Waves MAXX BCL

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Henrik Forsbeck
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 21:31
Presentation: tja
bas tokig med lite för mycket vilja

Waves MAXX BCL

Inlägg av Henrik Forsbeck »

Waves MAXX BCL
Någon som kan rekommendera något likvärdigt till ett bättre pris?

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Waves MAXX BCL

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

TC Finalizer ?

Vad ska du ha den till ?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Henrik Forsbeck
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 21:31
Presentation: tja
bas tokig med lite för mycket vilja

Re: Waves MAXX BCL

Inlägg av Henrik Forsbeck »

Anton Stjärnbrandt skrev:TC Finalizer ?

Vad ska du ha den till ?
Jag var på soundforce i Linköping i dag och dom sa att detta skulle göra underverk
På basarna :)
Men det var ett saftigt pris på ca 23000kr
Jag Ska låna hem den och prova.

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: Waves MAXX BCL

Inlägg av Fredrik Becker »

Jag tycker att Maxxbcl är otroligt användbar :D Jag tror den är omöjlig att ersätta med något billigare. Den kan ju så mycket.
Den har en väldigt trevlig kompressor, väldigt musikalisk limiter och den har "maxx bas". Dessutom är AD- och DA-omvandlarna bra. Min DM1000 låter bättre när jag använder Maxxbcl:n som DA-omvandlare.

Burken är väldigt användbar till olika saker :mrgreen:
Jag använder den på allt möjligt, på konferenser använder jag kompresson. Likaså till flera konserter av akustisk karaktär så blir det ofta att jag använder kompresson till att lite försiktigt komprimera masterutgången.

När jag sänder FM-radio använder jag limitern, och kompressorn. Funkar riktigt bra :) Har även använt den till webbradio.

Och Maxxbasen är riktigt trevlig till mycket :mrgreen: Även till konserter som inte är "rock n´ roll starkt", lite extra knuff på ett subbasmunspel var riktigt trevligt 8)

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Waves MAXX BCL

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Maxxbass-pluggen skapar övertoner som ger en illusion av djupbas.
Det kan vara användbart i kommersiella musikinspelningar där man vill ge intryck av djup bas i musik som ofta spelas på mindre anläggningar med sämre frekvensomfång.

Den är alltså inte en sk "subharmonic synthesizer", som faktiskt skapar djupare toner utifrån materialet.

Det enda egentliga användningsområdet live jag kan tänka mig är om man har ett specifikt behov av att begränsa sub-frekvenserna t ex för att inte störa närliggande bostäder.

Annars kan jag faktiskt inte se varför man skulle vilja använda den algoritmen på ett system som redan har bra bas-omfång.

Fler lådor, bättre lådor, mer effekt och rätt konfiguration/placering = mer/bättre bas om du frågar mig.
Jag hade inte investerat i nån magisk burk som dessutom knappast kan ge nån större hyresintäkt.
Mer högtalare är ändå något konkret som leder till att du kan ta fler och större uppdrag.

Men visst, tycker man det är värt pengarna så är det säkert en kul grej att ha :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Hans Ruz
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 03 jul 2014, 17:18
Presentation: Göteborgare med fokus på PA och Backline

Re: Waves MAXX BCL

Inlägg av Hans Ruz »

Henrik: du har PM

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster