DBX vs Behringer

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.

Vilken processor väljer du?

DBX Driverack PA
19
41%
Behringer DCX2496 Ultradrive Pro
5
11%
Annan
22
48%
 
Antal röster: 46

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

DBX vs Behringer

Inlägg av Mikael Hedman »

Hört att många har haft problem med sina DBX Driverack PA och att Behringer DCX2496 Ultradrive Pro ska vara ett bättre och billigare alternativ!

Så vad har ni för erfarenheter av "DBX Driverack PA" och "Behringer DCX2496 Ultradrive Pro".

Vet att det är många som inte gillar Behringer men detta gäller endast denna produkt!

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Behringern är väl en smartare burk. Den kan mer grejer by default. Har hört många som är nöjd med den. Har också hört skräckhistorier om att dom har hängt sig under gig osv.
Till monitor skulle jag vilja säga att dom funka fint, men jag skulle nog inte våga ha dem på FOH.


Tipset är annars att leta efter en beggad Driverack 260. Dom funkar mycket bra.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Har använt båda. Ingen har hängt sig under drift för mig. dbxen är krånglig och har en massa funktioner nerlåsta (max 24 dB/oktav, fast routing). Behringerns PC-mjukvara må se ut som om jag hade skrivit den men den gör i alla fall sitt jobb. Båda maskinerna har också sjukt plastiga knappar. Tacka vet jag JBL DSC260.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Har använt Behringern i en installation eftersom den var billig. Limitern låter för jävligt, och thresholds samt gaininställningar för EQ är jäkligt mysko, ingenting händer upp till en viss gräns när man ändrar och sedan kommer en ketchupeffekt då väldigt mycket händer. Låter inte sådär jättekul överlag, men mycket funktioner får man.

Har inte kört PA, däremot Driverack 480. Låter inte jätteskoj jämfört med Omnidrive/DSC260, speciellt i diskant, men limiters och annat är förutsägbart vilket de inte är på DCX:n.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

köp nåt kul begagnat istället?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

Har en DBX Driverack Pa i ena caset, och har sedan länkat ner till ett annat case där jag haft ett steg och en delning som jag har kört till subben (dom gånger jag har behövt det) Nu funderar jag på att köra Driveracken mono så jag får allt i samma delning och bygga dubbla casar istället. Har kvar plats för 2HE i slutstegsracket efter stegen.

Så frågan är då ska man ta en Behringer eller en DBX? Själv vill jag ha en till DBX, men måste kolla vad ni andra har för erfarenheter av dem efter jag fick höra detta om problemen från mer än ett ställe!

Anton Stjärnbrandt: vad tänkte du på?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har stött på den gråa burken som jag knapt vill säga vid namn på några intalationer som man hr varit och servat olika anlägningr. På en anlägning så va där sprakande ljud i boe subbarn som va kollpade i carioid. Instalatren hadde löst problemet med att dslå av steget. Felet låg i den grå burken.

En annan nlägning så fanns där 3st sånna burkar och på en lapp stod det denn fungerar trots att displyen inte lyser.

Sen så ska mn inte röra vid dem under pågående gigg för när filterna kommer förbi =db gin så tysna ljudet för en sekund.

mitt val e att fundera på att välja något annat.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

det finns en omfattande diskussion om "frying egg sound" problemet med Behringer DSPn på Prosoundweb. kolla upp den. men det va längesen, tror de har uppdaterat designen nu. se till att köpa behringern från en bra leverantör om du vill ha den, kolla om du kan få löfte om att få en ny skickad direkt om den börjar krångla.

mikael:

Min personliga åsikt är att det är onödigt att ha dubbla stegrackar om riggen inte är riktigt stor. jag tycker det känns som en mer modern lösning att ha få, men kraftfulla steg och en bra uppsättning speakon så man kan dra en lång kabel till ena sidan och kortare till den sidan där racket står.

En idé med att ha dubbla stegvagnar är väl om man har många högtalare, då kan man splitta upp riggen och köra en vagn i stereo/rigg eller två mono för en stor rigg. Om du bara kör en vagn/sida är det billigare att ha DSPn i den ena racken och ha ett kablage med två-tre linjer i som du drar över till den andra sidan med färdigdelad signal.

Hur ser din uppsättning högtalare ut? Märke/modell? Biampade/passiva?

begagnat.. tja.. kolla efter BSS minidrive/omnidrive, DBX 260/480, Ashley Protea, Xilica, Sabine Navigator osv. Har inte högtalartillverkaren specifierat nån speciell DSP så går det ju bra med vilken som helst och då tycker jag det är viktigare att den inte heter Behringer Ultradrive eller Driverack PA än just exakt vilken modell det är.

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

För tillfället har jag följande
8x Turbosound TMS-2 (8/16/16Ohm) 3-vägs aktiva
Väntar hem subbar i början på nästa år, kommer att bli 4st basar till en början, i dom kommer det att sitta ett Ciare SW12.00 har jag för mig modellen hette, en i varje, 8Ohm.

Case 1 (6he)
1x Driverack PA
1x LAB 1200C
1x LAB SS1300 (egentligen för klent)

Case 2 (4he)
1x LAB ACN-2C
1x LAB 2000C

Problemet kommer om jag ska köra alla högtalare (har inte hänt än men)
1300 steget klarar inte av 2Ohms last och tänkt byta upp det mot ett 2000C men det är samma sak där, så antingen sälja iväg lite steg och byta eller bygga ett case till som man kan ha bakom den andra stapeln.

Har väldigt begränsat med utrymme när jag ska frakta, därför byggs allt i moduler så jag bara behöver ta med mig det som behövs just för tillfället!

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

att göra det "rätt" borde innebära att du köper en uppsättning steg som matchar högtalarna samt en DSP som klarar 4väg stereo. men frågan är om du tycker det är värt de pengarna?

varför inte göra så här.
köp ett 10he rack på hjul och sätt i alla förstärkarna samt båda delningsfiltrena (och fortsätt köra det analoga för subbarna), då har du 2he över till en kontaktpanel för enkel inkoppling.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

Om jag sätter allt i samma så måste jag då släpa omkring ett extra steg och filter som sällan behövs, alla spelningar (dj) jag haft på senare tid har jag bara kört TMS-2:er på inga subbar. Sedan så har jag för tillfället ingen EQ på subbarna, skulle vilja ha det! Använder EQn i driveracken. Subbarna och basarna i TMS-2 kommer inte ha samma delningsfrekvens.

Blir kanske bästa att byta ut lite steg och fixa en större DSP, är bara SS 1300 som behöver bytas ut till en början! Vilka 4-vägs stereo DSP finns det för vettiga pengar? Gärna med inbyggd EQ!
Senast redigerad av 1 Mikael Hedman, redigerad totalt 0 gånger.

Hans Grapenholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 05:55

Inlägg av Hans Grapenholm »


Daniel Noise Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:07

Inlägg av Daniel Noise Johansson »

Nån som har den nedladdningsbara versionen av Remote editor software V1.16a till DCX2496:an???
Fan av 3Fas feat Nollan!

Patrik Albin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 dec 2008, 18:30

Inlägg av Patrik Albin »

Behringer är PISS!

Daniel Noise Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:07

Inlägg av Daniel Noise Johansson »

Har DCX2496 hemma och leker lite med den..
Då jag inte har några jättekrav på grejerna, dom ska ju inte ut på turné med Pink floyd...
Så funkar DCX helt okej, har det bara liggande vid datorn till datahögtalarna så har inte fått mordhota det ute än..
Fan av 3Fas feat Nollan!

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

alltså att ha med ett extra Labsteg (ca 10kg) är väl inget problem om racket har hjul? fast det beror väl på vilken sorts fordon du har.

jag skulle då inte idas bära omkring på 4-6he rackar med slutsteg i. själv har jag löst problemet genom att ha drivrackar i lite olika storlekar och konfigurationer, så att jag kan få ihop de flesta sorters gig som dyker upp. men jag har inga problem med att ta racket innehållande ett sub-steg för att driva endast toppar om det utan är upptaget nånannastans.

krångla inte till det för mycket med t ex eq för subbarna.
se istället till att skaffa en DSP som har alla filter och delningsband du behöver. finns många billiga 4x8 DSP alternativ, sök på Prosoundweb i forumen.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster