Ruggad dsp med öppen arkitektur

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Samuel Enblom
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 08 mar 2015, 17:03
Presentation: Akustiker som jobbar med allt från ren bullerbekämpning till rums- & elektroakustik och utbildning. Därutöver frilans som ljud och ljustekniker vid enstaka tillfällen.

Ruggad dsp med öppen arkitektur

Inlägg av Samuel Enblom »

Jag letar efter en dsp typ BSS Soundweb som tål extremt tuff miljö (vatten, damm och vibrationer) Alternativt en lösning med en tålig ingångsmodul med digital överföring till dspn (som då kan sitta lite mer skyddat)

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Ruggad dsp med öppen arkitektur

Inlägg av Johannes Nordgren »

Intressant frågeställning....

varför går det inte dra kabel från den känsliga stället till där dsp- kan sitta säkert? Lr hur långt är det? :-)
We make good music sound great!

Samuel Enblom
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 08 mar 2015, 17:03
Presentation: Akustiker som jobbar med allt från ren bullerbekämpning till rums- & elektroakustik och utbildning. Därutöver frilans som ljud och ljustekniker vid enstaka tillfällen.

Re: Ruggad dsp med öppen arkitektur

Inlägg av Samuel Enblom »

Två skäl:
-Vill hålla nere kabellängden av för att hålla nere impedansen (kan ju naturligtvis stoppa in en förstärkare emellan istället men då måste jag hitta/bygga en tålig sådan istället)
-Elmiljön är oxå taskig, dvs risken finns att störningar kommer in i kabeln (förstärkare skulle kunna hjälpa här med)

Impedansen är det viktigaste skälet då detta kommer påverka bandbredden på sensorn jag vill koppla in. OBS det är inga ljudsignaler i detta fall

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Ruggad dsp med öppen arkitektur

Inlägg av Mikael Thieme »

Jag känner inte till någon så ruggad DSP-burk för audiobruk, tror att marknaden för sådana är rätt begränsad.
Hade apan varit min så hade jag nog antingen gjort som du är inne på, hitta en lösning med digital (koppar eller fiber) signalöverföring, eller utgått från en liten (BSS BLU-50, miniDSP, whatever) standard-DSP som jag hade kapslat in och miljöskyddat i en tålig box med vibrationsdämpning och täta kabelgenomföringar eller täta kontaktdon.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst