Använda Driverack PA ist f Nexo org-processor?

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Använda Driverack PA ist f Nexo org-processor?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att byta ut Nexos original-processor till PS-10, mot t ex en DBX Driverack PA?

/M
_________________
T b a

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Använda Driverack PA ist f Nexo org-processor?

Inlägg av Anders Brandén »

Det skulle säkert gå, men jag vet inte riktigt om jag skulle vilja. Deras processor har ganska mycket skyddskretsar för högtalaren och så vitt jag vet har inte Driveracken varken dessa eller någon senseingång så att du kan programmera egna. Ring och prata med Samljus, de har mycket Nexo och lär kunna hjälpa dig.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Lars Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 06 dec 2007, 23:14
Presentation: Hustekniker och samlare av maskiner med vita och svarta tangenter
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Använda Driverack PA ist f Nexo org-processor?

Inlägg av Lars Magnus Johansson »

Att använda andra processorer än Nexos egna är inget som rekomenderas. Varken av Nexo, deras generalagenter eller kunder i allmänhet. Det finns inga bra alternativ på marknaden för att emulera de skydds och filterfunktioner som Nexoprocessorerna har.

Vad är det du vill uppnå ?

L

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Använda Driverack PA ist f Nexo org-processor?

Inlägg av Johannes Nordgren »

Lars Magnus Johansson skrev: Vad är det du vill uppnå ?

L
Jag skulle gissa på minskad kostnad :D
We make good music sound great!

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Använda Driverack PA ist f Nexo org-processor?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Nix, det handlar om att få till bättre ljud hos en kund med PS10:or och processor.

Det satt tidigare en EQ i signalvägen som var nerdragen omkring 8-10 kHz, det
gjorde att ljudet inte blev lika vasst, men å andra sidan så sabbade denn ljudet
i övrigt.

Har pratat med distributören i e-m och kommit fram till att byta ut processorn inte
är aktuellt, byte till Nexos egna värre processorer rekommenderades inte heller.

Ska till kunden ikväll och lyssna lite igen på riggen.

/M
_________________
T b a

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Re: Använda Driverack PA ist f Nexo org-processor?

Inlägg av Henrik Malmberg »

Hej,

Om eq:n som sitter där förstör ljudet så ta bort den!
Om högtalarnas placering är bra och om lokalen har hyfsad akustik så brukar PS10 låta bra utan eq. Nackdelen (eller fördelen) med en eq är ju att användaren kan komma åt den. Om det verkligen behövs en eq så sätt dit en bra eq, gör de justeringar som behövs, och sätt sedan en täckpanel framför (eller hitta en digitalburk där du kan spara dina inställningar och kanske ge användaren viss tillgång till den?) Men var riktigt noga när du justerar eq:n, jag har hamnat på ett antal ställen som DJ på fast rigg med en oåtkomlig och hopplöst felskruvad eq och få saker är så frustrerande som när det låter skit och man inte kan åtgärda det. :-)

/Henrik

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Använda Driverack PA ist f Nexo org-processor?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

EQ´n är bortplockad redan. Visst går det att sätta dit en EQ/Driverack el liknande, men min tanke var att det skulle räcka med en burk, inte att placera en till i signalvägen.

Men som jag skrev ovan så är det inte aktuellt att byta ut Nexo-processorn, så det får kanske bli att sätta dit någon EQ...eller byta ut hela högtaleriet.

/M
_________________
T b a

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Re: Använda Driverack PA ist f Nexo org-processor?

Inlägg av Henrik Malmberg »

Men nu blir jag oerhört nyfiken! På vilket sätt låter det inte bra? Vad är det för material som spelas? Är det live? Mp3? Streamad musik från nätet? Ipod? Vad är det för lokal egentligen och på vilket avstånd från publiken sitter högtalarna?

/Henrik

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Använda Driverack PA ist f Nexo org-processor?

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Så länge du inte ska använda några cardioid-subar till dina PS-10:or med tillhörande allpassfilter (eftersom Nexo-processorn klarar det men inte DriveRack PA) så bör det inte vara några problem.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Använda Driverack PA ist f Nexo org-processor?

Inlägg av Per Johanson »

Uppfinnarjocke-lösningar är sällan av godo. För mig är det en gigantisk varningssignal om en bonnläpp (med eller utan civ. ing. på vistitkortet) tror att han kan skruva till någon som är bättre än tillverkaren. I alla fall så länge tillverkaren är någon av de 10 stora.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Använda Driverack PA ist f Nexo org-processor?

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Frågan var inte om man kunde göra det bättre än tillverkaren eller ej, utan om det gick över huvud taget.

Dessutom blir frågan ganska filosofisk. Om du är mindre än Starlight är, borde du då per automatik inte jobba med ljud och ljus eftersom de är större än dig och därför vet bättre?

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Använda Driverack PA ist f Nexo org-processor?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Per Johanson skrev:Uppfinnarjocke-lösningar är sällan av godo. För mig är det en gigantisk varningssignal om en bonnläpp (med eller utan civ. ing. på vistitkortet) tror att han kan skruva till någon som är bättre än tillverkaren. I alla fall så länge tillverkaren är någon av de 10 stora.
...och med bonnläpp syftar du på mig då, eller?

/M
_________________
T b a

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Använda Driverack PA ist f Nexo org-processor?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Henrik Malmberg skrev:Men nu blir jag oerhört nyfiken! På vilket sätt låter det inte bra? Vad är det för material som spelas? Är det live? Mp3? Streamad musik från nätet? Ipod? Vad är det för lokal egentligen och på vilket avstånd från publiken sitter högtalarna?

/Henrik
Det är en nattklubb, musik från CD, högtalarna (4st) sitter under tak ca 3m från golvet och matas med ett QSC RMX2450. Dansgolvet är ca 50m2 stort.

Topparna låter väldigt vasst på såväl höga som låga ljudnivåer. Det låter dessutom lika illa oavsett om dansgolvet är halvfullt eller fullpackat.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Lars Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 06 dec 2007, 23:14
Presentation: Hustekniker och samlare av maskiner med vita och svarta tangenter
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Använda Driverack PA ist f Nexo org-processor?

Inlägg av Lars Magnus Johansson »

...men är det inga subbar i riggen ?

L

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Använda Driverack PA ist f Nexo org-processor?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Jodå, det sitter två dubbelfemton drivna av ett RMX 5050.

/M
_________________
T b a

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Använda Driverack PA ist f Nexo org-processor?

Inlägg av Per Johanson »

Nä, jag syftar inte på dig. Jag syftar på det faktum att om någon hävdar att det är en Nexo-rigg med en DIY processor före så har man ingen aning om hur det beter sig. Ingen aning är aldrig bra och ju färre saker som är random desto bättre dag på jobbet har man. En av mina allra sämsta upplevelser någonsin som bandtekniker har jag haft med en bunt glada civ. ing. studenter som minsann hade varit med i studentföreningen i ett helt år och därmed kunde allt som var värt att kunna, de var ju ingenjörer gubevars...

Min gissning är att det är för lite umpfh i subben för det du försöker åstadkomma, ställ ner topparna lite så blir det kanske bättre. Att lådorna har för mycket 8-10 kHz låter ytterst konstigt. Jag tror att det är någon annat som saknas snarare än att 8-10 kHz är överrepresenterat.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster