Processorstyrning via multi, går det?

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Processorstyrning via multi, går det?

Inlägg av David Wennberg »

Jag vill kunna styra två stycken dbx DriveRack 260 från foh, och dessutom utan att dra någon extra kabel förutom min multi. Går det att göra på något enkelt sätt?

Min tanke är att ta en datakabel, kapa den på mitten, sätta på xlr-don och sedan sända data via min multi. Kommer ökad resistans och ökade störningar vara ett problem? Går det att göra den här lösningen, och räcker det isf med att sända pin 2, 3 och 5 i xlrkontakten, eller måste jag jorda något annat stift, eller använda mer än en miklina per dsp?

Finns det någon enklare och bättre lösning? Är det någon som har testat något liknande? Budgeten är begränsad :roll:

Tack på förhand!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 01:00
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Daniel Eriksson »

Hej på dig!

Om det nu är RS232 som skall skickas så har vi gjort det många gånger och över 60m i vanlig ljudmulti. Prylarna vi har styrt är Sennheiser system 5000 och XTA processorer.

För XTA kommer räckte det med en XLR-lina eftersom det bara var 3 tåtar som användes. För Sennheiser så gick det år 2 linor.

När det gäller Driverack vet jag inte hur många linor som går åt eller om det går att linka burkarna med XLR kabel som man kan göra med XTA, det får någon annan svara på :?

Det jag kan gå i god för är att vi har kört RS232 över ljudmulti uppdelad på flera linor och det har funkar klockrent.

MVH
Dogge

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det jag funderar på är om det räcker att använda jord, sänd och ta emot eller om man behöver använda någon av de andra stiften för att etablera anslutning eller liknande. Jag är inte tillräckligt bra på data helt enkelt...

Bra att det går att sända protokollet på avstånd iaf, skönt att höra :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag använder 2 linor i multin för DriveRack, fast då mellan 480R i driveracket och 481 i stegvagnen. Jag gjorde en adapter genom att kapa en ethernetkabel och använda en lina till Tx-paret och en lina till Rx-paret. Den pratar iofs RS-485, så det är balanserat och så.

RS-232 i låg bitrate (under 19k2) bör inte vara något problem, testa och se. I annat fall finns det RS-232 till RS-485-converters (och det är inte så svårt att bygga en om man är lite händig med elektronik)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

David Wennberg skrev:Det jag funderar på är om det räcker att använda jord, sänd och ta emot eller om man behöver använda någon av de andra stiften för att etablera anslutning eller liknande. Jag är inte tillräckligt bra på data helt enkelt...
Jag tror inte det behövs annat än Tx och Rx för DriveRack. Kolla i manualen eller på driverack.com vad de säger där.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

http://www.airborn.com.au/rs232.html skrev: Wiring up something nice and simple, for instance a plain old "dumb terminal", is just a matter of connecting Tx, Rx and Ground, right?

Usually Not. While the normal PC hardware might well run with just Tx, Rx and Ground connected, most driver software will wait forever for one of the handshaking lines to go to the correct level. Depending on the signal state it might sometimes work, other times it might not. The reliable solution is to loop back the handshake lines if they are not used.
Vad säger du Ian? Bör man göra som sidan föreslår, eller kan det gå med bara pin 2, 3 och 5 anslutna?

Edit: Frågan blev besvarad medan jag skrev inlägg...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

David Wennberg skrev: Vad säger du Ian? Bör man göra som sidan föreslår, eller kan det gå med bara pin 2, 3 och 5 anslutna?

Edit: Frågan blev besvarad medan jag skrev inlägg...
Driverack-forumet säger att det går bra med bara pinnar 2,3, och 5, som du säkert upptäckte.
"This is the updated input list"

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ursäkta om jag knycker tråden. Vi skulle vilja göra samma sak fast styra våran EAW processor från mixplats. Vi har dock en "nätverkskabel" dragen i multin, men det är comport i processorn. Finns det några övergångar och går det att köra så? Multin är 100m lång.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Gustaf Tydén skrev:Ursäkta om jag knycker tråden. Vi skulle vilja göra samma sak fast styra våran EAW processor från mixplats. Vi har dock en "nätverkskabel" dragen i multin, men det är comport i processorn. Finns det några övergångar och går det att köra så? Multin är 100m lång.
Det borde inte vara några problem alls att göra sina egna adaptrar. Vi har bl.a. gjort så för våran ROPE då det är Ethernet kontakter, så vi kör XLR->Ethernet. Bara man har koll på sina trådar.

Innan man börjar mixtra så ska man nog kolla vilket protokoll som körs på serieporten, RS-232 eller RS-485 (eller nåt annat för den delen). Är det RS-232 så kan man ju köpa på sig två RS-232/RS-485 konverterare för att vara på den säkra sidan.
//Magnus - Fegge & Mattes

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

jag vill altså ha comport till ethernet finns såna färdiga, jag orkar inte hålla på att mecka sånt där, det blir bara dyrt.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Gustaf Tydén skrev:jag vill altså ha comport till ethernet finns såna färdiga, jag orkar inte hålla på att mecka sånt där, det blir bara dyrt.
Direktronik säljer terminalservers (seriell till ethernet)... Finns flera olika modeller, så bläddra ner en bit på den sidan.
//Magnus - Fegge & Mattes

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

David: Hur gick det med detta projektet?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster