LAB SPL 2B

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

LAB SPL 2B

Inlägg av Ludvig Uppman »

Jag har kommit över ett LAB SPL 2B (speaker processor limiter) som ska användas i ett mobilt drivrack och undrar nu över inställningar och funktioner.

De flesta funktioner verkar ovanligt nog ställas in via små potar och dip-switchar, på insidan! Ett tiotal olika inställningsreglage per kanal finns på insidan, de är dock lite dåligt markerade, finns det någon med manual eller rätt kunnande här?

På fronten finns reglage för: gain, delay, mute, rev., loudness på baskanalen, och high EQ på diskantkanalen. Jag undrar vad man ska använda eller hur man ska sälla in parametrarna, framför allt: Loudness, High EQ, rev. och delay?

Många frågor blir det, sist undrar jag över en funktion "Power sense", vad gör den och hur använder jag den? På baksidan är högtalarkablarna från slutstegen kopplade endera till utgångsterminaler och endera "tillbaka" till SPL 2B. Det finns två (kanal A och B) skruvterminaler för bas och diskant, "max 100v" och "power sense" står det ovanför terminalerna.

Inte mitt filter på bild men ett likadant, taget från http://acapella.harmony-central.com/sho ... ?t=1700658

Bild

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Grattis, de är ovanliga :-)

EDIT. Glöm det jag skrev, läs Dans svar nedan.
Senast redigerad av 1 Andreas Vinnberg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Ludvig Uppman »

Hoppas de är något att ha också, känns lite omständigt att behöva öppna upp och ta fram skruvmejseln för att ändra delningsfrekvens. Men det är klart, har man det för uthyrning med ett och samma hgt-system så kan det säkert vara en bra säkerhetsspärr.

Jag har precis fått en manual och ett sådant papper som kan tänkas borde ha suttit i locket, från labgruppen. Det mest krångliga verkar vara power sense funktionerna. Man kan ställa in både vid vilken frekvens och vilken "watt" de ska sättas in, både för undre och övre register, som jag har förstått det. Om de kan känna av när slutsteget börjar klippa så är det ju helt fenomenalt.

Tack för hjälpen!

PS. Någon som förstår varför inställningarna finns på insidan?

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Javisst. Kenneth var mycket oförtjust i idén att man kunde komma åt delningsfrekvensen på fronten och om bara driverserna hängde med (dyra drivers), inte höra någon större skillnad och spela sönder HF drivers (fortfarande dyra).

Även om jag själv är hemmapulare som gärna skruvar och testar mig fram och därmed vill ha allting på framsidan så är Labs grejer tänkta för folk med mer pengar som avsätter en dag eller två, trimmar in allting för sin setup och sen har folk som riggar upp allting och som inte ska skruva på grejerna utan bara använda dem.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Kul det är med historielösa människor. Det är relativt få år som processorer med display har funnits och ännu färre som de har varit aktuella för en 21 åring.

De vassaste systemen har i alla tider haft begränsade möjligheter att pilla sönder som användare. Du fnular väl inte med tändningsföljden på bilen innan du ska köpa mjölk antar jag?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

Inlägg av Samuel Nielsen »

HAHA..börjar du bli gammal och bitter Per... ;)

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Vaddå dipswitchar, det ska vara moduler med komponenter på. FDS360 eller den första serien av ACN-filter. Det är grejor det.

Å andra sidan är det kul att leka med ett uREi 525-filter också. Men det kräver att man ser ut så här, annars är man för ung:

Bild
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Dan Bävholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 22:53
Ort: Västkusten
Kontakt:

Inlägg av Dan Bävholm »

Här är några tips från konstruktören:
SPL 2 har ganska långsamma limiters, så thresholdnivån kan ställas låg, för peakarna går igenom ändå. (Jag hade peaklimiters i mitt första försök till högtalarprocessor, SPL, men det lät inte så bra, utan pumade i basen etc, I SPL 2 är det optokopplare som är gainelement, samma som Meyer använde i sina processorer och vi sedan satte in som cliplimitorer i stegen).
Tumregeln blir att om du ställer limitnivån på tex 200W så bör du ha ett steg som ger 3-4 gånger mer.
1:a och 3:e switchen ställer du power limit för Low resp. High.

Processorer med sk. Speakersense kan inte känna av klipp. Detta är ett problem, för om slutsteget klipper så ”stannar ” ju spänningen på ett toppvärde och det blir ett knä i överföringsfunktionen. Detta gör att limitern inte får någon ytterligare styrsignal utan slutar att limitera. Därför måste threshold-punkten ligga en bra bit under klipp. Detta gäller alla processorer med speaker-sense, även Meyer, Renkus etc.
Bättre är att använda cliplimiter i stegen, som även reagerar på strömklipp.

2:a och 4:e omkopplaren sätter thresholdpunkten för skyddsfiltren. Ett högpassfilter flyttar sig uppåt och tar bort det mesta av loudnessfiltret samt skyddar basarna. Detta funkar mycket bättre än peaklimitorer och låter bättre. Samma gäller diskanten, där ett lågpassfilter kryper neråt vid hög nivå. Detta går lugnt och sakta så det knappast hörs. (En del kom fram till att detta funkade utmärkt att minska rundgång med.) Tumregel; sätt omkopplaren i samma läge som switch 1 och 3.

Tips: Om du behöver andra thresholdnivåer så kan du sätta en trimpot, (100k) i serie med sense-ingångarna, så kan du trimma till rätt nivå. Nivåerna var ju satta till den tidens (1987) effekter, och då var 600W mycket, nästan på topp vad som fanns.

Lite kuriosa: SPL 2 tillverkades mellan 1987 – 97, då DSP 24 var klar. United Stage köpte många till deras Stak-system. Även A&T ljudsystem och Hog använde SPL 2 som standard till deras system. På den tiden skulle processorer vara en black-box, med så få kontroller som möjligt. Alla inställningar som hade med skyddskretsar skulle inte vara åtkomliga för användaren. Det skulle ju vara säkert att hyra ut systemet som torrhyra. Flest SPL 2 levererade vi till Electro-Voice som en OEM-modell. Det var nån PA-guru i Tyskland som rekommenderade SPL 2 till ett EV-system, det lät helt fantastiskt ;=)). Så det finns SPL 2 med EV-logga och guldtryck också.
Lycka till!
Hälsar Dan

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Ludvig Uppman »

Tack Dan!

Precis ett sådant svar som jag ville ha, nu vet jag bättre hur jag ska jobba med det. Extra roligt med bakgrundsinfo och historia.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster