prisvärd 2x31band

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

prisvärd 2x31band

Inlägg av gzede »

undrar om det är nån här som har nått tips på en bra eq som listar runt 5000-9000.. begagnat är inte intressant.

hur kritiskt är det att man ska ha höger och vänster separat? jag har aldrig vart med om annat än att både höger och vänster har stått extremt lika på utljudet..? t ex rane har en 2he med samma reglage till bägge kanalerna (vilket jag tycker verkar smidigt?)

åsikter! :D

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Fördelen med att ha två helt oberoende kanaler på EQ''n är ju att du inte är låst till att använda den till utljudet (eller annan stereokälla), utan kan flytta den till monitor eller annat där du vill ha separata kontroller.

Den billigaste EQ''n som brukar anses som klart godkänd är väl DBX1231. Rane är i mina ögon (eller snarare öron) också helt klart godkänt. Deras nya Proportional-Q serie fick ju lysande resultat i en stor EQ-test nyligen, men det är ju i en lite annan prisklass. I ungefär samma prisklass (c:a 10'' +moms) ligger ju även BSS FCS966 som i alla fall jag är väldigt nöjd med.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

XTA verkar ge intressanta fasfenomen om man hugger väldigt många band på rad. Fast jag vet inget om priset på den.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Apropå det där eq:testet så återfinns det på:
http://www.binkster.net/geq_shootout.shtml
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

ian skrev:XTA verkar ge intressanta fasfenomen om man hugger väldigt många band på rad. Fast jag vet inget om priset på den.
Den är dyr. Nu förstår jag vad du menade med att den sög.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Johan Rangvin
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 20:37
Ort: Lund

Inlägg av Johan Rangvin »

Jag gillar BSS Opal.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Presonius har en bra Eq som e digital men har vanliga reglar så e rätt bra kvalitet och endån ett bra pris. Jag har en sådan som e tilsalu och e i mycket bra skick som nu. Det fina med den e att man kan lagra instälningarna men även det att man kan köra den som två seperata men även linka så att båda kannalerna regleras på A kannalens reglar.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Håller med Johan, BSS Opal är mycket bra och ligger väl inom givet prisintervall om jag inte missminner mig.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

Ian Delahorne skrev:XTA verkar ge intressanta fasfenomen om man hugger väldigt många band på rad. Fast jag vet inget om priset på den.
Varför skulle man vilja dra på flera band på rad? Du får ju en fasförskjutning för varje band du drar i och banden är ju oftast ganska breda på en grafisk eq, så det blir oftast ett bättre resultat genom att dra lite mer i det rätta bandet. Fast bäst är det ju naturligtvis att ha en parametrisk eq... Koppla upp din Smaart eller annan mätutrustning och kolla vad som händer med gain, frekvensrespons och fas när du använder din grafiska eq...huuu!

/H

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Det blir änna liksom så bah när man kör teater på rock'n'roll-PA.

Jag skulle gärna ha en parametrisk EQ till mina mygg, men av nån anledning har folk mycket oftare 31-bandare på sina teatrar.
"This is the updated input list"

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

Japp, tradition, snabbhet och (upplevd) överblick är ju vad man får med en grafisk eq. Det är som många andra saker: ett jättebra verktyg när man vet hur det ska användas.

/Henrik-besserwisser-skriva-folk-på-näsan

(Tur att man är så bra själv att man kan gnälla på andra :-) )

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster