Mickar i tusenkronorsklassen?

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Mickar i tusenkronorsklassen?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Behöver köpa in ett gäng nya mickar för runt tusingen, och undrar lite vad ni andra tycker man ska välja/undvika?
De ska fungera till det mesta och bör gärna ha en neutral och detaljerad återgivning.

För sång har jag kikat som hastigast på Shure sm58, Electrovoice PL44, Sennheiser 835/840.

För instrument/allround kanske sm57, EV PL37.

Tacksam för tips, då jag inte har haft möjlighet/tid att testa så mycket själv.

Bästa hälsningar
Kristian

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Mickar i tusenkronorsklassen?

Inlägg av Jonas Jansson »

Har PL44 och 37..
Inte så neutrala.
Däremot är PL80 och 84 mer neutrala om jag minns rätt..

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 741
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Mickar i tusenkronorsklassen?

Inlägg av Johan Fälth »

Beyer har väl släppt en ny serie som ska va helt ok
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Re: Mickar i tusenkronorsklassen?

Inlägg av Jakob Nilsson »

Beror väl på om det skall vara raidervänligt eller inte. I så fall är det väl framför allt Shure eller Sennheiser du skall satsa på. Personlig gillar jag Beyer och Audix mer, men de är inte lika lätta att hyra ut.

Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 00:19
Ort: Malmö

Re: Mickar i tusenkronorsklassen?

Inlägg av Magnus Lindskog »

Jag anser att de flesta sångmickar som låter bra inte är "neutrala" utan "voicade".

Men allround för sång är väl Shure SM58, Beta58, EV PL44, PL80, PL84 (cond) bra val.
Finns säkert en drös andra märke med som är bra och i den prisklassen men har inte jobbat med dem på länge och vet vad de kostar.
Jag anser att EV PL44 och Shure Beta58 är väldigt snarlika. Har gjort flera blindtest med andra ljudtekniker.
EV PL80 låter mycket bra och har snygg bas även på lite distans men det kan bli för mycket bas i vissa applikationer vid closeup-sång. Har man ställbart lo-cut på mixern är det inga problem.

När det gäller instrument mickar så är PL37(cond) inte det bästa valet. Den är voicad för hihat och överhäng.
Mycket lo-cut och riktigt krispig. Och det är kanon till vissa saker men inte till allt.

EV PL35 är bra till pukor, gitarr och blås och påminner mer om sm57 än PL37.

Jag anser att den bästa allroundmicken i den prisklassen är nog Shure sm57.

Fråga om det är någon i närheten som har några mickar av de du är intresserad av och lyssna själv och jämför. Smaken är ju som baken.
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Mickar i tusenkronorsklassen?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Låna in mikar och prova. Det är inte alltid det är den dyra som man tror att det e den dyra när man testar. Jag vet en studio som har några elever som gjorde en test på mikar. Den alla trodde va Numan TL147 va i värkeligen en ADK 51st.

Jag har köpt in ett gäng JTS mikar. Billiga under 1000kr inköpta till att åka ut på sånna grejer där kunden inte är så rädd om sakerna. Det som förvånar mej är att de låter så bra trots att de är billiga. Då har jag gämfört med Shure Beta 58 som de ska efterlikna. Men det kan va så att jag har fått en bra batch. Jag vet några som köpte och de lät inte bra alls.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Mickar i tusenkronorsklassen?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Hej allesammans!

Tack för alla svar.

Tanken är väl att det ska vara mickar som de flesta känner till och "alltid" låter bra. Vilket i så fall borde betyda sm58/sm57 eftersom dessa är så pass välkända av i princip alla som pysslar med musik.

Jag tänkte dock att det borde ha "hänt" lite när det gller utvecklingen, förmodligen borde väl Shure ha uppdaterat även sina klassiker fast det inte syns, men kanske finns det andra alternativ som är bättre?
Men som sagt, med följden att kunden kanske inte känner till dem...

Jag har sedan tidigare ganska många billiga mikrofoner, kopior på sm57/sm58, som faktiskt låter helt ok, även ett tiotal 99kr mikrofoner från Musikbörsen, Eco-88 har jag för mig de heter. Dessa går faktiskt också bra att sjunga i, även om det är svårt att "få ut" sången riktigt och puffskydd/handljud inte fungerar så bra.

Jag blev lite nyfiken på Beyerdynamics nya serie, känns välbyggda, genomtänkta och prisvärda.
Så i nuläget lutar det väl åt dessa eller Shure.
En nackdel (anser jag) är ju att det finns mängder av kopior på Shure, bla. på Tradera. På sikt kanske dessa kan dra ner Shure´s rykte om de låter sämre. Någon som testat och jämfört?

Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 00:19
Ort: Malmö

Re: Mickar i tusenkronorsklassen?

Inlägg av Magnus Lindskog »

Min erfarenhet av de allra billigaste mickarna är att man aldrig vet vad man får.
Jag hittade en billig mick som jag testade och lät kanon, men när jag tog hem 24st till en kund så var det ca 18st som lät ungefär som den jag testade. Sen räckte det med att sjunga högt i de andra EN gång för att ta i sönder resten. Det blev inte mkt goodwill för mig på den affären, dessutom fick jag kompensera kunden så det blev inga pengar i heller.
Sen vet jag ju många som har hittat billiga mickar och haft dem i många år och de låter fortfarande kanon.
En kompis hade två Shure sm58-kopior som lät skit. Sen slängde han den ena i golvet och helt plötsligt lät den kanon!
De etablerade märken har ju bättre kvalitets-kontroll. Dessutom så kan man ju få en ny om man skulle råka få en som inte låter som de andra.
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Mickar i tusenkronorsklassen?

Inlägg av Mikael Thieme »

Kristian Nilsson skrev:Jag tänkte dock att det borde ha "hänt" lite när det gller utvecklingen, förmodligen borde väl Shure ha uppdaterat även sina klassiker fast det inte syns
Visst har det hänt saker, i första hand i och med Beta-serien och sedermera genom andra modeller av dynamiska och kondensatormikar. Däremot är en SM58 fortfarande just en SM58, och det är nog rätt bra på det stora hela. :wink:
Men några revolutionerande steg har mikrofonutvecklingen egentligen inte tagit de senaste 50-eller-så åren. Materialen har utvecklats en aning, konstruktioner har förfinats men principerna är desamma. A/D-omvandlingen håller på att flytta in i mikrofonkroppen vilket ger en del fördelar, men inget radikalt nytt i själva den elektroakustiska omvandlingen.

Hade jag varit du hade jag köpt SM58:or, eller Beta58 om jag kunde fått rum med dem i budget.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mickar i tusenkronorsklassen?

Inlägg av Hasse Queisser »

Kristian Nilsson skrev: ... förmodligen borde väl Shure ha uppdaterat även sina klassiker fast det inte syns,
Det hoppas jag verkligen inte. Om jag köper fler av en mik jag redan har på hyran så är det jäklar i mig bäst för tillverkaren att de är likadana som de jag redan har. Annars skulle jag returnera dem på rot och ha ett och annat att säga till dem om det hela.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Mickar i tusenkronorsklassen?

Inlägg av Christopher Berg »

Det är ju inte samma om den är uppdaterad.. isf borde det ha kommit t.ex. en MKII
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Mickar i tusenkronorsklassen?

Inlägg av Måns Nilsson »

Jag har haft tur med Studio Projects B1. Den funkar fantastiskt bra till elgitarr, något som SM57 både misslyckas med an sich och för att lägga lök på laxen, i 99% av fallen misshandlas så att det inte ens kan bli bra om det hade varit en bra mikrofon. (Uppgiften är ju ta upp ljudet elgitarrförstärkarens högtalare avger på ett korrekt sätt, inte sant? Då ska man inte sätta en basskuren och presensförstärkt mikrofon att ta upp kantupphängningens distorsion med snett infallande vågfront mot mikrofonmembranet -- har ni sett off-axis-kurvan på en SM57? s.r.s.l.y!!) Sång är värre, i den prisklassen. SM58 eller SM57 med puffskydd (POTUS-vibbar) är faktiskt inte så illa, även om det inte låter ett dugg korrekt.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Mickar i tusenkronorsklassen?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Tack för all input, intressant läsning :D

Så... Under alla år sm58 har funnits (sen 1966?) så har de ju gjort små, yttre kosmetiska uppdateringar, men på insidan är det alltså exakt samma som från allra första början?

Inga nya spännande material i kapselns konstruktion eller liknande? 8)
Eller låter de verkligen exakt likadant?

Så, ska jag ringa Luthman och beställa en packe sm58:or eller ska man våga sig på t.ex. EV, Beyerdynamics m.fl, det äro frågan... Beta 58 vet jag inte riktigt, låter den bättre än sm58 i alla lägen? Jag tror inte att jag anser det, dock har jag ingen koll på den exakta skillnaden mellan de två, kanske någon som kan fylla i här? :wink:

Måns, B1 tror jag säkert fungerar bra, stormembranskondingar brukar väl i de flesta fall vara duktiga, när man inte har en överhängande risk för rundgång. Fast du menar kanske att denna fungerar bra även på en rockscen?

Söndagsnattshälsningar
/Kristian

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Mickar i tusenkronorsklassen?

Inlägg av Mikael Thieme »

Kristian Nilsson skrev:Beta 58 vet jag inte riktigt, låter den bättre än sm58 i alla lägen?
Nej, ingen av de två (SM58 vs Beta58) är imho det bättre alternativet i alla lägen. Däremot säger åtminstone mina empiriska erfarenheter att Beta58 litet oftare är det bättre valet.
Skillnaderna är i huvudsak att Beta58 är supernjure medan SM58 är njure (och därför har Beta58 en aning mer påtaglig proximityeffekt), att Beta58 är ungefär 3 dB känsligare än SM58, och att Beta58 rullar av litet högre upp i diskanten än SM58.
Och så är Beta58 blågrå. *full*

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mickar i tusenkronorsklassen?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

För sång, Sennheiser e835
För instrument, Sennheiser e606/604
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Mickar i tusenkronorsklassen?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Mikael: Hmm, Jag som inte gillar just blågrått :wink:
Kan inte Beta58 få till lite konstigheter längre upp i frekvens?
Eller är det bara något jag inbillar mig/har hört?

Anton: Ojdå, e835 kostar ju knappt något, är den verkligen i klass med t.ex. sm58?
Jag har endast använt denna mikrofon vid ett par tillfällen för ett bra tag sedan och kommer inte riktigt ihåg, förutom att den fungerade bra :D

/Kristian

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Mickar i tusenkronorsklassen?

Inlägg av Mikael Thieme »

>Kan inte Beta58 få till lite konstigheter längre upp i frekvens?
>Eller är det bara något jag inbillar mig/har hört?

Alla supernjurar har frekvensberoende sidolober, det ingår mer eller mindre i konceptet så att säga, så det finns en aning substans i påståendet. Med det sagt, så uppför sig Beta58 imho inte sämre off-axis än någon annan jämförbar supernjure för livebruk, snarare tvärtom. :)

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Mickar i tusenkronorsklassen?

Inlägg av Måns Nilsson »

Kristian Nilsson skrev: Måns, B1 tror jag säkert fungerar bra, stormembranskondingar brukar väl i de flesta fall vara duktiga, när man inte har en överhängande risk för rundgång. Fast du menar kanske att denna fungerar bra även på en rockscen?
/Kristian
Brukar du ha problem med GBF på mickad gitarrstärkare? 8-O

Det har jag nog haft, nån gång, men jag kan inte minnas när.

Problemet brukar ju vara omvänt, att man måste dra ner gitarren så mycket att man börjar längta efter reglar som går till -11, för att travestera Spinal Tap.

Problemen med stormembran på scen är snarare blåst och liknande. Inne är det inte så knepigt. Jag har fått magiska resultat med en B1'a rakt framför elementet, siktande på centerdomen, alldeles rakt på (så att vågfronten från högtalaren träffar hela mikrofonmembranet samtidigt.) och inte så nära som man kan tro, utan kanske 0,75-1,5 högtalardiameter ut. (~30 cm för en 12" etc..)

Det hela går tillbaka på en intervju med Steve Albini (spelat i Shellac, producerat en massa) för en massa år sen där han berättade om hur han brukar spela in gitarr. Han använder i och för sig bandmikrofoner, såväl RCA och Royer som Coles.

Det låter EXAKT som gitarrförstärkaren. Vilket väl är bra? Gitarristers tendenser att ha trasiga öron i knäna brukar lagas efter detta; jag brukar också se till att få upp och rikta rätt gitarrhögtalaren så att direktljudet träffar de vanliga öronen, inte knävarianten. Hjälper med scenvolym och monitorsvinerier också.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Mickar i tusenkronorsklassen?

Inlägg av Kristian Nilsson »

Måns, du har säkert rätt här, jag tänkte mest överlag på att använda rundupptagande stormembransmikrofoner på en scen. Vid en gitarrförstärkare så har man såklart tillräckligt hög volym för att hålla gainen nere.

Vet du förresten varför så många placerar en sm57 vinklad mot kanten/sidan av konen?
För att man ska undvika det ljud som alstras från dammkåpan/konens centrum?

Jag har mickat upp ett helt trumset ett par ggr men endast en billig ADK stormembran, och det har fungerat förvånandsvärt bra. Sätt micen en meter framför trumsetet bara :D
Detta fungerar såklart bara optimalt om det endast är just ett trumset på scenen, och inga andra ljudkällor :wink:
Kanske man skulle ha en mic i baskaggen också om man är kräsen :P

/Kristian

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 54 och 0 gäster