Trådlösa headsets (och sändare/mottagare)

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Trådlösa headsets (och sändare/mottagare)

Inlägg av Markus Hammerin »

Känner mig efter ett par timmars läsande här på forumet redo att ställa mina frågor. =)

Vi har pratat om att byta ut vårt trådlösa headset som aldrig har känts riktigt hundra. Det är ett av Shures billiga system med ett WH-30 HS kopplat till ett PGX1 beltpack och en PGX4 mottagare.
Sist det användes hade vi lite problem med att den dynamiska talarens svagare partier inte riktigt fångades upp. Men jag funderar på om inte det berodde på en för högt ställd Expander/Gate. :oops:

Idag när jag provade (i tom lokal) så hade jag inga problem att höra mig själv (*duh*) ens när jag viskade vilket styrker min teori om Gate:en.

Det känns fel och oekonomiskt att byta ut något som är helt, men vi har som sagt aldrig varit helt nöjda. Själva headsetet är dessutom ganska obekvämt.

Skulle det vara en lösning att byta mikrofon men behålla beltpack och mottagare eller håller de för dålig kvalla?
Om det går, vad föreslås då? Jag har läst lite om ISOMAX och VT800 men den senare har jag inte hittat något pris på.

Jag har läst en hel bunt recensioner om Line6 XD-V-serie och alla (utom någon här på forumet) ger helt översvallande kritik. Knappt något omdöme har legat under 4,5 av 5. Men kan man lita på random snubbar på nätet, även om de säger sig ha spelat i band i 200 år och löda sina egna mixerbord från scratch?

Absolut tak för uppgradering är 9000 kr inkl. moms men det är förstås bra om det går att spara några kronor.


(Som vanligt när jag är igång blir det en textmassa värdig en mindre uppsatts.)
Det var inte mitt fel!

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Trådlösa headsets (och sändare/mottagare)

Inlägg av Mikael Thieme »

Markus Hammerin skrev:Skulle det vara en lösning att byta mikrofon men behålla beltpack och mottagare eller håller de för dålig kvalla?
Strängt taget skulle det vara bättre att behålla miken och byta sändarsystem. :wink: Inte främst för att det är för låg kvalitet, för PGX är helt ok grejor för pengarna (läs: i lågbudgetsegmentet). Men i de allra flesta fall med den typ av problem du beskriver är orsaken för låg mikrofongain i sändaren. En PGX-beltpack har ju bara en trelägesswitch, och saknar möjlighet att gasa på de där extra 10 eller rent av 15-20 dB som kan behövas ibland.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster