
ungefär (eller mindre snarare) än vad deras billigaste kostar i Sveda-
la - sänder på svenska TV-frekvenser men vem fan tittar på TV?????? -
och med mera watt än svenska ditto tror jag efter en lite empiriska
undersökningar ...

Mvh ...

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Mikael Thieme »

Patrik Albin skrev:sänder på svenska TV-frekvenser men vem fan tittar på TV??????
I stort sett alla trådlösa miksystem som finns i bruk i Sverige sänder på tv-frekvenser.
Det betyder också att vem som helst med en crappig gitarrsändare för en tusenlapp kan sätta ditt ULX-system helt ur spel, av misstag eller på jävelskap, vilket är irriterande om det handlar om en sångkanal och mer än irriterande om du valt att skicka hela mixen den vägen.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Johannes Tegern »

Sonos borde funka. Dock obalanserad signal, men sänder via WiFi, så det är svårt att störa ut.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Ian Delahorne »

... tills nån slår på en mikrovågsugn.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Krister Uddén »

Johannes Tegern skrev:Sonos borde funka. Dock obalanserad signal, men sänder via WiFi, så det är svårt att störa ut.
Hur är latency i den burken?
Låter misstänkt om den ska skicka WiFi med all felkorrigering.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Johannes Tegern »

Jag har inte testat själv, men hört att den inte skall märkas nämnvärt.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Sonos borde funka. Dock obalanserad signal, men sänder via WiFi, så det är svårt att störa ut.

Nja. Wifi opererar vanligtvis på 2,4 GHz bandet, och där börjar det bli riktigt mycket traffik. Särskilt på mässa. Då har en del aktörer hittat till 5,8 GHz och kan använda båda. Smart.

I ljusvärlden finns två svenska aktörer som tillverkar system för trådlös ljusstyrning, Wireless Solutions och Lumen Radio. Båda arbetar mycket med att få sina system så okänsliga för yttre påverkan, störning, som möjligt. Där hoppar man mellan fria frekvenser och monitorerar befintlig radiotrafik för att undvika att bli utstörda eller störa andra.

Så nog stör Wifi annan Wifi-utrustning,
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Toiva Savolainen »

I ljusvärlden finns två svenska aktörer som tillverkar system för trådlös ljusstyrning, Wireless Solutions och Lumen Radio. Båda arbetar mycket med att få sina system så okänsliga för yttre påverkan, störning, som möjligt. Där hoppar man mellan fria frekvenser och monitorerar befintlig radiotrafik för att undvika att bli utstörda eller störa andra.

Så nog stör Wifi annan Wifi-utrustning,
På Dreamhack körde vi för ett år sen fyra trådlösa DMX-universum till vår stora scen tillsammans med ca 11.000 uppkopplade datorer och andra enheter. Det fungerade helt utan störningar eller problem. Körde med Wireless Solutions då.
Vi kanske kan prova skicka ljud via wifi på kommande event bara för att testa vad som händer, en miljö med mer wifi-trafik än Dreamhack är nog svår att hitta.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Det funkar just för att W-DMX lägger ner stor möda på att få sina produkter att undvika störningar från annan radioutrustning.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Mikael Thieme »

Toiva Savolainen skrev:På Dreamhack körde vi för ett år sen fyra trådlösa DMX-universum till vår stora scen tillsammans med ca 11.000 uppkopplade datorer och andra enheter. Det fungerade helt utan störningar eller problem. Körde med Wireless Solutions då.
Om ett DMX-kommando kommer fram efter 0.1 eller 1 eller 10 (eller ibland rent av 100) ms är iofs inte så förtvivlat kritiskt, jämfört med strömmande realtidsaudio. :wink:

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Helt sant, men radiostörningsmässigt så är det ingen skillnad.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Mikael Thieme »

Mats Lindgren skrev:Helt sant, men radiostörningsmässigt så är det ingen skillnad.
Sant, det jag syftade på var att om ett DMX-paket behöver skickas om ett par gånger pga störningar för att komma fram välbehållet - med åtföljande fördröjning - så påverkar det antagligen inte funktionen lika påtagligt som om ljudpaket behöver skickas om.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Ska vi ringa varandra om detta istället? :wink:
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Måns Nilsson »

Nej, prata på. Jag är intresserad av ljudöverföring.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Mikael Thieme »

Fast de paket vi utväxlar just nu är ju om möjligt mer tidsokritiska än DMX-paket.... jag är nöjd om inlägget dyker upp inom samma halvtimme... :wink:

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Mikael; menar du att ljus inte är lika viktigt som ljud? Eller att ljudfolk är känsligare för detaljer än ljusfolk? Eller att ljus är duktigare och ligger längre fram i uvecklingen? Digitala ljusbord har funnits ett bra tag... :lol:

Måns; jag har hittils bara pratat om Wifi och system för trådlös överföring av DMX. De burkarna låter ingenting, de har inte ens en liten fläkt.

Mitt inlägg i tyckdebatten; optiska grunkan som Thieme föreslog är ascool. Ta den.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster