Grafisk + parametrisk eq

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 22:59
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Ort: Lund
Kontakt:

Grafisk + parametrisk eq

Inlägg av Jacob Thulesius »

Behöver råd om ett par grejer som ska installeras i en kyrka.
I behov av en grafisk eq mellan mixern och slutstegen för rumskompensation.
Även en parametrisk för att ringa av problemfrekvenser och dyl.

Har tittat på Behnringer ultracurve pro som är en kombinerad grafisk, parametrisk eq med RTA (rosa brus) rumskompensation och även en skyddslimiter.

Även om namnet behringer river sår i mitt hjärta har jag ändå hört bra kritik om just ultracurven.

Någon som har erfarenhet/tips på liknande produkter i liknande pricerange?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

De tidiga modellerna av Ultracurve lät som ett helt vattenfall (utan signal in). Vet inte om de är bättre nu, men då var RTA-funktionen det enda användbara (och det är egentligen ett rätt trubbigt verktyg också). Att skicka audio genom den var lönlöst.

Det finns annars gott om BSS Varicurve begagnade på marknaden. Där har du raka motsatsen till Behringern, en riktigt bra parametrisk EQ.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Henrik Elamson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 18 feb 2008, 10:02
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Henrik Elamson »

Leta rätt på en beggad Meyer CP-10, den absolut i särklass bästa parametriska EQ:n på marknaden, alla märken och varianter. Jag köpte en i England för typ 4000:- för ett tag sedan. Finns även en installationsvariant som heter CP-10S.
http://fantasticsound.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 22:59
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Jacob Thulesius »

Jag ska kolla på BSS.

Jag har hört den nya ultracurve i drift i en liten större kyrka i stan där dom använder 8 st före monitor. Där har den fungerat väldigt bra.

Många audiofiler verkar använda den i sitt vardagsrumssystem så den verkar ju fungera bra till förinspelad musik iallfall.

Just pris och utrymme spelar stor roll i det här fallet.
Därför vore det skönt med en enhet som har allt det som behövs i ett

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag skulle satsa helt klart på en BSS FCS-926 Varicurve en slav variant

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Vi har ett par Varicurve till salu + remote...
//Magnus - Fegge & Mattes

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Inlägg av Anton Jonsson »

DBX Driverack PA borde vell funka rätt ok eller ? Har hört mycket bra om den, ( Har inte provat den själv). Ligger ju ganska bra i pris också :)

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jacob Thulesius skrev:Jag ska kolla på BSS.

Många audiofiler verkar använda den i sitt vardagsrumssystem så den verkar ju fungera bra till förinspelad musik iallfall.
Vad är det som får dig att tro att den fungerar till förinspelad musik?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Anton Jonsson skrev:DBX Driverack PA borde vell funka rätt ok eller ? Har hört mycket bra om den, ( Har inte provat den själv). Ligger ju ganska bra i pris också :)
DBX Driverack PA är mer ett delningsfilter lite onödigt att andvända en sån. men visst det finns eq av dom båda sorterna inbyggd i den

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Grafisk + parametrisk eq

Inlägg av Mikael Thieme »

Jacob Thulesius skrev:I behov av en grafisk eq mellan mixern och slutstegen för rumskompensation.
Smaken är förstås som baken, men även för rumskompensation och som system-eq - åtminstone för installation - föredrar jag oftast parametrisk framför grafisk eq. Jag har hellre en uppsättning filter som låter mig göra exakt det jag vill och inget annat, än en uppsättning som låter mig göra nästan det jag vill plus en del annat som jag inte vill. :wink:

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster