Behringer UltraDrive PRO

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Behringer UltraDrive PRO

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag undrar om det e någon här inne som har testat Behringers UltraDrive PRO.

Med tanke på priset verkar den kunnig är den värt sitt pris eller e det bara mög. Ibland så vill man ha en prosesor i en instalation men det är svårt att försvara priset för en. Men det är lättare och få dit denna om den e bra.

Så jag efterlyser någon som har provat den och vill gärna har era reflektioner.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Hans Alleus
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 18:50
Ort: Gislaved

Inlägg av Hans Alleus »

Jag använde ultradriven i en revyproduktion nu efter jul. Jag måste säga att den fungerade alldeles utmärkt. Jag styrde den med en USB-RS232 adapter från en pc. Jag använde inte alla möjligheter utan splittade bara stereo till vänster/höger topp, centerkluster och sub. Höger/vänster fördröjda 2,5 meter eftersom centern hängde närmare scenen. Det visade sig att jag kunde lyfta ur 31-bandarna eftersom eq:n i ultradriven lät såpass bra. Enda egenheten att ta hänsyn till är ett kort, kanske 1/10 sekunds avbrott vid stora eq-ändringar med musen (dock inte med piltangenter). Dynamisk eq och komp/limiter behövde jag inte men det funkade när jag testade. För priset är den helt OK och man kan ju tycka att den mer än dubbelt så dyra driverack pa borde ha möjlighet att koppla till pc så man slipper ligga vid stegvagnen och pilla med den lilla displayen.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Enda egenheten att ta hänsyn till är ett kort, kanske 1/10 sekunds avbrott vid stora eq-ändringar med musen (dock inte med piltangenter).


Jag skulle kalla det en showstopper, men jag kanske är konstig.
För priset är den helt OK och man kan ju tycka att den mer än dubbelt så dyra driverack pa borde ha möjlighet att koppla till pc så man slipper ligga vid stegvagnen och pilla med den lilla displayen.
Det ska finnas en anledning för att skaffa sig Driverack 260 också :)
"This is the updated input list"

Hans Alleus
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 18:50
Ort: Gislaved

Inlägg av Hans Alleus »

Showstopper var ordet. Problemet med ljudavbrotten är större än jag först trodde; även vid ändringar med datahjulet på fronten uppstår avbrotten för de flesta parametrar. Inte kul vid höga nivåer! Hursomhelst är burken populär på många forum t.ex. engelska Blue Room.
Tur då att jag har hittat en bättre och ännu billigare lösning om budgeten är liten. På Crowns slutstegsserie XTi finns en inbyggd DSP som klarar i princip allt en driverack PA kan till inga extra pengar alls (nästan). DSP:n styrs via usb med den mycket fina programvaran HiQnet System Architect som kan hämtas som freeware. Här kan man snacka om snabb uppdatering, prova att svepa ett 48 dB:s HP-filter 20-20k så snabbt laptopen klarar utan ett hack i ljudet!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag har gjort en installation med en Xilica 3060 (tror jag den heter, den med tre in och sex ut). Det lilla jag testade tyckte jag verkade mycket bra. Kanske en konkurrent i det registret?

Det faktum att man bara har två in med Driverack 260 tycker jag är trist.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

David Wennberg skrev:Jag har gjort en installation med en Xilica 3060 (tror jag den heter, den med tre in och sex ut). Det lilla jag testade tyckte jag verkade mycket bra. Kanske en konkurrent i det registret?
David här på forumet har en till salu, han kanske har något att bidra med?

viewtopic.php?t=2459
//Jonas - ljudoljus.net crew

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

Jonas Larsson skrev:
David Wennberg skrev:Jag har gjort en installation med en Xilica 3060 (tror jag den heter, den med tre in och sex ut). Det lilla jag testade tyckte jag verkade mycket bra. Kanske en konkurrent i det registret?
David här på forumet har en till salu, han kanske har något att bidra med?

viewtopic.php?t=2459
den är grym :) väldigt prisvärd och låter kalasbra.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Sa han som säljer sin! :) Inget illa ment!
KISS. Keep It Simple Stupid.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

hehe ja :) den är redan såld så det är lungt :D

Jag tycker allvarligt talat att den är riktigt trevlig, den enda nackdelen är att den är så fruktansvärt ful.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Vi var inne på att köpa Xilica så fort de släpptes av New Musik, eftersom de gick att köpa i kretskortsversion för egen inbyggnad och gjorde precis det vi ville. Nu kunde dock inte de leverera i tid, så vi köpte DriveRack 480.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Jag har länge haft i mening att köpa en UltraDrive. Jag har rack å kopplingar byggda å lödda klar för installation. Nu fattas bara att köpa apparaten :S
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hans Ekdahl
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 16 maj 2007, 12:54
Ort: Göteborg

Inlägg av Hans Ekdahl »

Jag får nog hålla med David G om att Xilica 3060 mycket bra för pengarna, låter nog tillochmed bättre än driverackarna.

Jag hade nog tänkt mig för både en och två gånger innan jag köpte något från behringer...

/Hans

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Hans Ekdahl skrev:Jag får nog hålla med David G om att Xilica 3060 mycket bra för pengarna, låter nog tillochmed bättre än driverackarna.

Jag hade nog tänkt mig för både en och två gånger innan jag köpte något från behringer...

/Hans
Jo jag kan inte tänka mej att köpa en sådan för att använda själv på turne eller något sådant där känns den aldeles för osäker för. Tanken e att man vill lägga in en sådan på en instalation där de inte vill lägga pengarna på någon dyrare men man vill endån ha någon digital procesor.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

...med risken att andra som ser installationen rynkar på näsan och tycker saker om den som installerat grejorna. Varningstriangeln finns där av en anledning - Keep Out! *bomb*

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster