Mygga vs Headset??

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Peter_New
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00

Mygga vs Headset??

Inlägg av Peter_New »

Är det bättre med headset än mygga?
Har hört att dom flesta ljudtekniker heldre väljer headset framför mygga varför det?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mygga vs Headset??

Inlägg av Hasse Queisser »

Peter_New skrev:Är det bättre med headset än mygga?
Har hört att dom flesta ljudtekniker heldre väljer headset framför mygga varför det?
De flesta myggor är omnidirektionella, och behöver vara det för att ta upp rösten trots att de inte sitter framför munnen. I och med att de är omnidirektionella tar de även upp ljud från alla andra håll och därmed sänks rundgångströskeln jämfört med ett headset där miken sitter i princip framför munnen och ofta är kardoid eller t.o.m superkardoid.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Fast estetiskt är en påtejpad omni snyggar. jag väljer hellre såna istället för britneyboll när det gäller teater. Talare brukar jag ge en Beta53 på boom.
"This is the updated input list"

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

huvudanledningarna för mig är att miken kommer närmare munnen, och följer med även om talaren tittar uppåt, neråt, åt höger eller åt vänster. en mygga tappar ju i allt utom om talaren tittar ner och då det blir för högt istället.

alltså; ett "jämnare ljud" och mindre rundgångsbenägenhet som cyber skriver.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

gzede skrev:huvudanledningarna för mig är att miken kommer närmare munnen, och följer med även om talaren tittar uppåt, neråt, åt höger eller åt vänster. en mygga tappar ju i allt utom om talaren tittar ner och då det blir för högt istället.

alltså; ett "jämnare ljud" och mindre rundgångsbenägenhet som cyber skriver.
Beror iofs på var man sätter myggan. På teater sitter den ju på kinden eller i hårfästet och då får man inte några volymförändringar vid rörelser.

Men annars är vi helt överens. Om det inte måste vara en mygga av estetiska skäl så tar jag ett headset "any day".
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Hänga vid örat funkar jättebra för övrigt.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

ian skrev:Hänga vid örat funkar jättebra för övrigt.
Du skulle förmodligen älska Countrymans lilla "ear-set". Som en mygga fast med en båge du hakar runt örat istället för att behöva tejpa och dona.

Annars tycker jag Countrymans minsta headset är kanon. Syns nästan inte alls men har alla fördelar ett headset har över en mygga. Nu ska jag bara ha råd att byta ut alla mina "gamla klumpiga" (i jämförelse) AKG-headsets mot dessa.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

najtråd och lite sminktejp löser problemet billigare, plus att man kan köra med valfritt element (B&K eller MKE-2. Går en mygga sönder så byter inte sminköser mygga, utan hänger på en i ställning och låter den gamle sitta kvar (annars används den bara till en väldigt svettig skådespelare, eftersom den inte sitter mot huden).
"This is the updated input list"

PeCol
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 23 feb 2004, 01:00
Ort: The deep south

Inlägg av PeCol »

Kan också rekommendera lilla countryman. Gick över från DPA 4066 till den när jag bytte system i våras. Ljudmässigt tycker jag nog DPAn leder något, men med countryman slipper man i större utsträckning förklara varför man kommer med den där jobbiga skiten när de har beställt en sån man bara sätter i slipsen. Ett stort tack även till TV-gubbarna som har gjort ett hästjobb för den biten genom att mer och mer köra DPA, igenkänning är effektivt.

ZeCute
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 28 jan 2004, 01:00
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av ZeCute »

Gjorde ett jobb igår med Beyer TGX-45. Ett singback nummer utomhus med 4 personer.
Vart inte alls vän med det, det flåsades väldigt mycket i det. Vi provade lite olika lösningar med micken och det vart lite bättre på slutet, men jag tyckte även att gainen var lite lustig i dom, var nämligen otroligt hög gain även om man dämpade -30 på sändarn.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster