Lämplig limiter till Control 28

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Jon norberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 10 nov 2010, 16:18
Presentation: Frilansande ljudtekniker i Stockholmsregionen.

Lämplig limiter till Control 28

Inlägg av Jon norberg »

Har gjort en installation med JBL Control 28:or och behöver nu uppgradera det hela med en limiter för att skydda högtalarna pga. ändrade behov. Kommer även att komplettera med en sub.
Budgeten är begränsad och min fråga är hur kvaliteten är på lågsegmentsprocessorerna typ Behringer osv. Är det total dynga eller kan det funka för enklare processing typ limitering?
Mr T har ju även en limiter som heter PAS DS-22, någon som använt den till något?
Att använda en högtalarprocessor har ju fler fördelar som tex eq och delning.
Har ni några idéer?

Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 00:19
Ort: Malmö

Re: Lämplig limiter till Control 28

Inlägg av Magnus Lindskog »

Behringern är ok till enklare delning och eq. Där är väldigt lite processorkraft i den och varje filter man rör tar processorkraft. Oavsett hur mycket processor man har använt så blir det tyst i 0,5sec när men flyttar ett filter förbi 0 dB gränsen! Så man kan INTE använda den till live-gig! Jag har hört om många som haft problem med dem men min har funkat UA i 2 år. De är nog ojämna i kvalitén. På pappert kan den lika mycket som DBX Driverack260 beroende på hur du ska använda den.
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Jon norberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 10 nov 2010, 16:18
Presentation: Frilansande ljudtekniker i Stockholmsregionen.

Re: Lämplig limiter till Control 28

Inlägg av Jon norberg »

Ja driftsäkerheten skall man ju alltid ta med i beräkningen. Men hur funkar limiteringen på tex en behringer?
Vad jag förstår så är PAS DS-22 en analog limiter och enligt mig mer driftsäkrad.
Mig veterligen finns det ingen sub som har limiter på "through"-utgången som kunde ha varit ett alternativ.

Jon norberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 10 nov 2010, 16:18
Presentation: Frilansande ljudtekniker i Stockholmsregionen.

Re: Lämplig limiter till Control 28

Inlägg av Jon norberg »

Hur låter limitern i behringer?
Hur låter limitern i en driverack PX? Man kan ju inte ställa attack eller release på den? Finns inga siffror på nätet heller. Man vill ju ställa lång release vid nivåvakt...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster