Nya frekvenser igen....

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Anders Schärer
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 21:06
Kontakt:

Re: Trådlösa frekvenser

Inlägg av Anders Schärer »

2,4 Ghz :)

Åke Holmlund
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 02:30

Re: Trådlösa frekvenser

Inlägg av Åke Holmlund »

Marcus Sandberg skrev:Är du i skåne så använd C-bancdet. Sennheiser sitter i stockholm och då blir det kollitioner mellan det trådlösa och TV sändare om du använder C-bandet. Men i skåne så är det det bästa bandet. Ladda ner Sennhesers EXel fil för att räkna på frekvenserna så får du fram viket band som är det bästa för dej.
Nej, jag finns i andra änden av landet (Umeå). Var hittar man Excel-filen? Jag har letat men ej hittat den.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Nya frekvenser igen....

Inlägg av Mikael Thieme »

För att göra en extremt(!) lång historia kort - ja du förstår rätt, du kommer inte att få tillstånd på 800 - 812 MHz efter nyår.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: ny frekvenser igen....

Inlägg av Marcus Sandberg »

Patrik Lindström skrev:
Anders Schärer skrev:Taget från PTS imorse...

Björn Zabell på semafor.se brukar oxå ha bra koll...
mvh Anders

Trådlösa mikrofoner
Användning av trådlösa mikrofoner kräver tillstånd av PTS.

På samma sätt som användningen av andra radiosändare i Sverige, kräver användningen av trådlösa mikrofoner tillstånd från PTS enligt lagen om elektronisk kommunikation. Detta gäller dock inte band 863-865 MHz, förutsatt att effekten inte överstiger 10 mW.

Användningen av trådlösa mikrofoner kan i framtiden ske antingen inom frekvensbandet 470–790, 823–832 eller 863–865 MHz.

Ansökan
Här finns ansökningsblankett och information om hur du söker tillstånd för:

•trådlösa mikrofoner och tekniska hörselhjälpmedel (pdf, nytt fönster)
Tillståndstid
Tillståndstiden för trådlösa mikrofoner är beroende av frekvensband:

•470–790 MHz gäller tillståndstiden till 2013-12-31
•790–862 MHz gäller tillståndstiden till 2010-12-31
Avgifter
Tillstånd för sändare med trådlös mikrofon kostar 210 kr per sändare och år, dock högst 2 100 kr per tillstånd.

Frekvensbandet 863–865 MHz är fritt från tillståndsplikt upp till 10 mW.

Tillståndet för trådlösa mikrofoner debiteras bara under den period som tillståndet gäller.

Se PTS föreskrifter om avgifter.

Frekvensband
Det frekvensband som kan användas av trådlösa mikrofoner är dels det som är avsatt för marksänd digital TV (470–790 MHz). De trådlösa mikrofonerna kan där använda de frekvensområden som inte används av någon TV-sändare inom det aktuella geografiska området, så kallat "white space". Vidare kan frekvensbandet 823–832 MHz, dvs. mittluckan i 800 MHz-bandet, användas för trådlösa mikrofoner.

Utöver detta kan även frekvensområdet 863–865 MHz användas för trådlösa mikrofoner med en högsta uteffekt om 10 mW eftersom denna användning är undantagen från tillståndsplikt enligt PTS föreskrift PTSFS 2008:4.

Förändringar för marksänd digital TV
Tidigare har frekvensutrymmet för TV-sändningar varit 470–862 MHz. Den 19 december 2007 beslutade regeringen att frekvensområdet 790–862 MHz (det så kallade 800 MHz-bandet) i framtiden inte längre ska användas för marksänd digital TV i Sverige.

PTS fick i uppdrag att ta fram en plan för hur frekvensutrymmet ska utrymmas och TV-sändarna flyttas ned till frekvensområdet 470–790 MHz. Denna plan redovisades till regeringen den 3 december 2008. Planen innebär att TV-sändarna under 2009 kommer att flyttas ned under 790 MHz.

Flera andra länder i Europa har fattat liknande beslut som Sverige, och arbete pågår inom olika europeiska arbetsgrupper med att planera hur användningen inom frekvensbandet 790–862 MHz ska utformas. Så snart det finns en tillräckligt stabil harmoniserad lösning inom Europa planerar PTS att auktionera ut tillstånd inom frekvensbandet 790–862 MHz som t.ex. kan användas för trådlöst bredband. Preliminärt kan detta ske under våren 2011.

Tillstånd för trådlösa mikrofoner i 800-bandet kan förlängas
De frekvenstillstånd för trådlösa mikrofoner som PTS utfärdar inom 800-MHz bandet har därför en giltlighetstid som längst till den 31 december 2010.

PTS kommer fortsättningsvis att bevilja tillstånd för trådlösa mikrofoner dels inom tv-bandet 470–790 MHz. Efter ansökan till PTS kan PTS ge tillstånd inom hela detta frekvensområde. Vilken frekvens som kan användas beror på vilka frekvensområden som inte används av TV-sändare inom det aktuella området. Vidare kan PTS ge tillstånd för användning av trådlösa mikrofoner inom frekvensbandet 823–832 MHz.

Eventuella framtida förändringar
PTS har börjat undersöka möjligheten att undanta användning av trådlösa mikrofoner med låg uteffekt från tillståndsplikt. Det gäller dels mittluckan av 800-MHz bandet, dvs. 823–832 MHz och dels inom hela eller delar av TV-bandet 470–790 MHz. Det skulle innebära att man i framtiden inte skulle behöva ansöka om tillstånd från PTS för användning av dessa mikrofoner med låg uteffekt. Ett eventuellt undantag från tillståndsplikt skulle kunna bli aktuellt tidigast 2011.

PTS på LLB seminariedag den 17 maj 2010
LLB är en branschorganisation för i Sverige verksamma företag som tillhandahåller professionell utrustning och tjänster inom områdena audio, video, ljus-, scen- och konferensteknik, multimedia samt musikinstrument. PTS var på LLB seminariedag den 17 maj 2010. Vi berättade om frekvensplanering av trådlösa mikrofoner och om det som händer i 800 MHz-bandet nu och framöver. Se vår presentation.


Relaterade sidorTrådlösa produkter

Förstår jag det rätt att det kommer vara förbjudet att använda 800- 812 MHz för en trådlös mik?
Det har varit förbjudet innan oxå ifall du inte har haft tillstånd för att sända där.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Nya frekvenser igen....

Inlägg av Måns Nilsson »

Så går det när branschen består av 300-enmansföretag (ja, Krylbo Disco är också ett sånt, for all practical purposes) utan verksjurist och andra som kan huta åt PTS där de står och betjänar Teracom..
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nya frekvenser igen....

Inlägg av Hasse Queisser »

Måns Nilsson skrev:Så går det när branschen består av 300-enmansföretag (ja, Krylbo Disco är också ett sånt, for all practical purposes) utan verksjurist och andra som kan huta åt PTS där de står och betjänar Teracom..
Japp, där får vi tyvärr skylla oss själva till största delen. Det fanns 16 aktiva tillstånd när PTS kollade och det var ju inget att ta hänsyn till.

I Storbrittanien har branschen varit betydligt bättre på detta och de kommer också att få delkompensation av staten för att ersätta sina system om de är tillräckligt nyinförskaffade.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Nya frekvenser igen....

Inlägg av Mikael Thieme »

Det är sant som ni säger, att det är lätt att vara efterklok.
Samtidigt tror jag att man får se saken i rätt perspektiv. Oavsett om det funnits 16 eller 5000 tillstånd för 6-7 år sedan så är det inget som säger att det hade räckt som argument för att vår nationella myndighet (och inte minst regering) skulle ha agerat anorlunda. Och med litet insikt i omfattningen av frekvensrockaderna så finns det heller inget som säger att en eventuell svensk röst hade ändrat ett dugg på den utveckling vi nu ser. Jag (m.fl. svenskar) var på ett EU-möte i Bryssel i ämnet härom veckan, vid det här laget finns PMSE (Programme Making and Special Events) med som etablerat intresse i den internationella diskussionen om eteranvändning, och ribban ligger just nu vid att försöka hitta frekvensutrymme överhuvudtaget som kan allokeras till exempelvis trådlösa mikrofoner (och videolänkar, trådlös DMW och whatever man kan hitta på i vår bransch). Glöm 800-bandet, det tåget har gått för länge sedan, och det hade förmodligen inte spelat någon större roll om några av oss stått på perrongen och hållit i dörren på sista vagnen.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nya frekvenser igen....

Inlägg av Hasse Queisser »

Jo, vår bransch är ju försvinnade liten i sammanhanget om man jämför med andra ekonomiska intressen när det gäller etermedia.

Att det bara är att bita i det sura vad gäller att införskaffa ny utrustning har jag i princip förlikat mig med. Vad jag väntar på nu är ett ordentligt besked på hur framtiden kommer att se ut, så man inte sitter i samma sits om tre år igen.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Nya frekvenser igen....

Inlägg av Marcus Sandberg »

Staten har varit inne och gett igen för gamla system. För några år sedan så fick man en slant för sina gamla fungerande system om man köpte nytt på de nya banden och då va det staten som hadde lagt undan pengar för det. Jag vet inte om det är någon ny sådan kampanj på gång. Jag tror att det va 2000kr man fick oavsätt ålder och modell och fabrikat..
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nya frekvenser igen....

Inlägg av Hasse Queisser »

Marcus Sandberg skrev:Staten har varit inne och gett igen för gamla system. För några år sedan så fick man en slant för sina gamla fungerande system om man köpte nytt på de nya banden och då va det staten som hadde lagt undan pengar för det. Jag vet inte om det är någon ny sådan kampanj på gång. Jag tror att det va 2000kr man fick oavsätt ålder och modell och fabrikat..
Det var nyheter för mig. Aldrig hört talas om något sådant. Att tillverkare har gått in och rabatterat vid inbyten har ju varit rätt vanligt på sistone, men att staten skulle ha lagt in några pengar har jag aldrig hört. Jag har tom läst motsatta uttalanden från myndighetspersoner, dvs att det var för få legala användare för att de överhuvud taget skulle fundera på något sådant.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Nya frekvenser igen....

Inlägg av Mikael Thieme »

Hasse Queisser skrev:Vad jag väntar på nu är ett ordentligt besked på hur framtiden kommer att se ut, så man inte sitter i samma sits om tre år igen.
Ja, det är den vanligaste frågan och den som även jag skulle vilja ha en kristallkula som ger svar på. Med det jag vet idag, och inte minst det jag vet att jag inte vet, så skulle jag säga att man vill se till att skriva av nyköpta system på max 5-6 år. Inget konstigt med andra ord, men man kommer inte att kunna vänta sig att använda samma grejor i 10-15 år. Ingen kan utesluta att det vingklippta 800-bandet, nu upp till 790 MHz, beskärs ytterligare så småningom, men en kvalificerad gissning är att vi har åtminstone 6-8 år tills något sådant skulle vara aktuellt.

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nya frekvenser igen....

Inlägg av Thomas Nilsson »

Hej.
Pratade idag med lite återförsäljare av trådlösa system och vet inte om det bara var för att sälja "gamla" system eller om de fanns någon verklighet i det de sa..men de jag fick höra var att:
"eventuellt kommer trådlös komunikation i form av trådlösa mikrofoner m.m. inte behöva tillstånd och kommer kunna sända på de band som finns idag (800 Mhz bland annat). Anledningen var att vi sände med så låg effekt att vi skulle knappt störa ut signalen om sändarna satt i samma rum. Så de som blir störda är vi användare av trådlös utrustning. "
Det är de svar jag fick idag när jag frågade om att köpa nya mikrofoner och om de hade några system som var "lagliga" efter nyår.

/Thomas

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Nya frekvenser igen....

Inlägg av Mikael Thieme »

Thomas Nilsson skrev:"eventuellt kommer trådlös komunikation i form av trådlösa mikrofoner m.m. inte behöva tillstånd och kommer kunna sända på de band som finns idag (800 Mhz bland annat). Anledningen var att vi sände med så låg effekt att vi skulle knappt störa ut signalen om sändarna satt i samma rum. Så de som blir störda är vi användare av trådlös utrustning. "
Utan att gå i polemik med kända eller okända aktörer så hävdar jag att det är ren spekulation och inget som jag skulle råda någon att fästa något som helst avseende vid.

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Nya frekvenser igen....

Inlägg av Krister Uddén »

Thomas Nilsson skrev:Hej.
Pratade idag med lite återförsäljare av trådlösa system och vet inte om det bara var för att sälja "gamla" system eller om de fanns någon verklighet i det de sa..men de jag fick höra var att:
"eventuellt kommer trådlös komunikation i form av trådlösa mikrofoner m.m. inte behöva tillstånd och kommer kunna sända på de band som finns idag (800 Mhz bland annat). Anledningen var att vi sände med så låg effekt att vi skulle knappt störa ut signalen om sändarna satt i samma rum. Så de som blir störda är vi användare av trådlös utrustning. "
Det är de svar jag fick idag när jag frågade om att köpa nya mikrofoner och om de hade några system som var "lagliga" efter nyår.

/Thomas
Det som hörts rykten om är att trådlösa system upp till 10Mw kan koma bli licensfria inom 470-790 MHz
Att det skulle bli även på 800 bandet är mera otroligt.
Då detta troligen kommer användas för dubbelriktad kommunikation.
Där är ju störningsproblemet större än för simplex TV sändning.

Så system över 790 MHz är INGET jag skulle våga satsa på idag.
Många system är kommer ju säkert vara i drift ett tag till, så i får väll se hur störningarna kommer att vara.

/Krister

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Nya frekvenser igen....

Inlägg av Marcus Sandberg »

Thomas Nilsson skrev:Hej.
Pratade idag med lite återförsäljare av trådlösa system och vet inte om det bara var för att sälja "gamla" system eller om de fanns någon verklighet i det de sa..men de jag fick höra var att:
"eventuellt kommer trådlös komunikation i form av trådlösa mikrofoner m.m. inte behöva tillstånd och kommer kunna sända på de band som finns idag (800 Mhz bland annat). Anledningen var att vi sände med så låg effekt att vi skulle knappt störa ut signalen om sändarna satt i samma rum. Så de som blir störda är vi användare av trådlös utrustning. "
Det är de svar jag fick idag när jag frågade om att köpa nya mikrofoner och om de hade några system som var "lagliga" efter nyår.

/Thomas
Det speculeras mycket i det och det förhandlas med myndigheter. Som läger ser ut idag så är det så att man skall använda licens för all trådlös komunikation med undantag för sändare med max 10mW på området 863-865Mhz. Att det kan komma några andra direktiv i framtiden är bara spekulationer framtiden får se om detblir något licensfritt eller inte på det övriga bandet.

Sen är det så och det borde din säljare ha informerat om att inget system utom de på 10mW på 863-865Mhz är oligligt i framtiden ifall man inte har har licens att använda det.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Håkan Petersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 13:14
Ort: Östergötland

Re: Nya frekvenser igen....

Inlägg av Håkan Petersson »

Thomas Nilsson skrev:Hej.
"eventuellt kommer trådlös komunikation i form av trådlösa mikrofoner m.m. inte behöva tillstånd och kommer kunna sända på de band som finns idag (800 Mhz bland annat). Anledningen var att vi sände med så låg effekt att vi skulle knappt störa ut signalen om sändarna satt i samma rum. Så de som blir störda är vi användare av trådlös utrustning. "
Jag antar att det försäljaren syftade på är vad PTS har på sin hemsida och som var med i trådens första inlägg:

Eventuella framtida förändringar
PTS har börjat undersöka möjligheten att undanta användning av trådlösa mikrofoner med låg uteffekt från tillståndsplikt. Det gäller dels mittluckan av 800-MHz bandet, dvs. 823–832 MHz och dels inom hela eller delar av TV-bandet 470–790 MHz. Det skulle innebära att man i framtiden inte skulle behöva ansöka om tillstånd från PTS för användning av dessa mikrofoner med låg uteffekt. Ett eventuellt undantag från tillståndsplikt skulle kunna bli aktuellt tidigast 2011.

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Nya frekvenser igen....

Inlägg av Jonas Jansson »

Jag hittar inget om VHF bandet 171-216 Mhz..
Vet någon om det är "tillåtet" eller om det går att använda trådlösa mikrofoner med det bandet?

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Nya frekvenser igen....

Inlägg av Mikael Thieme »

Jonas Jansson skrev:Jag hittar inget om VHF bandet 171-216 Mhz..
Vet någon om det är "tillåtet" eller om det går att använda trådlösa mikrofoner med det bandet?
Du kan rent generellt söka tillstånd för ungefär vilka frekvenser du vill, om det beviljas eller ej beror på faktorer som tidpunkt, plats, sändareffekt etc. Bandet mellan 171-216 MHz har tidigare varit rätt fullt av analog marksänd TV, men sedan digitaliseringen har det frigjorts en del utrymme där. Samtidigt börjar man ta det i anspråk igen, i Gbg sänds t.ex den 7:e MUX:en som innehåller några HD-kanaler på kanal 9 (202-210 MHz).
Bland antikviteterna har jag ett gammalt Beyer miksystem som jobbar just där, största nackdelen rent tekniskt är att sändarantenner behöver vara rätt långa.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: Nya frekvenser igen....

Inlägg av Ian Delahorne »

Det och att dropout-områden kan bli större än i UHF pga våglängden.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 07 maj 2005, 01:00
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Nya frekvenser igen....

Inlägg av Christer Löfgren »

Taget från PTS idag

http://www.pts.se/pts/Templates/Page.as ... anguage=SV

PTS beslutade att från och med 1 januari 2011 tillåta användning av trådlösa mikrofoner i mittengapet i 800 MHz-bandet, (823–832 MHz) för att underlätta för fortsatt användning av utrustning som är anpassad till det bandet. Det sker genom att användningen undantas från tillståndsplikt. Är denna lösning inte ett tillräckligt alternativ, är det fortfarande möjligt att söka tillstånd för att dela frekvensutrymmet 470–790 MHz med tv.

Kolla även tabellen (kroppsburen mellan 823-826 MHz 50 mW)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster