Frekvens och Eqkurva!

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Frekvens och Eqkurva!

Inlägg av Johannes Nordgren »

Tjena!

Ska sitta och finlira lite med mitt klubbPA bestående av dubbelstack Zx5-90 samt enkel18'-sub under varje låda om några dagar. Skulle behöva en Eq-kurva, anpassad till Zx5-lådorna. Subben är delad vid 80Hz och jag har koll nog att Eqa den på egen hand =)

Har ett driverack 260 till förfogande så det finns gott om inställningsmöjligheter.

Tack för all eventuell hjälp och tips!

J

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Köp en mätmic och brusa PA:t det måste väl vara det enklaste om du nu har en 260.

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Inlägg av Johannes Nordgren »

Jag har funderat på att köpa en kombinerad spectrumanalysator/brusgenerator/dbmätare. Har väl inte riktigt kommit loss. Har du nåt tips på någon?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ja köp et mätmic och koppla in i din 260 direkt! Så ställer den EQ kurvan själv!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Dåligt råd. RTA är i princip oanvändbar vid systemoptimering.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

...för just exakt den position i rummet där mikrofonen står för stunden.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Det vanligaste är att man ser justeringarna i ett par olika plan. Till att börja med behöver delningarna vara optimerade för prylarna, att åtminstone utgå från tillverkarens rekommendationer är sällan fel. I nästa steg kan man filtrera för att få systemet som sådant att låta så "rätt" som möjligt, ibland innebär det så rakt som möjligt och ibland någon annan preferens. Först som nästa steg brukar man vilja optimera för just det rum där systemet spelar för tillfället. De första två stegen vill man göra i en miljö där rummet påverkar så litet som möjligt - gärna utomhus eller åtminstone i ett så stort rum att man har möjlighet att mäta (och till viss del lyssna) utan en massa korta reflexer. För rumsoptimering kan man gärna läsa vad Dan B skrivit i en annan tråd om mjukvarubaserade systemmätningar. *tummen upp höger*

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Inlägg av Johannes Nordgren »

Men vad gäller ang. antal db/oktav vid delning. Man vill ju inte ha någon bula på frekvenskurvan just där man delar. Zx5 delas passivt vid 1,5kHz så där sätter jag delningen även aktivt.

Såg någon mätare från nti. Nån som vet vem som säljer i sverige? samt andra tips!

Borde det inte finnas Eq-kurvor hos till Electrovoice eller på nätet i övrigt?

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

NTI säljs av Sennberg AB, 08-566 164 00.
NTI Minilyzer + mätmiken NTI miniSPL är en väldigt användbar kombination, jag har dem både privat o på jobbet.
För delningar av EV-prylar skulle jag nog fråga Brollan (ElectroSound) om råd, alternativt Standard Audio som är generalagent nuförtiden.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster