Processorer, BSS & DBX

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Processorer, BSS & DBX

Inlägg av Mikael Hedman »

Sitter och tittar på dessa som beggade!

Har lite fråger om dessa!

I förra posten jag tog upp processorer, snackades det att Driverack PA inte var fullt så bra! Hur står sig dessa mot Driverack PA?

Funderar på att byta ut någon av mina Driverack PA mot en av dessa så man kan testa lite!

BSS Mini Drive FDS-336
Har den någon form av "Graphic equalizer"? Lite kryptiskt på BSS hemsida!

Bss Audio FDS-388 omnidrive
Har den någon form av "Graphic equalizer"? Lite kryptiskt på BSS hemsida!

DriveRack 260?

Driverack 480?

Beg pris på dessa, vad ska man betala ca?
Whats "most bang for the bucks"?
Vilken låter bäst?
Vilken är enklast att använda?
Ge lite komentarer om dessa! :)
Prisordningen som dom ligger i!

Driverack 480 - Dyrast
Bss Audio FDS-388 omnidrive
DriveRack 260
BSS Mini Drive FDS-336 - Billigast

Patrik Albin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:30

Inlägg av Patrik Albin »

Du kan köpa en så gott som oanvänd (bara uppackad och använd i hemmet ett par dagar) DBX 260 av mig om du vill - jag skall skaffa en DBX 4800 istället! Mvh P Albin

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

PM:a pris på 260 så får jag se vad du vill ha för den!

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

DRPA har några nackdelar. Den har väldigt korta delaytider så man kan i princip bara använda den för att delaya olika element mot varandra. Banden är länkade mot varandra som stereopar och det finns inget annat alternativ. Dessutom låter den när man stänger av den (eller sätter på den, minns inte vilket).

Förstår inte va man ska ha en grafisk EQ i processorn till. Visst, vissa kör ju DSPn vid mixplats och har en drivesnake till förstärkarna, men om man låter DSPn sitta i slutstegsracken som en "black box" som bara sköter delning/limiting så är det ju rätt meningslöst.

En DSP är en rätt dyr pryl så jag tycker man ska se över sitt behov noga innan man handlar. vilka finesser man behöver och hur många in/ut osv.
funktioner som rta, rundgångsdödare osv är många överens om att man kan bortse från.

behöver man en dyr en så är det en bra investering, men jag tycker inte man ska köpa en toppmodell om det inte finns nåt speciellt skäl. en DRPA kan göra ett fint jobb i rätt rigg.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Patrik Albin skrev:Du kan köpa en så gott som oanvänd (bara uppackad och använd i hemmet ett par dagar) DBX 260 av mig om du vill - jag skall skaffa en DBX 4800 istället! Mvh P Albin

Jag är nyfiken på pris oxo

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

Största skillnaden mellan DRPA och DR260?

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

260 har längre delaytider som Anton nämnt och har muteknappar vilket inte PA har, sedan kan du väl routa signaler precis som du vill på 260.
Johnny Andersson

Patrik Albin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:30

Inlägg av Patrik Albin »

Hallo!

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha - först och främst är apparaten verkligen så ny som jag säger - bara funktionstestad kan man säga - sedan är det en usa-version så man får antingen använda transformator (vilket jag gör för usa-grejer - bra sådan kostar ca 200 kr på Kjell o Co) eller så få den ombyggd hos en professionell ljudtekniker, vilket kostar någon eller några hundralappar mera, vilket jag kan ombesörja (Tommy Elf i Gbg). Apparaten är ju därmed mindre värd en än eu-version, främst för att garanti saknas! Nypris på Thomann är ca 11000 kr och jag skulle väl vilja ha upp mot typ 2/3 av det kanske?

Mvh P Albin

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Johnny Andersson skrev:260 har längre delaytider som Anton nämnt och har muteknappar vilket inte PA har, sedan kan du väl routa signaler precis som du vill på 260.
Det, och 48 dB/oktav delning istället för 24.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster