Shure UC

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Shure UC

Inlägg av Ian Delahorne »

Är det bara jag som råkat ut för att mottagarna till Shure UC kan plocka upp andra mic:ar + massa störningar i kanaler där inte mic:en är påslagen när mottagarna står rätt nära mikrofonerna? Hade ett rent helvete i måndas när hiphopare [1] spelade med mottagarna på monitorplatsen precis bredvid scen. Så fort en sändare var avslagen plockade mottagarna för vissa kanaler sporadiskt upp andra sändare, brus och tjut.

Är lösningen att ställa antennerna längre ifrån varandra? Skaffa halvvågsdipoler? Dämpsatser? Byta grupp/kanal på vissa mic:ar? Byta grupp helt (Är TV-störningar ett problem i sverige? även om man bor på Norra Djurgården nära Kaknäs?)

Just nu har vi två kvartsvågsvertikaler (de som följer med UC4-mottagaren), monterade rätt nära varandra på bakplanet, som matar antenndistributionsförstärkaren (UA845).


[1] Petter med vänner
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Precis hur nära mottagarna befann sig mikarna, och hur nära varandra befann sig hur många mikar?

Oberoende av vilket system du kör med så kommer systemen ha problem om du har mikarna för nära mottagarna (2-3 meter rekommenderas som minimum) och om många sändare kommer för nära varandra (det kan räcka med 2 om de kommer väldigt nära varandra).

Som sagt, trådlöst är trixigt även om man har bra grejer. Så här beter sig alla system, från Samson till Sennheiser, som jag har jobbat med. Vissa är lite känsligare än andra men alla lider av det.

Första gången jag upptäckte det var för många år sen när jag skulle gå igenom 6 system för att kolla om de var OK. 6 mottagare i ett rack, 1-2 meter ifrån lägger jag 6 handsändare för att ta upp dem en och en och testa.... och det var ett virrvarr av fräs, signalbortfall och konstiga tjut. Spred ut handsändarna över rummet med någon meter emellan dem och allt funkade klockrent.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Som minst var det max en halvmeter ifrån, som mest 6-7m. Avståndet varierade rätt mycket i och med att de kutade omkring som galningar. Inga störningar på kanalerna där mic:en var igång och på plats (dvs, den får sidton från sändaren).
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Att frekvenserna ligger såpass nära varandra att de "läcker" till varandra när mottagaren inte får en starkare signal från rätt sändare är heller inget ovanligt. Om du inte har så många system igång så borde det dock gå att hitta frekvenser som inte interfererar med varandra.

Nu är jag inte så insatt i teorin gällande frekvensplaner, men såvitt jag förstått så gäller det att bärfrekvensernas övertoner inte kolliderar med andra bärfrekvenser (rätta mig gärna om jag har fel).

Har för mig att Shure har en ganska bra dokumenterad kanalplan med olika konfigurationer beroende på antal system.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

Digital-TV nätet är problem på vissa ställen, runt Falkenberg, Varberg och Halmstad är det riktigt struligt, har inte koll på hur det är i huvudstaden dock.

Ni hade ingen förstärkning? Det är ett vanligt fel folk gör, man använder antennförstärkning för att få bättre signal från sändare till mottagare. Det hjälper inte ett dugg. Den förstärkningen är endast till för att kompensera för förlusten i långa antennkablar.

Det låter inte som ett sådant fel iofs. Vilken modell var det på systemen? MA eller MB? Jag har en applikation som kan tala om för en vilka kanaler man ska använda om man kör många system samtidigt. Mycket smidigt.

Var en gång i tiden på ett seminarie med någon Shure-gubbe på och när han visade hur intermodulationsproblematiken fungerade så insåg man att man mest har haft tur alla gånger det fungerar hjälpligt... Så illa är det inte men det är en del att hålla koll på faktiskt. Shure har utmärkt teknisk dokumentation på sin site kolla t ex:

http://www.shure.com/booklets/wireless/ ... ml#op_freq

I övrigt så tycker jag att Cyber fått med de vanligaste strulkällorna.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jo, vi har förstärkning i antenndistrot, typ 3 dB eller så enligt papprena för UA845. I Shuremanulen säger de att en grupp av frekvenser ska inte störa varandra (alla är på samma grupp). Vi använder bara 8 kanaler i den.
"This is the updated input list"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster