Mixern som delningsfilter?

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Mixern som delningsfilter?

Inlägg av Olle Högberg »

Musikföreningen där jag är ordförande har ett replokals-PA med ett par aktiva högtalare Behringer 300W och en mixer med många fler kanaler än vad vi använder. Jag tycker dom låter skapligt vid låg volym, men basen blir rätt burkig om man drar på.

Om nån månad ska jag mixa ett singback utomhusgig och ska därför låna ett par 18tums JBL med 2x550 slutsteg som jag tänkte använda som subbar tillsammans med ovanstående PA. Problemet är att jag inte har något delningsfilter och är för snål för att köpa. (Föreningen har taskigt med stålar.) Men häromdagen fick jag en idé:

Skulle man inte kunna dubblera kanalerna via kablar i insertjacket? Då kan man skicka originalet till de aktiva topparna via master out och dubletten till subborna via alternative out. Sen justerar man EQ på de båda tills det låter bra. Lite knepigare, men man slipper använda hela gaget till att köpa delningsfilter.

Nån som har erfarenhet av såna här varianter?

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Är ingen expert själv, men det låter helt klart genomförbart men varför inte hyra en delningsbox?

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Hyr dom ut såna småprylar löst? Långt att köra till närmsta uthyrningsfirma hur som helst.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Jag vet inte exakt hur EQ:n på mixerbord jobbar, men jag har testat att dra ner på alla pottarna och det kommer fortfarande igenom ljud på dom jag testat. Men det kanske inte gör något att det "slaskar" igenom lite. Har du bara EQ på subbarna så.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det är antagligen dyrare att fixa kablar för att dubblera kanaler än att hyra ett delningsfilter. Dessutom fyller delningsfiltret funktionen mycket bättre.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Mixern som delningsfilter?

Inlägg av Jonas Larsson »

Olle skrev:låna ett par 18tums JBL med 2x550 slutsteg som jag tänkte använda som subbar tillsammans med ovanstående PA.
Du kan säkert få med ett riktigt delningsfilter mot en liten extra kostnad, det kanske tom ingår, för hyr de ut basar brukar de inte vilja att man spelar fullrange med dem ;)

Problemet med EQ´n på en mixer är ju att du inte kan bestämma var du vill ha delningsfrekvensen och oftast går väl inte eq´n så lågt ned dom kan vara önskvärt.

Ett extra plus med ett riktigt filter är ju att era toppar bara spelar topp och inte fullrange.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det kostar inte mycket och hyra eller köpa in ett enkelt delningsfilter. När jag hyr rigg så har jag aldrig varit med om att delningsfilter inte har ingått.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Jag ska inte hyra subborna, jag ska låna dom av en polare. Mitt band köpte nyligen dubbla 18-tummare, och sen dess står hans båda enkel-18 bara och samlar damm. Han vill inte sälja dom, för han tycker dom är "bra att ha". Men delningsfiltret sitter kvar i bandets PA, och om jag lånar det blir dom andra grabbarna sura på mig, för då kan dom inte repa under tiden.

Men ett Behringer filter kostar ju bara drygt 1000 spänn, så oavsett vilken åsikt man har om det varumärket blir det kanske bättre än att använda mixern?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Olle: Ett delningsfilter är ett mycket bättre alternativ ja, oavsett vem som tillverkat delningsfiltret.

Det säljs ett Rane AC-22 för 900 kronor på vendolin.se, minns jag inte fel så är det ett sånt filter som vi har två av i studentföreningen jag är med i. Ställbar delningsfrekvens, balanserat in och ut, nivå för in, low och high. Säljs ett Lab ACN2s för 1500 kronor också. Bägge dessa misstänker jag är bättre alternativ än ett Behringerfilter!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Ja, Precis som David säger så kika runt på beggade saker.
Ett Rane är aldrig fel.
Edit: I just denna situation (och liknande) var alltså vad jag menade.
Senast redigerad av 1 Tommy Pettersson, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Tommy Pettersson skrev:Ja, Precis som David säger så kika runt på beggade saker.
Ett Rane är aldrig fel.
du skrev fel "alltid fel" ska det vara.
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Hur så? SKulle du hellre köpa ett behringer filter menar du?

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Tommy Pettersson skrev:Hur så? SKulle du hellre köpa ett behringer filter menar du?
Har inte du högre standard än så....??

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Läs min edit, sorry om jag uttryckte mig klumpigt :)

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Problemet har löst sig på två sätt: Dels har jag fått lov av bandet att låna deras filter också, för de ska köpa ett nytt. Sen har arrangören backat och bestämt att dom inte ska ha några artister vid sitt evenemang (en idrottstävling), så det blir inget gig :( Men jag kan låna filtret på vårt nästa gig som är veckan efter.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster