Grundställa ljudet efter lokal

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Jonas Borger
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 30 jul 2009, 12:06
Presentation: Ljud- & teknikintresserad trummis. Rattar gärna liveljud.
Även intresserad av DAW.
Företag: Audio 4 U
Ort: Avesta

Grundställa ljudet efter lokal

Inlägg av Jonas Borger »

Som rookie i gamet undrar jag hur ni proffs tycker att man ska tänka för att ställa ljudet på PA:t.
Brukar nu sätta på en platta som håller hög ljudmässig klass och ställa EQ:n på FOH riggen (HK 18" sub och toppar 15"+horn) så att jag tycker det låter bra. Bör man istället satsa pengar på att köra med Pink noise och mätmick för att via någon bra burk automatiskt nollställa rummet?

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Grundställa ljudet efter lokal

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Om du istället använder en "dålig" skiva och får det att funka, så kommer en bra skiva att låta ännu bättre...

När jag gör installationer brukar jag använda flera skivor och med olika typer av musik, även om jag "pinkat"
ljudet innan.

Se dessutom till att ställa in ljudet med den ljudtrycksnivå som anläggningen kommer att användas med.

/M
_________________
T b a

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Grundställa ljudet efter lokal

Inlägg av Per Johanson »

Eller kanske ta en av vokalmickarna och se till att den låter bra? Det är väl inte cd-skivor som ni spelar sen ändå? Burkar som automatiskt gör saker fungerar inte.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Grundställa ljudet efter lokal

Inlägg av Jocke Hammar »

Per Johanson skrev: Burkar som automatiskt gör saker fungerar inte.
Jag tyckte TC1128 funkade finfint ;)
Senast redigerad av 1 Jocke Hammar, redigerad totalt 0 gånger.
Jocke Hammar

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Grundställa ljudet efter lokal

Inlägg av Per Johanson »

Ja jo i och för sig, men den kräver ju ändå rätt mycket kunskap av användaren för att avgöra vad som är equaliserbart. Kan du inte bara hålla med om min generalisering för enkelhetens skull? :wink:
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Grundställa ljudet efter lokal

Inlägg av Mikael Thieme »

Jonas Borger skrev:Bör man istället satsa pengar på att köra med Pink noise och mätmick för att via någon bra burk automatiskt nollställa rummet?
Nej, du kan komplettera med den metoden men inte uteslutande använda den. Framför allt "nollställs" inte rummet för någon annan lyssningsplats än just där mätmiken står. Det kan innebära rätt drastiska korrigeringar som förvärrar mer på andra platser i rummet än de förbättrar vid mätmiken. Du kan förstås göra flera mätningar på olika platser och väga ihop dem, men det är inte något snabbt sätt och ingen patentlösning.
Själv lyssnar jag på röst i vokalmik, och på inspelad musik. Kvaliteten på inspelningarna har ingen större betydelse menar jag, det viktiga är att du är van vid hur de låter. Den musik jag brukar använda, en handfull låtar i olika genrer, har jag lyssnat på i kanske 1000 olika lyssningsmiljöer och har rätt bra grepp om hur det "skall" låta. (Sedan är det mesta förstås bara mer eller mindre kvalificerade gissningar innan publiken är på plats i rummet. :wink: )

Användarvisningsbild
Henrik Elamson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 18 feb 2008, 10:02
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Grundställa ljudet efter lokal

Inlägg av Henrik Elamson »

Mikael Thieme skrev: (Sedan är det mesta förstås bara mer eller mindre kvalificerade gissningar innan publiken är på plats i rummet. :wink: )
Exakt, det största problemet med det eviga sound-checkandet som kan pågå i timmar är ju just det lilla faktum att allt ändrar sig när det är gig-dags. Nu handlade detta om förvisso om systemoptimering och inte sound-check, om man vill förkovra sig i ämnet är ju Bob McCarthys bok fantastisk, http://www.focalpress.com/Book.aspx?id=2580" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag brukar använda Smaart Live för att göra impulsresponsmätning mellan toppar, basar, frontfills, delayer mm för att kunna sätta delaytider, kolla fasgången runt delningsfrekvenser samt sätta lite parametrisk EQ på resp utgång om det behövs. Efter det är gjort är ju lyssningstestet det viktigaste man kan göra, precis som Per säger, det finns nog ingen burk som löser något av sig själv och alldeles för många som just upptäckt mätinstrument litar blint på dem. Manualen till både Smaart och SIM påtalar ju just det, -gå runt och lyssna över hela spridningsområdet.

Det första målet med systemoptimering är ju att det skall låta likadant överallt, därefter ger du dig på hur det låter. Grafiska EQ:s är överhuvudtaget inte särskilt bra till systemoptimering, jag brukar försöka använda parametriska på processor-utgångarna så långt det är möjligt och låta den grafiska vara rak tills det är gig-dags, då är den ett snabbt grab n go vertyg för att förändra hela ljudbilden.
http://fantasticsound.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jonas Borger
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 30 jul 2009, 12:06
Presentation: Ljud- & teknikintresserad trummis. Rattar gärna liveljud.
Även intresserad av DAW.
Företag: Audio 4 U
Ort: Avesta

Re: Grundställa ljudet efter lokal

Inlägg av Jonas Borger »

Henrik Elamson skrev:
Mikael Thieme skrev: EQ:s är överhuvudtaget inte särskilt bra till systemoptimering, jag brukar försöka använda parametriska på processor-utgångarna så långt det är möjligt och låta den grafiska vara rak tills det är gig-dags, då är den ett snabbt grab n go vertyg för att förändra hela ljudbilden.
Brukar inte de flesta ha en grafisk EQ till både monitorer & FOH? Bör man alltså hellre skaffa en parametrisk EQ från mixerbord till FOH-ljudet?
Problemet med att ställa ljudbilden vid soundcheck i tom lokal kontra live är ju också ett svårlöst problem.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Grundställa ljudet efter lokal

Inlägg av Per Johanson »

Henrik Elamson skrev:
Det första målet med systemoptimering är ju att det skall låta likadant överallt, därefter ger du dig på hur det låter. Grafiska EQ:s är överhuvudtaget inte särskilt bra till systemoptimering, jag brukar försöka använda parametriska på processor-utgångarna så långt det är möjligt och låta den grafiska vara rak tills det är gig-dags, då är den ett snabbt grab n go vertyg för att förändra hela ljudbilden.
Eller ibland fördärva... När man gör system på lite större riggar sitter det i princip undantagslöst någon form av parametrisk eq i kedjan, den kröker man till riggen med så att man själv är nöjd. Sen får gästen göra sina småjusteringar på den grafiska. Så jobbar de flesta i alla fall. På mindre riggar föredrar jag alla gånger en parametrisk före en grafisk om inte båda är tillgängliga.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster