Utveckla vårt PA

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Samuel Nystrand
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 12:03

Utveckla vårt PA

Inlägg av Samuel Nystrand »

Hejsan, ny på forumet.
Som ni snart märker är jag nybörjare...

Vi vill utveckla vårt PA hemma i kyrkan.
Består just nu av (håll i er)
Behringer MX8000 :oops: (nej vi ska inte köpa nytt, än)
Aktiva toppar TSM-TX300A
Aktiva subbas TSM-TXsub15

Läser om högtalarprocesser. Vad skulle den tillföra? Eller är det överflödigt?
Skulle en bra eq, typ DBX231 / 1231 göra jobbet?

Delningen sker ju idag i subbarna, sen kör vi topparna därifrån.

Tacksam för svar.

Samuel Nystrand
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 12:03

Inlägg av Samuel Nystrand »

Vår tidigare EQ är kass. Så en sådan måste fixas. Men om jag fattat det rätt finns det eq i typ DBX Drivepack, den har väll också RTA i sig?
Så min tanke var om en processor ersätter en grafisk eq?
I övrigt kanske en processor är onödig?!

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

En processor har oftast inbyggd EQ, dock är det dyrare att köpa processor än en grafisk EQ.

I nuläget skulle jag satsa på en bra grafisk eq... Bss Opal är väldigt bra, även DBX 231 är helt okej.
Fördelen med en grafisk eq är att den är lättöverskådlig och att du oftast har den vid mixplats.

Men om ni har planer på att byta ut högtalarna inom en snar framtid, så skulle jag satsa på en Processor. DBX Driverack PA eller PX är bra för sin prisklass. Undvik Behringer, Alto...

Samuel Nystrand
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 12:03

Inlägg av Samuel Nystrand »

Rent "handhavarmässigt" känns också en grafisk eq lite bättre för oss.
DBX ligger lite bättre i pris än BSS, så det lutar nog däråt, men man vill gärna fråga runt lite...

Christoffer Malmqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 23:10
Presentation: En ljudtekniker med bakgrund i musiklivet, har sysslat med radio, tv och studio. Men har nu funnit lugnet i livetekniken.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Malmqvist »

Just en grafisk eq är mer användarvänlig och så kan man utnjytta den på fler platser än på ett ställe som man använder processorn..

Användarvisningsbild
Johan Eriksson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 12:02
Presentation: Allt i allo med dansbands-familj i ryggen.
Har varit med på de mesta från barndom.
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Johan Eriksson »

Om jag får göra en instickare här och undrar vad bss opal burkarna går lös för nu för tiden? Min gamle trogne boss har nog gjort sitt snart.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

spara pengarna till den dag ni kan tänka er köpa nya högtalare.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Hoj!

Inlägg av Johannes Nordgren »

Håller med Anton!

Med ett Behringerbord, och ett TsmPA hjälper nog inte någon processor eller dsp alls.

Har man dock tänkt att köpa en Eq kan man väl göra det ändå men jag hade sakat topparna och köpt några Aktiva Rcftoppar istället.
We make good music sound great!

Thomas Neumann
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 101
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 09:54
Ort: Norge, Bergen
Kontakt:

Inlägg av Thomas Neumann »

Vad har ni anläggningen till? Är det sång tillställningar, eller under böner/tal?
Och gud sade: "Varde ljus", Då hade jag redan patchat dimmrarna.

Samuel Nystrand
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 12:03

Inlägg av Samuel Nystrand »

Med ett Behringerbord, och ett TsmPA hjälper nog inte någon processor eller dsp alls.
Hehe visste att den skulle komma.
Anläggningen används till tal och sång/musik. Musik innebär ack-gura, elgitarr, bas, trummor, piano.
Allt går genom mixer, inget är "bara" akustiskt.
Kul att ni vill hjälpa till med svar, tack!

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Jag trodde inte man fick svära i kyrkan, men det får man tydligen i eran. TSM-högtalare kan faktiskt vara helt okej i vissa sammanhang, men b* är det aldrig när det gäller mixerbord.

Du säger att ni inte ska köpa nytt mixerbord, men jag skulle nog säga att första steget i att utveckla erat PA är att byta ut det, titta runt efter ett begagnat bord av välkänt bra märke, kostar inte så mycket och kommer höja kvaliteten på ljudet och glädjen hos alla som jobbar med ljud i kyrkan :)

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Svära

Inlägg av Johannes Nordgren »

Ja, svär man kommer det alltid en pik i sidan.

Tyvärr är inte kedjan starkare än den svagaste länken.

Ang. TSM vet jag inte så mycket. Dock har jag testat 2st aktiva baslådor och konstaterat att: Man ser att elementet flyttar på sig och faktiskt rätt ordentligt men det kommer liksom inte så mycket ljud. Mest poffpoff-bas, inge kul alls.
We make good music sound great!

Samuel Nystrand
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 12:03

Inlägg av Samuel Nystrand »

Jag trodde inte man fick svära i kyrkan, men det får man tydligen i eran
Haha, om du syftar på b* så får man väll det... Annars får man stryk :evil:
Nu blir det väll en helomvändning kanske, men. Nytt mixerbord, ska man söka digitalt då eller? I dagsläget nyttjar vi ca 20 kanaler, för upplysnings skull. Förslag?
Förstår att vi rör oss i lite olika världar rent ljudkvalitets och ekonomiskt tyvärr...

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Jag skulle råda dig att titta på begagnat på Blocket och Vendolin.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

om du inte har tekniska tekniker så ska du inte ha digitalt bord

analogt klarar även "gamlingar" av.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

nu ska jag gå mot strömmen och säga att ni inte nödvändigtvis måste byta bort mixern i första hand.

vad är det som ni inte är nöjda med i dagsläget? eller är ni bara ute efter att uppgradera i största allmänhet?

vad använder ni eqn till? den förbättrar ju inte ljudet i sig utan det beror på hur den är inställd. förutsatt att ni skär på rätt ställen är frågan om en annan eq-modell skulle göra så jättestor skillnad.

OM högtalarna inte råkar vara helt okej för ändamålet så tror jag ni skulle vinna mest på att byta ut dem, t ex mot aktiva lådor (typ RCF, FBT osv).
att köpa en processor till aktiva lådor är rätt meningslöst i de flesta fall tycker jag...

nästa steg skulle vara mixerbordet då.. det är svårt att hitta nåt ens i närheten av MX8000 prisklass. och om det inte begränsar er och inte glappar så varför inte köra vidare på det?

annars skulle ett digitalbord vara ett logiskt steg, det ger ökad flexibilitet med eq och effekter inbyggd. det minsta som skulle funka är väl en yamaha 01v96 expanderad med en 8 kanals preamp.
mer logiskt om man behöver 20 ingångar är yamaha ls9-32 men det rör sig ju om helt andra pengar.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Nu ska du få ett gäng med gamla klassiker från mig:

Till att börja med undrar jag vad det är ni vill utveckla i PA:t? Vad är det som inte duger som det är?

Jag gissar att svaret är att det låter, ursäkta uttrycket, skit.

Därför, gör om, gör rätt! Nu kommer flosklerna.

För det första, regel 1A vid införskaffande av ljudande produkter (och en del andra saker också, rätt många när jag tänker efter) är: Buy once, cry once.

Ni har köpt saker för en hög tusenlappar redan och nu ska ni utveckla dem. Det det egentligen betyder är att det ni köpte inte var bra nog för era krav. Alltså måste ni köpa nya och tack vare att ni köpte skräp är det bara att kasta sakerna på tippen för andrahandsvärdet är i närheten av noll. Ni grät en gång när ni köpte er första anläggning för det var rätt mycket pengar, nu gråter ni när ni inte får något för den och sen en gång till när ni inser vad det ni borde köpt kostar.

Floskel två, you can not polish a turd. Ni kan köpa en Dolby Lake processor och eq:a med men det som mixar signalen och det som omvandlar den från elektriska signaler till akustiska är fortfarande ren dynga. Hur mycket ni än polerar. Den hjälper inte mot falsksång heller, tyvärr.

Över till nästa floskel, ingen kedja är starkare än den svagaste länken. Som mycket väl kan vara installationen eller piloten (det brukar det vara när jag släpps lös till exempel). Dvs köp lagom bra saker för ändamålet.

Och så till sist en som du tycks ha hajjat själv; Själv är inte alltid bäste dräng! Ta hjälp av någon som kan, det kostar kanske ett par spänn men oj vad dyrt det kan bli att låta bli.

Analogt/Digitalt... That is to open a completly different can of worms. Men är det ofta samma sak som händer hos er kan en programmerad digitalmixer vara överlägset enkelt för en operatör utan kunskap. Program 10, prälle pratar, program 11 kör sjunger med komp, program 12 psalmsång. Rinse and repeat. Dessutom får du en hel skock av kul finesser på köpet som du aldrig hade haft råd med om du köper analogt. I alla fall inte nytt.

Så, vad är problemet med er ljudanläggning?

edit: Stavar som en kratta...
Senast redigerad av 1 Per Johanson, redigerad totalt 0 gånger.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Och vad du än får för dig, lyssna på Per!

Skulle vara lite kul att föra statistik hur många gånger du använder de två uttrycken Per.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Det är ju så med eviga sanningar, de tål att upprepas!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Samuel Nystrand
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 12:03

Inlägg av Samuel Nystrand »

vad är det som ni inte är nöjda med i dagsläget?
Så, vad är problemet med er ljudanläggning?
Vi dras med dålig akustik. En frilansande ljudtekniker var faktiskt hos oss och gav tipset: Dämpa lokalen, skaffa eq, ni behöver få koll på "frekvenskurvan" ut genom FOH. (ursäkta fackspråket)
Vi har inte råd med allt för bra PA helt enkelt, men vi vill göra det bästa av det!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster