Utveckla vårt PA

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Christoffer Malmqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 23:10
Presentation: En ljudtekniker med bakgrund i musiklivet, har sysslat med radio, tv och studio. Men har nu funnit lugnet i livetekniken.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Malmqvist »

Hur kan det vara dålig akustik i en kyrka, de är ju som gjorda för att förstärka tal :p

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Är det reflexer som ställer till det då? För om det är det (som man kan dämpa bort) så lär ju inte en eq hjälpa så mycket? Eller ja, det blir ju mindre energi i det området som reflekteras men grundproblemet är ju att ni har högtalare med för liten direktivitet. Alltså högtalarna skvätter ljud överallt och inte bara där ni har lyssnare.

Eq´n gör förhoppningsvis ingen skada och han har definitivt en poäng i att anpassa högtalarnas klang efter lokalen, men frågan är om det som kommer ut från mixern (ljudkvalitetsmässigt, inte konstnärligt alltså) håller tillräckligt hög kvalitet. Samma fråga gäller högtalarna, jag har aldrig hört dem, men prislappen gör mig ytterst fundersam. Att då köpa en eq för ytterligare pengar för att försöka putsa till "dynghögen" hjälper tyvärr inte.

Jag tror tyvärr att flera i tråden redan har löst problemet, spara pengarna och köp rätt högtalare för lokalen. Men jag kan förstås ha helt fel, jag vet inte hur lokalen ser ut. Byt sedan ut mixern mot en digital så har du förmodligen all eq du behöver i den. Klart.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Den här killen är duktig på kyrkoljud. "Lödlund" från Ljusdal

http://www.paljud.se
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Samuel Nystrand
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 12:03

Inlägg av Samuel Nystrand »

Okej, börjar få bilden lite klarare. Men innan pengar till nya högtalare och digital mixer trillar in, vad göres? Dämpa lokalen och köpa eq, eller bara det första...?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

svårt att säga utan att se och höra lokalen
men populärt var att plocka ut gardinerna ur dom gamla 20-60 tals kyrkorna vilket ofta resulterar i förmycket akustik

kolla på gamla bilder om det inte möjligt vis satt massa gardiner som inte syns nu mera då kan du få en bild av hur kyrkan var tänkt att låta

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Kan du inte ta lite bilder och beskriva ytbeklädnaden i lokalen?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Samuel Nystrand skrev:Okej, börjar få bilden lite klarare. Men innan pengar till nya högtalare och digital mixer trillar in, vad göres? Dämpa lokalen och köpa eq, eller bara det första...?
Dämpa lokalen och dit med en riktig Eq eller rent av någon typ av procesor som går att låsa så ingen obehörig pillar på den. Jag har varit med om i många kyrkor där det e rent av förfärliga anlägningar. Så vad du beskriver så har ni bland de bästa. Dock inte aldra bästa. Sen vet jag med att det finns många som vill tro att de kan allt bara för att de har en fin sterio hemma och för han har alltid hålt på med det i den kyrkan. Och sen alla dessa barn som får pilla på allt. En Eq eller proceror med petskydd och upp med lite tyger så e ni en bit på väg.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster