Externt delningsfilter?

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Andreas Wilhelmsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 27 aug 2005, 19:27
Ort: SKÅNE

Externt delningsfilter?

Inlägg av Andreas Wilhelmsson »

Hej, har ett par 15" toppar med diskant och mellanregister och sedan har jag ett par 15"baslådor, min fråga är.. behöver jag ett externt delningsfilter mellan topparna och basarna? om jag behöver det är det något speciellt man ska tänka på då?

Mvh andreas

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Utgår ifrån att det inte är aktiva lådor med inbyggt filter i, då kan du ju klara dig med det inbyggda, jag föredrar dock att använda ett "externt" filter.

Jag hade nog delat det hela 3 vägs. dvs. Left, Right signal in i filter och plockar ut left right signalen uppdelad i 3 olika. alltså 6 returer. High, mid, och low. Och de returerna in i steg och vidare ut till lådorna. Nu vet jag inte om jag blev väldigt basic och grundlig. Det kanske var nått annat du ville ha svar på?
//Carpvik

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Jag tror inte han har både high och mid in i topparna.

Externa delningsfilter är alltid trevliga eftersom man då kan påverka ljudet lättare än om man har ett inbyggt filter. Om det saknas inbyggt filter i basarna så kommer dem spela en massa mellanregister också och då kommer det bli pannkaka av allting.

Som vanligt handlar det om vad du ska använda allting till, kommer du uppgradera snart och vill ha möjlighet att dela mer avancerad, isåfall kanske du ska satsa på en ljudprocessor. Dock är antagligen det bästa för dig ett lagom vettigt delningsfilter som kan dela i stereo. Jag köpte ett från dod en gång i tiden, funkar bra...

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

Värt att tillägga är väll att du behöver ha mer än ett steg om du kör aktiv (extern) delning. Kör du 2-vägs går det åt 2 steg, och 3-vägs 3 steg... men det kanske var lite för basic info för dig?
-+> www.ell.nu <+-

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

David Göransson: Han säger väl som jag förstår det " har ett par toppar med diskant och mellanregister"...Har jag kanske bara tolkat det fel eller menar han att han har möjlighet till 3-vägs delning?
//Carpvik

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag tror att han har en 3vägs topp med ett passivt filter!
Alltså 15" bas , ett mellanregister, samt enn diskant!
De troliga är att det är en "fabriksbyggd" delning så den är anpassad till lådan.

Sedan så vill han komplettera med 15" basar! JA då behövs det ett aktiv filter samt ett steg extra.

MEN det går att köpa en stor jävla spole oxo å en konding å köra på sitt befinliga steg.

Det bästa är att du skulle köra 3vägs. En bra start för framtida utbyggnad och uppdatering.

Dela upp din befintliga låda med att "bryta" lös 15" ut delningsfiltret. Då blir lådan 2vägs. Sedan så skaffar du dig ett 3vägs aktivt filter samt 2st steg till.

Kommer att se ut på detta vis:

Steg 1. BAS till dina nya 15"basar
Steg 2. MELLAN till dina gamla basar i topplådan
Steg 3. DISKANT till det passiva filter i topplådan (gamla mellan o disk.)

Delningsfrekvenser är svår att säga här men mellan 1-2 ca 80-110Hz och mellan 2-3 1100-1800Hz

Andreas Wilhelmsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 27 aug 2005, 19:27
Ort: SKÅNE

Inlägg av Andreas Wilhelmsson »

Tjena allesammans.

Då menar vi ut lite här. Jag vill inte dissa dig Christoffer men i det här läget är det nicke som har rätt. Det är en 3-väg topp med fabrikbyggt delning i lådan, och nu vill jag kopletera med två 15" basar brevid.

Nu är det så att jag är lite vad man kallar noob inom detta men lär försöker lära mig. Så vad kan kännas bäst i detta läget?

//Andreas

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Den enklaste lösningen är att köpa ett enkelt 2vägs stereofilter, signalen in i det, dela runt 100 hz beroende på vad dina basar är anpassade för, kör toppsignalen till ditt gamla toppsteg och in i dina toppar.

Bassignalen till ditt nya subbsteg och in i dina nya subbar.

Ett 3 vägs är ju inte så mycket dyrare, så det kanske är lika bra att köpa ett sådant, lite beroende på vad man planerar inför framtiden.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Andreas: Du dissar mig inte. jag menade som nicke hela tiden, att du skulle dela 3-vägs vilket jag skrev i mitt första inlägg i det andra frågade jag om jag hade missuppfattat dig vilket jag inte hade. Så det är lugnt, men nicke är bra mycket bättre på att förklara än jag =)
//Carpvik

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Andreas.

Jag håller med en talare innan om att använda ett tvåvägs filter och della mellan 80-120Hz det beror helt och hållet på vad basarna orkar med men även topparna. Att bygga om dem till aktiva kan va med bökigt än vad man får ut. Efter som du skrev att det är en 3-vägs topp så behöver du 3 steg till toppen och en till subben. Totalt 4steg och ett 4-vägs filter. Om du inte delar så får du för mycket Low-mid i subben pluss den tappar mycket av verkningsgraden. Du får ut mer av högtalaren om du kör ett aktift filter till subben och eget steg till den.

Jag har vid några tilfällen splittat signalen när jag har kört 3-vägs topp så att jag kör toppen ofiltrerad förutom de inbygda filtrena och sen köra subben filtrerat med externt filter som jobbar under 120Hz. Det funkar väldigt bra.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Andreas Wilhelmsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 27 aug 2005, 19:27
Ort: SKÅNE

Inlägg av Andreas Wilhelmsson »

Okej, tack allesammans. Nu har jag fått svar på frågorna och ska kolla runt lite. Tack.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster