Mikrofoner utomhus

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 180
Blev medlem: mån 15 jan 2007, 15:04
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Mikrofoner utomhus

Inlägg av Daniel Hedman »

Hej
Jag har ett projekt där vi ska använda några kör mikrofoner utomhus under december och januari, i alla väder...
Är det nån som vet någon bra mikrofon eller annan lösning för ett sådant projekt? Hur är det med vindskydden som används av radio och tv skyddar dom mot nederbörd eller bara mot vind?

/Daniel
/Daniel Hedman - DAH Sound

Lars-Göran Persson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 02 jun 2010, 19:10
Presentation: Ljud och Ljus tekniker på halvtid, frilansbasis, live tekniker med teater teknik och Klassisk musik som favoriter.
Ort: Trelleborg

Re: Mikrofoner utomhus

Inlägg av Lars-Göran Persson »

Jag kör ofta med AKG c 1000s klarar både kyla och regn/blåst
Är det en bra kör som bara ska samlas upp och det inte regnar så blir det Rödes Nt4 med strumpa. :D

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: Mikrofoner utomhus

Inlägg av Fredrik Becker »

Det beror ju lite på vad du ska göra och vad det är för budget....

För väldigt många år sedan gjorde jag endel byggdespel utomhus. Detta var i en tid då trådlöst var alldeles för dyrt, så det fick bli "Shoutguns" i framkant av scenen. Dessa skyddade jag med en plastpåse. Men för att inte få en massa ljud av vattendroppar som slog i plasten så drog jag en kraftig raggsocka över. Funkade kanon, ända till sockan blev helt genom sur. Då hördes regnet.... Men då hade det regnat så mycket att publiken hade gått hem ;)

Men en kondensatormic tål endel regn om den skyddas av ett puffskydd. Men den kommer inte att gilla ett skyfall! :roll:
Kom ihåg att ta in allt varje dag och låta det torka. Plocka bort mickablar och puffskydd. Så att allt får en chans att torka.

Kylan ska inte vara ett stort problem. Se bara till att all elektronik är påslagen. Och kablar kan bli riktigt tråkiga att linda ihop när det är -26° :( Det är nästan ett större problem att ta in kalla grejer i ett varmt rum. Då bildas det kondens som kan ställa till det. Så se till att allt får en chans att torka!!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster