Behringer

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
gunde
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 18:36

Behringer

Inlägg av gunde »

Behringer har tydligen blivit en hack-kyckling, beror det på dess låga pris eller något annat?
Tycker själv deras delningsfilter är riktigt prisvärda faktiskt.
Visst finns det mycket bättre men då kostar dom ju därefter också.

Ett vanligt argument är ju att dom brusar, visst, det gör dom ihop med någon disco-mixer men efter att ha provat dom i hem-miljö ihop med hifisteg och hififörsteg och dess lägre in-nivåer så finns inte detta störande brus som det så ofta talas om.
Så min slutsats om dom är iaf in-nivån måste hållas ned och att undermåliga mixrar är en stor bov till detta brusrykte.

Vad tycker ni?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Den ojämna kvaliteten och obefintliga supporten skulle jag påstå är största anledningen till att Behringer ratas i seriösare sammanhang. Inserts kan man väl använda dem till, vilket en del också gör, men jag skulle aldrig sätta något från Behringer i "mission critical" position i en rigg.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

gunde
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 18:36

Inlägg av gunde »

Tackar för svar, har dock inte själv märkt av den ojämna kvaliten trots 15-20 produkter från behringer själv förutom ett filter som gav upp efter drygt 4 år.
Men håller med dig i att i seriösare sammanhang så är det givetvis andra märken som man bör hålla sig till.
Tycker dock att den är prisvärd och funktionabel till den lilla party-riggen om du förstår vad jag menar.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Håller med dig till stor del.

Jag har själv ett par Behringerprylar, och till torgmötet utanför Konsum och sånt har jag inga problem med det, men jag skulle inte använda det inför större mängder betalande publik, och särskilt i "mission critical" position i riggen, då jag helt enkelt inte litar på prylarna.

Å andra sidan har jag fortfarande ett gammalt hederligt analogt DBX-filter monterat under Omnidriven i driveracket, likväl som jag har dubbla nätdelar till större mixerbord. Allt handlar ju om hur mycket som går åt pipan om prylen plötsligt dör.

Det är ju inte så många som begär pengarna tillbaks om kompressorn på bastrumman lägger ner på ett fritidsgårdsgig, men lägger DSP'n ner inför ett par tusen åskådare med en känd artist blir det liv i luckan.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Behringer fungerar i hemmiljöer, framför allt om man väljer att ta in signalen digitalt i deras produkter.

Den största anledningen till att jag ratar Behringer är att de konsekvent stjäl från andra företag. Sånt gillar inte jag.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

dawen skrev:Behringer fungerar i hemmiljöer, framför allt om man väljer att ta in signalen digitalt i deras produkter.

Den största anledningen till att jag ratar Behringer är att de konsekvent stjäl från andra företag. Sånt gillar inte jag.

Så du ratar dom inte för att dom inte håller en tillräckligt hög standard?

Alla stjäl väl av varandra, eller?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Inte framför allt för att de inte håller hög standard nog, men av den anledningen också.

Inte alla stjäl av varandra, framför allt inte medvetet och för att tjäna pengar på det. Även om många gör det så är det väl inte okej för det?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Alla är väl ute för att tjäna pengar.

Som slutkund bryr jag mig mindre om dom har stulit från varandra, sålänge sakerna jag använder fungerar.

Det anser jag inte är fallet med Behringers produkter.
(Då pratar jag om deras sortiment som jag stött på. Tråkigt nog en hel del).Att dom inte fungerar alltså...

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Newbee skrev:Alla är väl ute för att tjäna pengar.

Som slutkund bryr jag mig mindre om dom har stulit från varandra, sålänge sakerna jag använder fungerar.

Problemet är att om alla gjorde så skulle du aldrig få några nya roliga leksaker att använda utan bara bleka kopior av gamla tekniska lösningar.

Seriösa företag lägger miljonbelopp på utveckling och Uli kopierar dem.

Visserligen så håller Behringer inte samma klass som prylarna de kopierar i och med att de skiter i kvaliteten på komponenterna, men skulle t.ex DBX och andra seriösa företag kunna ta del av MI-kakan på ett bättre sätt skulle de kunna utveckla ännu mer seriösa produkter snabbare och dessutom till bättre priser.

Dvs. skulle inte Behringer sno en betydande inkomstkälla för t.ex DBX (bara ett exempel) så skulle vi användare av pro-produkter kanske kunna köpa vår Driverack 480 (eller vad det nu är) X% billigare.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

cyberpunk skrev:
Newbee skrev:Alla är väl ute för att tjäna pengar.

Som slutkund bryr jag mig mindre om dom har stulit från varandra, sålänge sakerna jag använder fungerar.

Problemet är att om alla gjorde så skulle du aldrig få några nya roliga leksaker att använda utan bara bleka kopior av gamla tekniska lösningar.

Seriösa företag lägger miljonbelopp på utveckling och Uli kopierar dem.

Visserligen så håller Behringer inte samma klass som prylarna de kopierar i och med att de skiter i kvaliteten på komponenterna, men skulle t.ex DBX och andra seriösa företag kunna ta del av MI-kakan på ett bättre sätt skulle de kunna utveckla ännu mer seriösa produkter snabbare och dessutom till bättre priser.

Dvs. skulle inte Behringer sno en betydande inkomstkälla för t.ex DBX (bara ett exempel) så skulle vi användare av pro-produkter kanske kunna köpa vår Driverack 480 (eller vad det nu är) X% billigare.
Jag håller med dig.
Återvänder ändå till att som slutkund, när man står där på giget så bryr jag mig föga om företaget ifråga har stulit eller själva utvecklat.
Bara det fungerar....
Annars är jag stekt..
Och jag tror de allra flesta företag har full koll på vad alla andra inom samma "nisch" gör. Visst lägger vissa företag ner en massa pengar på forskning. Samtidigt som dom drar nytta av vad andra har kommit fram till.
Så gränsen mellan stöld och nyttjan av utveckling kan vara hårfin.

Men visst när det gäller utveckling av helt nya produkter, bra att det finns företag med resurser till forskning....

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Newbee, du säger själv att det enda viktiga är att det fungerar när du står på gig, samtidigt som du säger att Behringers saker inte fungerar.

Det innebär väl helt enkelt att Behringer inte är ett företag att räkna med?

Visst, ett lågprissortiment ska finnas! Jag tycker inte att Behringer hör hemma där dock.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Och du tycker Behringer hör hemma var?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Die ründe arkhive, ja! :) Behringer är dåliga grejor tillverkade på ett ojuste sätt. Sånt tänker jag inte stödja.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Slipper helst behringer när jag hyr på riktigt, men i fallet lånade kompressorer från mansaxel kan jag gå med på att det står behringer på framsidan, priset är ju ok :)

dörrstopp/kaffekoppskims, men nu är vi där igen.

"and now, back to your regularly scheduled Pin 1 ranting/Behringer bashing"
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Behringers gamla kompressorer är ju iofs helt okej kompressorer, och dessutom så vet jag inte om det är något de har stulit.

Deras nya Autocom dock, de funkar finfint. Exempelvis om man har slut på kex när man ska rigga groundsupport :roll:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

gamla är stulen dbx-design.
"This is the updated input list"

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Nej, tycker inte Behringer saker är något att räkna med i professionellt bruk.
Men det är väl som sagt att denna diskussion har vi haft förut. :)

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Såhär ser jag på saken:

Alla tittar på alla, så är det bara... Vi säger till exempel att nån tillverkare kläcker en bra ide' och släpper en produkt som funkar okej. När nån hittar på en ny sak - tro fan att alla tillverkare som bygger liknande/motsvarande produkter köper ett parti av den här nya manicken, ger den till sina tekniker o säger "Gubbar, se till så ni kan göra samma sak i våra produkter fast bättre"

Sen om det är Dbx som hittar på den här saken - LÄR BSS skruva sönder Dbx produkten i molekyler o klura på vad Dbx gjorde som BSS inte kunde komma på...
Alla vill tjäna pengar, och andra märken tjänar pengar o kommer alltid att tjäna pengar på saker som andra utvecklade kommit på, så är det bara...

Sen om Vissa märken bara använder andra ide'er ser jag inte så hårt på. Världsmarknaden är sån, så är det bara...
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

DJR: Så, det är okej att stjäla design? Du är säker på att även seriösa företag kopierar?

För övrigt så är det inte någonting som bara är. Saker och ting blir vad vi alla gör det till, och om man tar för givet att alla kopierar av varandra så kommer folk fortsätta göra det. Det är fortfarande inte rätt.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

DJR skrev:Sen om det är Dbx som hittar på den här saken - LÄR BSS skruva sönder Dbx produkten i molekyler o klura på vad Dbx gjorde som BSS inte kunde komma på...
Knappast troligt då BSS och DBX tillhör samma koncern :mrgreen:

Sedan är det en avgörande skillnad på att ta intryck av en produkt för att utveckla en egen bättre produkt och att kopiera den rakt av. Företag som tittar på andras produkter och förbättrar idén för utvecklingen framåt.

Uli tittar på produkterna, kopierar kretsen och ofta designen också när han ändå har farten uppe, men byter ut komponenterna till sämre dito, tillverkar det i den billigaste kinafabrik han hittar (med noll kvalitetskontroll) och säljer det för en tiondel av priset. Knappast något som för utvecklingen framåt...
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster