Åsikter om Beta58

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Åsikter om Beta58

Inlägg av Hasse Queisser »

Är det någon mer än jag som börjar ruttna på Beta58:an?

Jag kommer på mig själv med att tycka sämre och sämre om den. Två gíg på raken nu har jag bytt ut den mot vanliga 58:or för att jag tycker mig ha problem i lågmiden. Jag kan inte riktigt peka på vad det är, men en vanlig 58 (som i mina öron inte heller låter sådär jättebra) verkar klarare med jämnare frekvensgång.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Martin Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 150
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Ort: Sala

Inlägg av Martin Johansson »

det ända jag bruker skära på en b58 är just lite lågmid.. annars tycker jag den är klockren!

//barni
Martin "Barni" Johansson
Ljud-/Ljustekniker
Mail: Barni at moretec se
---MoreTec---

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

På vanliga 58:an skär jag också i lågmiden (typ 250) och sen är det oftast funktionsdugligt. Problemet jag märker med Betan är att det gärna vill gå runt lite högre än så (typ 6-800), och då gärna i PA''t och inte i monitorerna. Jäkligt irriterande.

Först tänkte jag att det bara var rumsnoder som ställde till det för mig, men sedan körde jag utomhus med samma PA och mikar, och det var fortfarande känsligt. Eftersom andra mikar löser problemet utesluter jag att det är PA''t som har peakar där, utan det enda jag känner är att det är miken som vill sticka iväg där, även om jag skär rätt hårt.

Skär jag för hårt på kanal-EQ''n blir det tunt istället, för att den inte är tillräckligt kirurgisk i precisionen. Jag har fått skära bort det med Varicurven och i princip med notchsmala filter.

Mikarna är för nya för att de ska ha kläggat igen och fått förändrad frekvensrespons. Någon som vet om de blir så om de tappats i backen kanske?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

cyberpunk skrev: Mikarna är för nya för att de ska ha kläggat igen och fått förändrad frekvensrespons. Någon som vet om de blir så om de tappats i backen kanske?
Jo, kåpan som sitter på påverkar frekvensen en hel del.Men just vad det gäller frekvenser för micar och högtalare så är det ju lite så att man får prova sig fram till vilka micar som passar vilka högtalare.

Däremot, jag och många andra med mig, tycker ju att shure överlag låter alldeles för mycket "köksradio" och då menar jag inte bara i jämförelse med U87 och liknande utan med andra micar i samma klass som shure.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jo, att responsen förändras lite om bollen deformeras är ju normalt. Bollarna på mina mikar är inte deformerade, så mycket stryk har de inte fått. Tänkte närmast på om det fanns någon som kände igen att det skulle bli ovanligt stora problem med just B58 vid mindre smällar och kanske just vid de frekvenserna.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

kan inte annat än att instämma...

Inlägg av Tobias Walka »

håller med, b58 har aldrig varit någon favorit...
250-problemet känns igen, riksom rundning...plus att den slaskar så förbannat, vilket visserligen den vanliga 58:an gör oxå...tacka vet jag gamla EV RE...fula som stryk, låter väl kanske inte världsmästare...men du har BARA sång i dem vilket enligt mig gör en hel del...

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Vare sig Beta58 eller SM58 har varit mina favoriter för sångmic, speciellt på gig med micovana människor. Synd att M300 har slutat tillverkas.
"This is the updated input list"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster