MEYER UPA 1

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

MEYER UPA 1

Inlägg av Nicke Löfgren »

Kan man byta ut den "lilla svarta burken" mot typ BSS, DBX, XTA?

Var skulle man kunna fåtag i presets till dom i sådanafall?

Och är det viktigt att andvända sense? Tekniken har ju gått framåt med olika inställnings möjligheter i steg å prossesorer

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: MEYER UPA 1

Inlägg av Per Johanson »

Klart du kan, men kalla det inte Meyer UPA1 om du inte använder orginalprocessning. Och du kommer med väldigt stor sannolikhet inte nå lika långt ljudkvalitetsmässigt som orginalet.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: MEYER UPA 1

Inlägg av Nicke Löfgren »

Sorry UPA 1 är högtalaren

jag menade M-1 / M-1A

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: MEYER UPA 1

Inlägg av Nicke Löfgren »

Per Johanson skrev:Klart du kan, men kalla det inte Meyer UPA1 om du inte använder orginalprocessning. Och du kommer med väldigt stor sannolikhet inte nå lika långt ljudkvalitetsmässigt som orginalet.

För övrigt!! Bra svar :? Varför "la" du dig i??

Flyger fågel???

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: MEYER UPA 1

Inlägg av Per Johanson »

Om du inte kan ta ett gott råd så ska jag sluta ge dig sådana.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Henrik Elamson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 18 feb 2008, 10:02
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: MEYER UPA 1

Inlägg av Henrik Elamson »

Per har rätt, det är svårt att ersätta den burken. Meyer använder ett antal analoga filter för t ex faskorrigering som du inte kan göra i din vanliga DSP-burk. Det kommer inte att låta i närheten så bra som det ska utan M1:an.
http://fantasticsound.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: MEYER UPA 1

Inlägg av Nicke Löfgren »

tack för ett kompetent svar på min fråga

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: MEYER UPA 1

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

man kan ju göra va man vill, en bekant har gjort egna presets till MSL3 (har tyvärr inte haft tillfälle att lyssna).

rimligtvis borde man ju kunna mäta vad originalprocessorn gör?
jag provade för ett par år sedan, kopplade en analog processor till SmaartLive och gjorde matchande kurvor i en DSP.
Det lät inte bra. jag orkade inte reda ut varför, antagligen nåt fel jag gjorde :)

det är ju lite tycke och smak, själv gillar jag idén med nyckelfärdiga system och "black box"-DSPs.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Henrik Elamson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 18 feb 2008, 10:02
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: MEYER UPA 1

Inlägg av Henrik Elamson »

Nä, du kan faktiskt inte göra vad du vill i en vanlig DSP. Tricket i dessa processorer är bl a analoga filter som faskompenserar olika mycket på olika ställen över frekvensregistret, det är detta som gör lådorna raka i både frekvensgång och fas.

I teorin kan du naturligtvis göra detta, men då får du nog ta fram lödstationen och börja konstruera......

Det är många som försökt "baklängeskonstruera" dessa processorer tidigare men aldrig riktigt lyckats.
http://fantasticsound.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: MEYER UPA 1

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

henrik, jag menade att man kan försöka köra med vilka presets man vill, om det blir bra är en helt annan sak :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 00:19
Ort: Malmö

Re: MEYER UPA 1

Inlägg av Magnus Lindskog »

Jag har hört av andra att orginalprocessorn höjer delningsfrekvensen när man spelar starkt.
Det vet jag ingen annan processor som gör.
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: MEYER UPA 1

Inlägg av Per Johanson »

Det stämmer inte.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: MEYER UPA 1

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ytterligaren en fråga

UPA1-A går visst att uppdatera till C

Hur går man tillväga?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: MEYER UPA 1

Inlägg av Per Johanson »

Vågar jag svara? Se ovan i tråden...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: MEYER UPA 1

Inlägg av Nicke Löfgren »

OM man svara på min fråga å inget annat

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: MEYER UPA 1

Inlägg av Per Johanson »

Jag fattar fortfarande inte vad jag gjorde för fel. De sitter analog faskompensering i processorerna som är rätt svåra att efterlikna med digitala burkar. Konsensus är att det inte blir bra att försöka göra samma sak med en modern DSP. Processorn är en integrerad del av systemet som behövs för att det ska låta som det är tänkt.

Det är skillnad dels på hornet, som har en extender på C-modellen samt att den har en annan respons i HF och boosten som man kan ställa in kommer högre upp i registret, 16 kHz istället för 10 kHz om jag minns rätt. Det finns ett kit att köpa, eller fanns i alla fall förr i tiden. Om man lyssnar på en A och en C i flat läge så är de väldigt lika i frekvensrespons. Dvs man måste ställa om A modellen till "flat", C modellen är redan i "flat" läge om ingen har pillat på den.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: MEYER UPA 1

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ang prossesorn så har jag fått svar på det tidigare, men tack för du tog dig tid att svara!

Ang A och C så har jag fattat att det själva drivern eller membranet man byter eller något annat, det var min senaste fråga?
Menar du att man måste modda prossesorna oxo? Vad heter modellen som man har till C?

M-1 och M-1A är ju exakt lika förutom att potten är bytt till linjär

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: MEYER UPA 1

Inlägg av Per Johanson »

Sorry, miss från min sida, drivern i UPA1 A heter 1401A och den i C heter konstigt nog 1401B. Filtret i A modellen heter Y-1PB och i C modellen det Y-1PD. Så för att få en UPA-1A att bli en UPA-1C ska du alltså byta driver, sätta dit en throat extender och byta filter. Processorn är samma och enda skillnaden mellan M1 och M1-A är som du säger att den är linjär istället för logaritmisk.

Edit: Det sitter alltså ett filter i lådan bakom 12" som dels innehåller ett DC-skydd och en HF kompensering.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: MEYER UPA 1

Inlägg av Nicke Löfgren »

Oki, då hat jag fått svar på sjäva moddningen

Hur är ljudkvalliten då? är det stor skillnad?

Jag tycker A låter riktigt bra så kan det vara värt att modda?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: MEYER UPA 1

Inlägg av Per Johanson »

Hmm, det flesta UPA som lever idag är väl av UPA-1P modell och då är ju C den som är närmast, tror också att de flesta A redan är moddade, dvs kompatibilitetsmässigt (eller hur det nu stavas) borde det vara smart att modda.

Ljudkvalitet, svårt att säga, jag tror det mer handlar om att drivern i A modellen är helt hopplös att få tag på. Jag vet att man inte trillade av stolen när man gjorde moddningen över skillnaden, i alla fall inte om båda står i "flat" läget. Men det är minst 10 årsedan så det kan nog vara lite hur som helst med minnet...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster