ett eller två delningsfilter?

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Patrik Albin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:30

ett eller två delningsfilter?

Inlägg av Patrik Albin »

hallo!

jag har en typ fast-installation-musikanläggning med en JBL basreflex 115 (1 st 2227 och 1 st 2447) ovanpå en JBL horndesign 215 (2 st 2227 o 1 st 2446) på varje sida (egentligen har jag 2 st 215 till men de verkar ej behövas) samt diverse 218 subbar

hitills har jag använt endast ett delningsfilter (DBX 260), och nu undrar jag om man kan hoppas på bättre ljud med ytterligare ett delningfilter (så att man kan optimera 115 topparna och 215 topparna var för sig), eller om det blir lika bra (eller tom bättre) om man optimerar summan så att säga (och skickar samma signal till 115 som till 215 toppen på varje sida som jag nu gör)?

ursäkta den långa frågan, men jag tänker att det nog finns någon på detta forum som enkelt kan svara på den!

mvh

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Till att börja med undrar jag vad som är tanken med olika lådor, täcker de olika områden?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Och generellt gäller att olika lådor förmodligen behöver olika processning.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Patrik Albin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:30

Inlägg av Patrik Albin »

nej - lådorna står ovanpå varandra (215 underst o 115 överst) och är riktade på samma håll i varsitt hörn i ett rektangulärt rum (typ kombinerad replokal och studio) - meningen med dubbla lådor är väl dels mera ljutryck och dels ökad versatilitet i ljubilden - jag har inte tänkt på att man skulle kunna rikta dem olika - det vore kanske att tänka på? det låter i vilket fall som gud talar redan nu i alla delar av rummet så det är nog tveksamt om det behövs?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Att ha två olika ljudkällor som återger samma signalkälla staplade lite hur som helst ger tidsfel som i sin tur ger ojämn frekvensåtergivning. Horn och basreflex har olika grupplöptid vilket också ställer till det för dig.

Jag skulle välja en av topplådorna (förmodligen basreflexen) och komplettera med en sub. Dela trevägs aktivt och se till att ha ordentligt med steg bakom.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Patrik Albin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:30

Inlägg av Patrik Albin »

tja - dom är inte staplade hur som helst utan jag känner till detta med tider mm fast det säkert inte är optimalt - endast en topp per sida ger för dålig stackhöjd, så det går inte :D - möjligen kan jag köra med dubbla 215 istället i så fall, men rent subjektivt tycker jag det låter bättre med 115 ovanpå 215 än med bara 215

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Dessutom ger hörnplaceringen en minst sagt lurig frekvensrespons i basregistret.

En liten dansbandspinne eller ett par drickabackar och ett ricka-racka fixar höjdproblemet. Rätt delat och med en låda per register kommer du få en tydlighet och drag i grejorna som du inte trodde var möjligt.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Patrik Albin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:30

Inlägg av Patrik Albin »

jag tackar för dina engagerade råd - jag skall nog experimentera en del efter ha hört dig - dock väger 215 topparna 100 kg styck så man flyger dem inte hur som helst

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Tack själv, återrapportera när du har testat!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster