Bypass crossover??

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Bypass crossover??

Inlägg av Jakob Nilsson »

Jag håller på och klurar lite på en konstruktion åt min svåger som driver resturang/konferenslokal. Han använder idag dubbla system ett disco/livemusik PA med dubbel arton subbar och dubbel femton toppar, och ett konferenssystem med 6 st. tak/vägg monterade 8" JBL-lådor. Det som både han och jag vill är att ha ett system. Takmonterade 10" el 12" som går på fullrange till tal och bakgrundsmusik och när sedan det vanskas dans pluggar man bara i subbasarna och då ska systemet vara aktivt delat. Går det att lösa??

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Kanske en Allen&Heat DN66 kan va något

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

Hur funkar den?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

rackman skrev:Hur funkar den?
Den kan allt :wink: Eq, limiter, crossover, mm

men fördelen är att du kan styra allt med pc och göra färdiga "program"

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

SoundFox skrev:
rackman skrev:Hur funkar den?
Den kan allt :wink: Eq, limiter, crossover, mm

men fördelen är att du kan styra allt med pc och göra färdiga "program"
Försökte hitta lite fakta på nätet, men hittade ingen. Vad kostar en sådan toppenmaskin som kan allt?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det där borde man ju klara med en DriveRack PA egentligen, sålänge dina toppar är passivt delade. Självklart finns det liknande processorer som kostar ungefär lika mycket också.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Som sagt, vilken DSP som helst med lämpligt antal in/ut borde ju klara detta.

Eller.... vad vill du göra förutom att muta subbarna?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

cyberpunk skrev:Som sagt, vilken DSP som helst med lämpligt antal in/ut borde ju klara detta.

Eller.... vad vill du göra förutom att muta subbarna?
Egentligen ska jag inte mua subbarna, utan koppla bort dem... så att slutsteget till topparna får en fullrangesignal.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Då är det ju bara att ladda ett annat DSPprogram när du ska använda subbarna, som högpassar signalen till topparna vid 80 Hz, eller vad som nu är lämpligt.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

Egentligen ska vi ta hela diskussionen från början. Går det att lösa problematiken med någon analog patch eller liknande?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag vet inte någon analog patch med inbyggt högpassfilter.

Är subbarna lågpassade redan? Klart att det går att göra en patchlösning, men jag tror nog att man kan vinna en hel del på att sätta dit en processor när man ändå är inne och rotar. Då får du ju limitering på köpet dessutom, som kan vara väldigt bra att ha.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

Subbarna används idag i ett aktivt delat 3-vägs system, så de är inte lågpassade själva, men med delningsfiltret blir de ju det. Men för att hålla ned priserna lite skulle vi behöva konstruera någon analog patch.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Topparna, är de mid och high i detta system eller? I så fall är det ju bara att du bygger en burk som har ingång för low och mid från delningsfiltret, och en switch (eller flera, blir säkert billigare och enklare att bygga) som styr om signalerna så att low och mid kombineras på utgångspar A, alternativt att low går till utgångspar B medan mid går till par A, beroende på om man har subbar inkopplade eller inte.

Förstår du hur jag menar?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

dawen skrev:Topparna, är de mid och high i detta system eller? I så fall är det ju bara att du bygger en burk som har ingång för low och mid från delningsfiltret, och en switch (eller flera, blir säkert billigare och enklare att bygga) som styr om signalerna så att low och mid kombineras på utgångspar A, alternativt att low går till utgångspar B medan mid går till par A, beroende på om man har subbar inkopplade eller inte.

Förstår du hur jag menar?
Idag används dubbla system ett passivt fullrange system och ett aktivt trevägs system där topparna är mid och high. De här två systemen vill vi göra om till ett aktivt 2-vägs system.

och då borde ju din idé på en switch vara bra... så att när man använder subbarna också använder delningsfiltret och utan subbar kopplar man signalen förbi filtret. Får sätta mig och skissa lite på en sådan burk ikväll tror jag.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

rackman skrev:så att när man använder subbarna också använder delningsfiltret och utan subbar kopplar man signalen förbi filtret. Får sätta mig och skissa lite på en sådan burk ikväll tror jag.
Om du använder dig av ett vanligt enkelt 2-vägs sterofilter som är anpassat för basar (lågt ställbar delning) så är ju problemet löst!

Signalen in, low ut till basarna, high ut till topparna, i vanliga fall när du använder både basar och toppar ställer du filtret på 80 hz eller vad du nu vill att systemet ska dela vid.

När du vill köra topparna i fullrange ställer du bara ned delningsfrekvensen på filtret så långt det går, säg 30 hz, då har du i princip fullrange på topparna.


Vill du grejja med en switch så lägger du bara mittenbenet på switchen ut till toppsteget, ena läget på switchen så kopplar du in dig på high på delningsfiltret, i andra läget så kopplar du in dig på signalen före filtret, som är fullrange.

Båda lösningarna lär väl fungera?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Koppla in basarna med ett Harting industridon eller motsvarannde oförväxlingsbar kontakt som har ett par stift extra. Dessa kortsluter du i kabeländan, och kopplar så att matat don sluter en strömkrets som drar ett relä som i draget tillstånd konfigurerar matningen till toppsteget att komma från delningsfiltret. Om kretsen bryts faller relät och matar fullfrekvenssignal till toppsteget direkt från mixern.

Analog automation.

Uppgradering: Köp en digitalmojt som kan välja program baserat på GPIO (dvs extern slutning eller brytning) och ersätt relä, delningsfilter mm med den. Programmera så att toppvärdesbegränsare, bandpassfilter med mera konfigureras rätt för varje driftsfall.

Var skickar jag fakturan?
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster