Favorit?

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Favorit?

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Nå, för att skapa lite ny diskussion här.
Vilken är er favoritmick på sång live?
Och då pratar jag inte trådlöst.
B-58, Beyers, AKG eller Audix osv.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Favorit beror på vad det är för röst. Men om jag måste välja bara en mick så blir det nog Beta-58. Det är inte en jättebra mick egentligen men en ok kompromiss som man vet hur (dåligt) den låter.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Det är tryggt för alla resonerar så.
Jag har en liten favorit i Audix OM-5 eller är det 7?
Nej det är nog 5, eller?
Fast vet man inte vem som kommer att stå på scen är det skönt med beta-58:an

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Det finns många trevliga sångmikar.

Jag är inte riktigt kompis med Beta58'an. Tycker den har en tendens att vara ostabil i lågmiden... vill gärna gå runt där tycker jag. Beror som alltid på hur man placerar monitorer osv, men....
Jag använder oftast hellre en SM-58 än betan.

Audix OM5 är trevlig om man har vokalister med riktig mikteknik. Har man ovana sångare kan den vara en mardröm. Likaså Sennheiser 865, även om den är lite snällare på det sättet än OM5'an.

På scener med låg volym, typ jazz och liknande plockar jag gärna fram AKG C535. Otroligt välljudande, men så fort volymen åker upp så går den bort.
Senast redigerad av 1 Hasse Queisser, redigerad totalt 0 gånger.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Håller med om att det krävs teknik med OM-5an men då låter den riktigt bra speciellt på kvinnliga sångare.

När det gäller 535an håller jag med låter riktigt bra men går då oftast bort pga scenvolym.
Just när det gäller hög scenvolym så är OM5an kanon med rätt mickteknik eftersom man slipper att den fungerar som ett kombinerat överhäng.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Beyer M88.
"This is the updated input list"

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

beta58 och sm58 funkar ju alltid även om man kan få vrida många varv på eq'n innan det låter ok. men sen är det ju väldigt beroende på rösten man ska försöka få fram också. har med vissa röster kunnat få ruskigt bra resultat med Sennheiser 865 (kond). Den funkar riktigt bra även med hög scenvolym, rent läckmässigt. Den kan dock vara lurig rundgångsmässigt om man måste mata på för mycket i monitor. Gillar Audix OM-serie skarpt också även om jag själv inte har hunnit skaffa så många sådanna än. OM2 är en billig på gränsen till "skitmik" från Audix som på vissa röster funkat otroligt bra. Oftast skulle jag säga att jag väljer en OM2 över SM58.

Beta87 är också en väldigt nice mik på vissa röster. Väldigt harmonisk. Kanske lite överprisad.. shure över huvudtaget tycker jag har fått lite onödigt stor del av marknaden.

ZeCute
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 28 jan 2004, 01:00
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av ZeCute »

Beror ju lite på situationen. Men oftast blir nog valet en SM58. Beta 58an kan låta fruktansvärt bra på en del, har man tid på giget och prova sig fram så är ju de perfekt. Men den tiden brukar ju inte direkt finnas. Så därför blir nog valet en SM58 som låter helt oki till det mesta.
535 är också en favorit på lite lugnare tilllställningar.

Gäst

Inlägg av Gäst »

DavidG: Om du måste vrida många varv på eq är det nog dags att byta högtalare...

Vad tycker ni är den mest överskattade micken då? Skulle säga att Beta87 ligger bra till. Den gör inget som ingen annan mick gör lika bra (t ex 535) och är helt värdelös både när det gäller monitor och fult läck. Passar bra som intervjumick utan monitor, men det är också det enda. Bläh.

Jag gillar också OM5 och i vissa fall också Om7 men den är som ni säger lite lurig om inte talangen har koll. Skillnaden som jag uppfattar är att OM7:an är brightare och har mkt lägre output. Det vill till att ha bra preamps i mixern annars brusar det, speciellt om man har några stycken igång. Sibilanter kan vara ett problem i vissa fall med OM7. OM5 beter sig mer som en "vanlig" mick. Den är lite rakare och har normalare output. Båda är hypercardioider om jag inte minns fel så det är inte brottarnoga hur wedgarna står.

Ian: Tycker du verkligen att M88 är en bra allroundsångmick? Då tycker vi olika. Den är soft och trevlig men behöver du något som biter lite så är den ju helt off.

Cyber: Vanliga 58:or gillas ej. Om inte sångaren presterar sibilanter som gör att preshöjningen i Betan är svårhanterlig (och ingen deesser finnes till hands), för då kan den vara ok att plocka fram i nödfall. Annars tycker jag nog att den känns lika spännande som ett par gummistövlar. Död och tråkig är min bild.

Har man brutala problem med läck och rundgång (så mkt så att OM serien inte hjälper) så kan man pröva Crowns CM310. Ja, det är en konstig sak som inte låter skitkul men som kan vara en riktig problem solver i vissa fall. Den är lite bumlig i högbasen tyvärr och det beror nog på dess proximityeffekt. Tyvärr hjälper det inte att backa, då dör micken helt, dessutom är den lite känslig för puffljud och sätter man på ett puffskydd så förlorar man rätt mycket att dess bra egenskaper vad gäller noise cancellation. Så om man har någon svag tjej (Esa Likdahl kanske) så borde den vara kung. Har man en svag kille... kommer inte på någon, men någon som väser och använder mycket bröststöd när han sjunger så är den helt kass. Konding och cardioid är den och som sagt ibland kan den rädda ens skinn, men ibland är den bara konstig.

När jag turnerade med en tjej som sjunger om att köra en av dina bilar så använde vi en Beta57A på hennes sång. Den beter sig i princip som en Beta58 men man kommer lite närmare membranet så man får ett halvt swemble till, vilket var skillnaden på liv och död i detta fall. Hennes nuvarande tekniker använder fortfarande denna mick så lite rätt måste det nog ha varit.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh herre GUD, vi har ju glömt kungen bland livesångmickar!!!! Neumann KMS105.

Vad säger man? Helt klart i en egen division, inget för black metal bandet kanske men annars.... Mums! Man tror att man blivit av med alla vaxproppar i hela världen och att man har fått nya HF-drivers i hela riggen! Till och med läcket är snyggt!

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Mest överskattade mick? Då håller jag med dig Ingo, beta87 är hopplös och absolut ingen favorit.
Enda fördelen med den är väl om man har ont om mickar, för den tar ju upp allt på scen..

M88 är inte nån av mina favoritmickar heller.

Har inte jobbat mycket med Neumann micken, men det kanske är dags för det.

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

hata beta 87, enda den duger till är att förstärka cymbaler och skrammel
.
B58 är som ingo säger ett tryggt val i de flesta fall, jobbar på en nivå där man inte ser neumann särskilt ofta vilket innebär att jag aldrig jobbat med den live. Däremot en helt del på inspelning och eftersom neuman är neuman så lär den vara bra ja.

har ett par gamla ev-mickar re(någon siffra) som jag brukar sticka åt sångaren i ett hc-band jag åker en del med. tycker om att jag BARA har sång i den (vilket innebär att han får mer eller mindre svälja den hela tiden annars är han borta....men det brukar inte vara något problem) och låter dugligt.
Q.E.D

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Medans ni ändå diskuterar micar.
Vad anser ni om Milab, då speciellt LC25 LC28?
Skulle vara rätt kul att höra era åsikter om dom då jag just har köpt ett gäng sådana.
Senast redigerad av 1 ElectroAudioHB, redigerad totalt 0 gånger.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

Ingo skrev:DavidG: Om du måste vrida många varv på eq är det nog dags att byta högtalare...
kör ju oftast digitalbord så många varv blir det :wink:

ZeCute
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 28 jan 2004, 01:00
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av ZeCute »

Håller helt med om Beta87an. Men tycker ändå att den fungerar rätt hyfsat på tjej röster. Har själv ingen erfarenhet av Neumann KMS105 tyvärr. Men har även hört av andra samma sak om den.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Ang Milab: Jag fick en LSR1000 att ha på konferencier samt ett sångnummer nån gång jag var på Södran. Ett par snäpp upp från SM58:n.


87:an är rätt fånig. Har ett par såna för våra UC2:or. Kan ev vara bättre på hiphop än Beta58:orna, verkar vara mindre känslig för rundgång om man håller kring kapseln. Men i övrigt funkar den bara till tjejer som inte vågar ta i.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Ingo skrev:Cyber: Vanliga 58:or gillas ej. Om inte sångaren presterar sibilanter som gör att preshöjningen i Betan är svårhanterlig (och ingen deesser finnes till hands), för då kan den vara ok att plocka fram i nödfall. Annars tycker jag nog att den känns lika spännande som ett par gummistövlar. Död och tråkig är min bild.
Vanliga 58'or är ju på inget sätt hi-tech eller särskilt välljudande, men man vet vad man ska göra med dem för att få det att funka....

Jag vet inte om det är just kombinationen Martinburkar och Beta58 som gör att vi inte riktigt är kompisar (Betan och jag), men jag får i princip alltid problem med rundningsrisk vid 250 och 500 med Beta58'an.

Jag vet iofs att mitt PA kopplar på lite grann just där när man stackar ihop ett par lådor, men det är lite för stor skillnad mot andra sångmikar för att jag ska vilja skylla bara på PA't.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Tycker nog att en 58 kan funka men då krävs det en mixer med mycket goda mick preampar för att kunna få det gott nog.
Enbart min okunniga åsikt.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Hur är då Neumann micken i monitor går det spela starkt, annars går den ofta bort pga den orsaken.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Den helt ok, jag kan inte jämföra den med något direkt men den enda gången jag gjort monitor och haft en sådan gick det att få mer fläk i kms105:an än i en Beta58. Iofs var lådorna filtrerade efter kms105 eftersom den var lead. Men grejen är att den är så transparant att man inte behöver stampa på så mycket. Tror jag.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster