Trådlös Ljudöverföring

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Gustaf Gagge »

barix är ju duktiga på att stream lju över vanligt nätverk det kanske kan funka med trådlöst med.

http://www.barix.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Måns Nilsson »

Problemet är ju att dataöverföring via trådlösa förbindelser drabbas av två-tre tiopotenser sämre paketförlust under optimala omständigheter, (Mikrovågslänkar mellan Teracom-master funkar bättre än så, men det är inget man kör om folk kan komma i vägen...) och om det är någon kooperativ teknik (som vad som helst på 2.4GHz för en ganska fientlig definition av samarbete...) har det en fördröjningsvariation (det de okunniga kallar jitter) som är tre-fyra tiopotenser värre än en kooperativ kabelförbindelse, och 5-7 tiopotenser värre än direktfiber (som är oslagbart bäst).

Allt det här leder till att man måste börja kompensera för felen i överföringen, och det man gör är typiskt två saker;

* Man skickar samma ljud flera gånger i olika paket och hoppas att nån av kopiorna kommer fram, sk FEC, "Forward Error Correction". Det kostar bandbredd och tid; 50-100% ökad bandbredd och 10-20ms. tiden går åt i förhoppningsfull väntan på ett paket som ska ersätta det paket som inte kom fram. Och den fördröjningen måste vara konstant, även om alla paket kommer fram.

* Man buffrar i mottagande ända för att kunna omfatta fördröjningsvariationen mellan paket; tänk på att man inte kan spela utan att man har nåt att spela och man kan inte spela långsammare eller snabbare för att få ut allt (eller jo, men..) så man behöver takta ut samples precis lika fort som de kom in på andra sidan av länken. För att kunna göra det så måste man hela tiden ha samples på lager. Kan man så buffrar man ju. Alla billiga studio-transmitter-länkar och all webströmmning buffrar ordentligt för att det blir så mycket enklare så. En sekund är inte ovanligt. Prova att ge The Alleged Talent medhörning en sekund för sent och se hur bra det går live ;-). Vi kan alltså inte direkt slösa med millisekunderna om det är interaktiv ljudöverföring det handlar om.

Jag hävdar att det är läge att undersöka det där med kabeldragning igen. Eller så skaffar man sig en ordentlig länk, med licensierat frekvensutrymme. Kabel för en 1000-lapp brukar låta allvarligt mycket bättre än trådlös överföring för 100000:-, plus att MTBF typiskt är två tiopotenser bättre.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Tack Måns :-)
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Sebastian Silvén »

Vad tror ni om dessa grabbar???

http://audiopro.se/?id=194&gclid=CNLMhe ... zQoddBsvaQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Ska användas på mässa... avstånd ca 5m fri sikt!

Mvh Sibbe
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Mikael Thieme »

Sebastian Holmbom skrev:Vad tror ni om dessa
...att grejorna inte skiljer sig påtagligt från de andra varianter av paketförpackat trådlöst ljud som redan diskuterats. Och att det förmodligen fungerar, men inte mer sannolikt än så. Mässmiljöer är inte kända för att ha gott om plats på WiFibandet. Som feed från en källa före mixern - sure. Som programfeed efter mixern - inte gärna.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Jag håller med Dr. Thieme. Att de använder sig av hoppande frekvenser innebär att de minimerar risken för yttre störningar, inte eliminerar. Dessutom pratar de ingenting om latency.

Däremot, som överföring av skvalmusik i mässmontern utan några som helst krav på prestanda så visst. Jag skulle testa i liknande miljö först, på annat jobb, innan jag lade fram det för kunden.

Kan ni inte bara dra en tunn kabel upp i trossen? Eller fjärrstyra en musikspelare någonstans?
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Trådlös Ljudöverföring

Inlägg av Sebastian Silvén »

hehe kabel vill vi inte ha.

Ska endast användas till lite bakgrundsmusik i montern inget snack inget mer än en dator som spelar.

Men absolut ska testa först :D

Mvh Sibbe
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster