Mono sub

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4324
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Mono sub

Inlägg av Nicke Löfgren »

Har fått tag i ett BSS filter. Men det är "bara" mono sub ut!!

Vad är bra å dåligt med det? Personligen har jag alltid kört stereo så jag är nyfiken.

Andreas Högberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 17:28
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Andreas Högberg »

Det som är "bra" är att du (pga den låga frekvensen) inte kan bestämma vart subben ligger i rummet, och därför låta alla subbar jobba unisont, vilket ger högre tryck och jämnare ljud.

Det som är "dåligt" med monosubbar är att du på ett liveset kan köra en elbas "pannad" vänster och en trumma som går ur fas till höger (om man nu kan kalla det "fas" i detta fall), vilket skulle ge en markant drop i ljud då de motverkar varandra, och bara låta fel.

MEN! Mixar du rätt bör du inte få några större problem, även om jag anser det i högsta grad onödigt att köra stereo.

Hoppas det hjälpte lite,

Mvh Andreas, www.hyrljud.nu

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Andreas Högberg skrev:Det som är "bra" är att du (pga den låga frekvensen) inte kan bestämma vart subben ligger i rummet, och därför låta alla subbar jobba unisont, vilket ger högre tryck och jämnare ljud.
Varför skulle subar inte arbeta unisont fast de matas med en stereosignal? Vad är det som säger att subarna arbetar unisont bara för att signalen är mono?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Andreas Högberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 17:28
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Andreas Högberg »

Det jag menar, vilket du säkert förstår, är att en monosignal gör att alla basar arbetar åt samma håll samtidigt, vilket kan vara en fördel om man vill ha bra ljud.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Andreas: På vilket sätt innebär en monosignal att alla basar arbetar åt samma håll samtidigt? Det finns en saga om ett fenomen som kallas fasfel...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Andreas Högberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 17:28
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Andreas Högberg »

Ja, givetvis gör det det, men jag förutsätter att ni kopplar kablarna rätt, och inte fasvänder signalen, bara för att få nåt att diskutera på forum?

Andreas, over & out.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4324
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

hmmm

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Men Andreas, vad är det som gör att monosignal gör att signalen per definition blir mer faskoherent än om det är stereo?

Per, varken över eller ut.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

I de allra flesta fall inomhus är det högtalarplacering och rumsmoder som i mycket högre grad än stereo/monokonfiguration styr utbredningen och noder/bukar i basen. Om man släpper stereouppdelningen är det (litet) lättare att arraya och delaya högtalare på valfria vis för att skapa så jämn utbredning som möjligt. Tycker jag.
Det kräver å andra sidan en annan drivning är ett analogt(?) filter med en enda mono subutgång, så diskussionen är kanske bara av akademiskt intresse... :-)

/Mikael, ute sedan länge enligt tonåringarna hemma

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Detta håller jag givetvis med om, men nu var det inte det som Andreas hävdade utan att monosignal alltid är mer faskoherent än stereosignal vilket jag fortfarande hävdar är helt felaktigt.

Andreas: Kan du inte klargöra det hela så lovar jag att du får vara över och ute hur mycket du vill efteråt?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det är inte över förrän de tjocka tanterna har sjungit, har jag hört. Ute däremot vet jag inte!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Andreas Högberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 17:28
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Andreas Högberg »

Klargörandets tid är inte förbi.. eller?

Du har absolut rätt i det du säger Mikael, men som jag upplevt det genom åren har det alltid blivit bättre med monosignal, man (iaf jag :) slipper som sagt problem med fasvridning mellan kanaler/instrument, dessutom sparar man lite kabel och faktiskt lite tid. Jag anser det helt enkelt bättre, tidssparande, mer ekonomiskt och (nu är jag lite lat) ENKLARE :)

Även om jag inte gett er svar på era egentliga frågor, hoppas jag ni är nöjda med detta.

Ha de´ bäst

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Eventuell fasvridning mellan olika signaler borde man väl kunna bortse från i detta specifika fall eller hur skulle det påverka resultatet? Då måste man ju ha micken på samma avstånd från signalkällan och lika långa mickkablar också. Och göra samma saker på kanaleq´n.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Något vi ibland glömmer bort, är att vi i de allra flesta musiksituationer inte sysslar med stereoåtergivning utan med panorerade monokällor. Ett fåtal källor som distansmikade körer eller elektriska/akustiska klaviaturinstrument kan ge oss signalpar med inbördes tids- (läs: fas-)skillnad, men ifråga om trummor och bas är det nästan uteslutande panorerade diskreta monosignaler som kommer att anlända PA-högtalarna helt i fas men med en inbördes nivåskillnad beroende på var panoreringsratten står.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Det var måhända en aning otydligt uttryckt från min sida, vad jag menade är givetvis att fas är ett meninglöst begrepp i fråga om panorerade monosignalkällor. Inget annat.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

förutsatt att alla kanaler med subbas-innehåll är panorerade till mitten är det väl ingen skillnad överhuvudtaget på slutresultatet med subbar i stereo och när de är hoplagda till mono..?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag tror att Andreas skulle behöva gå i fas-skola, och att de flesta av oss faktiskt använder oss av subar i stereo av anledningar som inte har att göra med riktningskänslighet i bas att göra, utan snarare av anledningar som att det blir enklare att felsöka om man har trassel, och man lägger inte alla äggen i en korg.

Det är stor skillnad på att tappa all sub och ena sidan!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster