Lineboxar, vad använder ni?

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Lineboxar, vad använder ni?

Inlägg av Anton Jonsson »

Hej!

Jag undrar vad ni använder lineboxar och liknande?

Själv har jag börjat köpa in några olika modeller från Radial, kommer jag att ångra mig med tanke på raidervänlighet, kvalitet, funktioner osv? Hittills är jag i alla fall jättenöjd, men man kanske missar några andra bra boxar?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Lineboxar, vad använder ni?

Inlägg av Niklas Elste »

en dålig box glappar eller är död eller distar

det är i stort bara massa prylbögeri med att begära vissa märken

personligen föredrar jag schotz boxar dom är byggda som små tegelstenar och gör sitt jobb

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Sv: Lineboxar, vad använder ni?

Inlägg av Per Johanson »

Vem är du att bedöma vad någon annan har för bevekelsegrunder att välja en specifik pryl?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: Lineboxar, vad använder ni?

Inlägg av Fredrik Becker »

Niklas Elste skrev:en dålig box glappar eller är död eller distar

det är i stort bara massa prylbögeri med att begära vissa märken

personligen föredrar jag schotz boxar dom är byggda som små tegelstenar och gör sitt jobb
Så en dålig mikrofon är en mikrofon som är död eller glapp??
Klart det finns boxar som låter riktigt bra och det finns boxar som låter skit! 8O
Men visst en KMS 105 på sång istället för en mic från Kjell & Co är väl också prylbögeri :wink:

Ta en Imp7 koppla in en CD och lyssna! Inte låter det bra inte :? Det finns bättre DI-boxar.

Anton,
Om det nu nämns ett märke på Lineboxarna i raidern så är det väldigt vanligt att just Radial är första valet. Men också Klark, BSS, Countryman nämns. Så din sattsning på Radial tycker jag är helt rätt :)

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Lineboxar, vad använder ni?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Vi använder Radial JDI och Klark DN100.

Jag har även en uppsättning Palmer PAN01/PAN04 som jag tycker är helt okej, säljs av Adam Hall.

Tror inte du kommer ångra att du satsat på Radial.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Lineboxar, vad använder ni?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Hur ligger Radial och Klark till prismässigt jmf med BSS?

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Lineboxar, vad använder ni?

Inlägg av Niklas Elste »

Fredrik Becker skrev:
Så en dålig mikrofon är en mikrofon som är död eller glapp??
Klart det finns boxar som låter riktigt bra och det finns boxar som låter skit! 8O
Men visst en KMS 105 på sång istället för en mic från Kjell & Co är väl också prylbögeri :wink:

Ta en Imp7 koppla in en CD och lyssna! Inte låter det bra inte :? Det finns bättre DI-boxar.

Anton,
Om det nu nämns ett märke på Lineboxarna i raidern så är det väldigt vanligt att just Radial är första valet. Men också Klark, BSS, Countryman nämns. Så din sattsning på Radial tycker jag är helt rätt :)
jag har aldrig hittat en dibox som förvränger ljudet nämnvärt* nog att döma ut den men å andrasidan har jag inte testat en IMP7 *full*

jag moste testa micarna från käll dom kanse är bra *geek*

*annat än på kontra med kontaktmic :evil:

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Lineboxar, vad använder ni?

Inlägg av Marcus Sandberg »

IMP 2 boxarna har jag upptäckt en lurighet med. Det är inte ovanligt att dom är polvända i XLR utgången

Men en Di box som jag tycker är fin är Contryman TYPE10 och TYPE 85
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: Lineboxar, vad använder ni?

Inlägg av Anton Jonsson »

Jag upplever också ganska stor skillnad på olika lineboxar. BSS, Radial, Klark med flera tycker jag är kanongrejer.

Whirlwind, DOD, LA Audio med flera tycker jag inte är något vidare. Har inte provat särskilt många av dom billigare DI boxarna men jag har svårt att tro att dom är jämförbara med dom som kostar nån tusenlapp mer.

Marcus: Det problemet har jag också stött på och efter de har jag aldrig mer använt någon!

På dom flesta riders jag har fått står de BSS eller Klark, har aldrig sett Radial på nån rider alls, men när man ringer upp och föreslår de så är de aldrig några problem.

Dock skiljer det ju en hel del i pris mellan till exempel J48 och DN100, är de värt skillnaden?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Lineboxar, vad använder ni?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Anton Jonsson skrev:Jag upplever också ganska stor skillnad på olika lineboxar. BSS, Radial, Klark med flera tycker jag är kanongrejer.

Whirlwind, DOD, LA Audio med flera tycker jag inte är något vidare. Har inte provat särskilt många av dom billigare DI boxarna men jag har svårt att tro att dom är jämförbara med dom som kostar nån tusenlapp mer.

Marcus: Det problemet har jag också stött på och efter de har jag aldrig mer använt någon!

På dom flesta riders jag har fått står de BSS eller Klark, har aldrig sett Radial på nån rider alls, men när man ringer upp och föreslår de så är de aldrig några problem.

Dock skiljer det ju en hel del i pris mellan till exempel J48 och DN100, är de värt skillnaden?
Jag har pol-testat mina och byggt om de som inte va bra.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Sv: Lineboxar, vad använder ni?

Inlägg av Per Johanson »

Tycker att de senaste reinkarnationerna av både BSS och Klarks boxar praktiskt sett är sämre än förra versionen. BSS är groteskt stor, Klark omöjlig att få pevan att fästa på. Synd på i övrigt rara ärtor. Countryman är nog mitt stapelvaruval för tillfället. Med några Radial som alternativ.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Tim Mårtensson
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 20:30
Presentation: Arrangör på Molto, www.molto.se
Musikansvarig på ABF Södertälje
Frilanstekniker på Wavefront
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: Lineboxar, vad använder ni?

Inlägg av Tim Mårtensson »

Jag kör radial så långt de går, BSS funkar riktigt bra men de har tagit mer stryk än radials boxar över tid.
(Radial har också en del roliga lösningar för turné och studiobruk)

Vi har några IMP2:or men de åker mest på slaskhyror och jobbar utfyllnad när det blir för många kanaler eller jobb samtidigt.

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lineboxar, vad använder ni?

Inlägg av Jocke Hammar »

Radial J48 och JDI är användbara, men de billigare radial boxarna har för stora skillnader. En kan låta bra medan nästa låter förfärligt. Framför allt på bas så kan det vara enorma skillnader på hur lågt i frekvens drivelektroniken/transformatorn klarar av att leverera utan att förvränga ljudet.

Billiga passiva DI-boxar ska man generellt undvika till saker som går lågt i frekvens.
Jocke Hammar

Robert Carlsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 15:39

Re: Lineboxar, vad använder ni?

Inlägg av Robert Carlsson »

Jag fick en del störningar i ljudsystemet i samband med en projektor vi använde. Speciellt kunde detta vara problematiskt i turnesammanhang. Själv är jag ljustekniker och självlärd inom ljudtekniken, men jag blev rekommenderad av en kunnigare person inom området att lyfta bort jorden via DI-boxar, så jag satsade på 2 bss -ar133. Dom gjorde jobbet, men det blev lite krispigare ljud än när jag kopplade direkt in i mixern. Jag har inte jämfört med några andra DI-boxar så jag vet inte om dom är bättre eller sämre än några andra.

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 741
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Lineboxar, vad använder ni?

Inlägg av Johan Fälth »

J48 FTW
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Robin Skarp
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 255
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 17:16
Presentation: Jag vill alltid utmana mig själv och andra.
Utveckling och lärdom är mina ledord.
Jag ställer höga krav på andra men högre på mig själv.
Ort: Stockholm

Re: Lineboxar, vad använder ni?

Inlägg av Robin Skarp »

Klark DN100

Låter bra, och håller.
Snygga. Billiga som aset!
Det man inte kan ska man lära sig.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster