Val av signalhantering

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Jerker Björn
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 146
Blev medlem: tis 11 okt 2005, 10:50
Ort: Frövi

Val av signalhantering

Inlägg av Jerker Björn »

tjenare!
jag ska precis börja på att skaffa mig min egna discorigg!
högtalare verkar bli nåt av "bengan" här på forumet, han har ett JBLsystem till salu som borde kunna täcka mitt behov av ljudkvalite och ljudstyrka.

men! nu behöver jag nåt att driva dom med och sköta/dela signal med

dawen har tipsat mig om lite dbxprylar osv men det finns ju så oändligt mkt grejer!

jag funderar på att dela allt aktivt och till det krävs 3steg(dawen skulle kunna ordna med QSC PLX steg), sen vill jag ha ett delningsfilter och EQ eller en dsp som kan både eq och delningsfilterbiten.. vad säger ni? fördelar/nackdelar med separat delning/eq eller allt i en processor?

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Inlägg av Bengt Norling »

Eftersom jag är nämnd i tråden så kan jag tala om att det är JBL SR 4726H Samt 4715A som det är tal om (2226H/G i både bas och topp) samt 2447 Driver. Så nu vet ni hur ni ska komponera en bra steg/delnings rack åt Jerker.

/Bengan
Senast redigerad av 1 Bengt Norling, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

JBL, jäkligt bra ljud! Spelar ingen roll vad du hittar för prylar, det låter fint ändå! 8)

Närå! :) PLX och xs (som jag vet att du också funderat på) är bägge två bra stegserier. De väger inte speciellt mycket, de låter inte alltför illa och du blir inte alltför fattig på kuppen. Vad du lyckas hitta beggat eller får för pris från återförsäljare tycker jag ska styra vad du köper, såvida du inte hittar något annat som verkar intressantare!

Delning vet jag inte riktigt vad jag ska föreslå. En DriveRack PA borde göra jobbet rätt, LEM brukar vara cyberpunk's förslag och de tycker jag helt klart att du ska kika in! Dock tycker jag att du ska välja en processor eftersom du då i mjukvaran kan ställa in allt. Det kan vara bra för nattsömnen om du väljer att hyra ut riggen! Sätt ett lösenord på inställningarna i burken så är du safe. Fungerar mycket bättre än ett bortskruvbart plastlock framför analog delning :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Tillägas skall dock att driverack PA inte är låsbar, för att få den funktionen så behöver du en driverack260!

Björn Smith
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
Ort: ålandsbåtens bar

Inlägg av Björn Smith »

Hum, vill skarpt minnas att den är låsbar dock ej med lösenord, utan en liten reboot och ett par speciella knapptryckningar ;)

/polkaz

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 146
Blev medlem: tis 11 okt 2005, 10:50
Ort: Frövi

Inlägg av Jerker Björn »

ahh! tack för svaren.. lutar rätt hårt mot crown XS steg och en driverack PA processor..

Bengan! jag la till dig på msn så kan vi prata mer om tillfälle för provlyssning osv av dina lådor! jag är ganska säker på att jag vill köpa dom då storleken är perfekt och enligt annonsen så ska de vara i nyskick!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Låsbarheten är ju bara en intressant faktor om riggen ska hyras ut frekvent. Vad jag förstått på Jerker så är detta inte tanken.

Fördelen med att ha en processor är att kunder som vill spela starkare antagligen inte ger sig på att peta på grejorna. Ett analogt delningsfilter är det rätt enkelt att hitta det som motsvarar volymen på kan jag tänka mig, medan processorer kan vara svårt t.o.m. då man borde kunna det som, som i somras då jag inte hittade gainen på en minidrive under en hel festival! :oops:

Minns jag rätt beror det dock på att det inte finns någon global gain i den burken 8)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 146
Blev medlem: tis 11 okt 2005, 10:50
Ort: Frövi

Inlägg av Jerker Björn »

hehe.. det är ju lite mer av en sport att leta efter saker som inte finns ^^
och du har fattat det mer eller mindre rätt.. OM jag hyr ut grejerna så ingår det att jag spelar på stället, eller iaf är där helatiden.. men jag är sugen på en processor eftersom att den kan lite mer och sen är det kul att lära sig vad olika prylar gör :)

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

På firman jag jobbar för så kör vi: DBX Driverack 480 4x8 EQ & Loudspeaker Management system .

Fördelen med denna jag tycker om är att du har allt, delningsfilter, eq, limiter mm

Läs mer på:
http://www.infit.se/septonpro/?id=2&f=3&u=29&m=381

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 146
Blev medlem: tis 11 okt 2005, 10:50
Ort: Frövi

Inlägg av Jerker Björn »

Fördelen är att man har allt.. men.. behöver jag verkligen allt? jag ska spela disco på grejerna och dessutom så kostar 480in DESTO mer pengar än vad PA gör.. frågan är om prisskillnaden är värd pengarna

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Vi har satt dbx 481:or i våra uthyrningsriggar, låst programmen och satt säkerhetsplåtar framför.
"This is the updated input list"

Björn Smith
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
Ort: ålandsbåtens bar

Inlägg av Björn Smith »

boysboys, nu börjar de rinna iväg lite lätt igen..

tror inte att jerker, (enligt min uppfattning) är intresserad av att köpa en processor som kostar lika mycke/mer än vad burkarna gör, med tankte på vad det är för system som är beskrivet. nej det är inget linearray vi pratar.

Finns helt klart fördelar med en processor eftersom dom innehåller ganska gott om funktioner, jämnfört med ett analogt delningsfilter. prismässigt får du betala en rätt skaplig slant för ett hyfsat bra analogt filter med, samtidigt som processorna gått ner.

Jerker: min personliga uppfattning är att tex en Driverack Pa eller liknande skulle göra jobbet utan problem.

Låsfunktionen lite mer ingående.
Driverack Pa har en låsfunktion som innebär att, när du startat upp den håller du inne wizardknappen och väljer, system locked no user input will be accepted. detta innbär att du kan trycka på vilken knapp som helst och de kommer inte hända ett skvatt, funktionen är kvar till du själv väljer att ta bort den på samma sätt, kan dock bli lite jobbigt om de är något man vill ändra under ett jobb eftersom man måste starta om den och ta bort de.. ;)

/polkaz

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 146
Blev medlem: tis 11 okt 2005, 10:50
Ort: Frövi

Inlägg av Jerker Björn »

Polkaz tack för inlägget.. det är inte alls nåt monsterstor PAsystem jag ska lira på..

det där med analogt filter och eq.. japp man har desto färre möjligheter.. sen så kostade ett dbxfilter och 2x31bands(?) eq ungefär 6500 på thomann medans driverack pa går lös för sådär 5500 inkl frakten..

låsningen är inte heller så viktig för mig eftersom att jag alltid kommer vara med där min rigg är om jag måste iväg en sväng så har jag alltid nån som kan VAKTA grejerna åt mig(se till så att INGEN rör nåt)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster