Spärra avstägningen på Sennheiser

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Spärra avstägningen på Sennheiser

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo jag undrar om det finns något sätt att spärra avstägningsknappen på sennheiser ev500G2.

jag gör just nu ett jobb där jag kör följe men ska även va lite behjälplig till revygängets egna ljudtekniker. Vårt största problem just nu e att en av gubbarna har ett tix för sig att han måste stänga av sin boddypack när han inte är inne några lägre stunder. Men han tar ibland fel knapp och går in i menyn och programerar om den. Jag fick igår sitta mitt under en körning och samtidigt ge instruktioner till scenpersonalen hur de skulle ställa den rätt.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Carl Bergander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 184
Blev medlem: tis 29 aug 2006, 20:39

Re: Spärra avstägningen på Sennheiser

Inlägg av Carl Bergander »

Lock finns ju i dom.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Spärra avstägningen på Sennheiser

Inlägg av Nicke Löfgren »

Spärra gubben!! Släng ut han! Säg fel speldatum till han, finns många knep

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Spärra avstägningen på Sennheiser

Inlägg av Anton Gildebrand »

Du kan ju alltid tejpa för knapparna så att han inte kommer åt dem, men vore det inte enklare att snacka med han om det?
Jag vill minnas att det går att sätta pin-kod på sennheiser-sändarna, men jag kan minnas fel också.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Spärra avstägningen på Sennheiser

Inlägg av Krister Uddén »

Marcus Sandberg skrev:Jo jag undrar om det finns något sätt att spärra avstägningsknappen på sennheiser ev500G2.

jag gör just nu ett jobb där jag kör följe men ska även va lite behjälplig till revygängets egna ljudtekniker. Vårt största problem just nu e att en av gubbarna har ett tix för sig att han måste stänga av sin boddypack när han inte är inne några lägre stunder. Men han tar ibland fel knapp och går in i menyn och programerar om den. Jag fick igår sitta mitt under en körning och samtidigt ge instruktioner till scenpersonalen hur de skulle ställa den rätt.
Mycket Gaffatejp löser gubb problemet!
(fast det var en tjej som fick sin beltpack tejpad för hon skulle prompt stänga av)

Finns Lock funktion på G2, Kolla menyn eller manualen.
I G3 kan man även disable mute, och ändra funktion på mute knappen...
Men tror inte den funktionen finns i G2.

Lycka till

http://www.sennheisernordic.com/nordic/ ... nts_021632" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Spärra avstägningen på Sennheiser

Inlägg av Marcus Sandberg »

Krister Uddén skrev:
Marcus Sandberg skrev:Jo jag undrar om det finns något sätt att spärra avstägningsknappen på sennheiser ev500G2.

jag gör just nu ett jobb där jag kör följe men ska även va lite behjälplig till revygängets egna ljudtekniker. Vårt största problem just nu e att en av gubbarna har ett tix för sig att han måste stänga av sin boddypack när han inte är inne några lägre stunder. Men han tar ibland fel knapp och går in i menyn och programerar om den. Jag fick igår sitta mitt under en körning och samtidigt ge instruktioner till scenpersonalen hur de skulle ställa den rätt.
Mycket Gaffatejp löser gubb problemet!
(fast det var en tjej som fick sin beltpack tejpad för hon skulle prompt stänga av)

Finns Lock funktion på G2, Kolla menyn eller manualen.
I G3 kan man även disable mute, och ändra funktion på mute knappen...
Men tror inte den funktionen finns i G2.

Lycka till

http://www.sennheisernordic.com/nordic/ ... nts_021632" onclick="window.open(this.href);return false;
Lock låser bara menyn och tjejp hjälper inte om man inte klipper av fingrarna eller limmar knappen. Vi va 3st som skälde på han men det hjälper inte. Man borde nästan uppgradera till G3 systemen i den salongen oxå. Vi ha det i mellan salongen och de har jag upptäckt att där har man mycket med att trimma in på än vad som går med G2 systemen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Spärra avstägningen på Sennheiser

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Låt honom ha det!

Problemet är i slutändan hans att han inte hörs på scenen. Ni har ju pratat med honom vid ett flertal tillfällen utan att han förstår.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Spärra avstägningen på Sennheiser

Inlägg av Marcus Sandberg »

Mats Lindgren skrev:Låt honom ha det!

Problemet är i slutändan hans att han inte hörs på scenen. Ni har ju pratat med honom vid ett flertal tillfällen utan att han förstår.
Jo det e han som inte hörrs men publiken klagar på oss och frågar varför tekniken inte funkar. Men vi fick bra medhåll från i publiken i helgen. "Varför låter ni andra sköta ljudet det blir inte bra då." Alla skådisar har olika tix för sig för att dempa nervusiteten och hans e att stänga av. Han måste även ha det systemet som heter fem för annars blir det inte bra. Han fick nu nummer sju men vi bytte namn på den till Pelle då ser han inte att han har nr sju utan tror att han har nr 5. Därför hadde det varit bra om man hadde kunnat låsa alla funktioner på den då hadde han trott att den hadde varit av när den e på.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Spärra avstägningen på Sennheiser

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Det är vanligt med nervösa skådespelare, de hittar ofta orsaker i deras orsaker som gör att de presterar sämre på scen. Tror de.

Vi finns till för att lyfta fram skådespelarna på scenen, men det sker genom ett samarbete mellan skådespelare och övrig scenpersonal.
Fungerar inte det samarbete blir det dålig föreställning med missnöjd publik. Alla måste få optimala förutsättningar att jobba med. Det inbegriper inte intrång i andras arbetsuppgifter, så som nervösa skådespelare som ger sig på tekniken. Så som jag tolkar ditt problem så har du en skådespelare som inte litar på att du gör ditt jobb, stänger mixerkanalen med hans mikrofon när han går av scen. Om det verkligen är så är en helt annan sak.

Detta problem kan endast lösas med kommunikation. Om du tejpar, låser, limmar, syr in hans sändare i en liten påse så att han inte kommer åt den kommer bara att göra honom än mer nervös.

Smid medans järnet är kallt, dvs ta upp det när det inte är föreställning på G eller precis efter.

Lycka till!
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: Spärra avstägningen på Sennheiser

Inlägg av Ian Delahorne »

Mats Lindgren skrev: Detta problem kan endast lösas med kommunikation. Om du tejpar, låser, limmar, syr in hans sändare i en liten påse så att han inte kommer åt den kommer bara att göra honom än mer nervös.

Smid medans järnet är kallt, dvs ta upp det när det inte är föreställning på G eller precis efter.

Lycka till!
Visst är det så, skådis måste lita på att övriga inblandade ger samma för föreställningen som de gör och tar det på samma allvar. Har man nonchalant attityd eller glömmer kanaler uppe/nere för mycket så blir de oroliga och försöker lösa det själva.

(En annan lösning är att skaffa AudioLtd-sändare. Finns ingen lättåtkomlig strömknapp (eller muteknapp för den delen också) utan de slås på när två stift i LEMO-kontakten sluts. Bästa lösningen för klåfingriga skådisar, förutom att få dem att bli mindre klåfingriga)
"This is the updated input list"

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Re: Spärra avstägningen på Sennheiser

Inlägg av Jakob Carlsson »

Som många andra så tror jag inte att du löser problemet genom att låsa hans sändare.
Det jag gör är att jag låser ALLA sändare när vi kör Shure så ingen kan stänga av sina sändare själva då är det lika för alla. Så prova att låsa allas sändare och peka inte ut honom för mycket utan säg att det är ny standard på teatern eller något liknande. Ha också förståelse för hans sätt att hantera nervositeten och försök arbeta fram en lösning på det som håller i längden utan att alla nya tekniker ska behöva lära sig att man måste låsa hans sändare.

Den nervositet jag möter mest hos spexare är "kommer batterierna räcka hela föreställningen" så därför byts batterierna synligt mellan varje föreställning, det är dock inte nya batterier som sätts i varje gång utan vi roterar mellan ett antal olika så skådisarna känner sig säkra på att batterierna kommer räcka.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: Spärra avstägningen på Sennheiser

Inlägg av Ian Delahorne »

Jakob Carlsson skrev: Den nervositet jag möter mest hos spexare är "kommer batterierna räcka hela föreställningen" så därför byts batterierna synligt mellan varje föreställning, det är dock inte nya batterier som sätts i varje gång utan vi roterar mellan ett antal olika så skådisarna känner sig säkra på att batterierna kommer räcka.
Batteribyte gör jag för att vara säkra på att det räcker. För Shure/nya sennheiser är det visserligen inte lika aktuellt som på AudioLtd som slukar ström, men det är en av chanserna jag inte tar. Kostar lite mer, men så kul är det inte att batterierna tar slut mitt i föreställningen.
"This is the updated input list"

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Spärra avstägningen på Sennheiser

Inlägg av Marcus Sandberg »

Vi har pratat med scenpersonalen och innan han går in på scen så måste han gå förbi någon av scenpersonalen som slår på den. Han vet om att den e avstägnd så fort han lämnar scen och kommer på igen några sekunder efter det att han kommer på scen igen. Det som gör att han stänger av e att han har sett nakna pistolen 33 1/3 där en går på toa med en trådlös mygga och alla fick höra. Det e han rädd för att det ska hända. Därför stänger han av. Men i stressen av att gå på scen igen pluss att han e nervös så missar han ofta och slå på den. OCh Mute knappen går inte och locka så stänger han av där och glömmer slå på därför ska han gå förbi en av scenpersonalen först.

Jag e glad att jag kör följe och inte kör ljudet.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Spärra avstägningen på Sennheiser

Inlägg av Krister Uddén »

Marcus Sandberg skrev:Vi har pratat med scenpersonalen och innan han går in på scen så måste han gå förbi någon av scenpersonalen som slår på den. Han vet om att den e avstägnd så fort han lämnar scen och kommer på igen några sekunder efter det att han kommer på scen igen. Det som gör att han stänger av e att han har sett nakna pistolen 33 1/3 där en går på toa med en trådlös mygga och alla fick höra. Det e han rädd för att det ska hända. Därför stänger han av. Men i stressen av att gå på scen igen pluss att han e nervös så missar han ofta och slå på den. OCh Mute knappen går inte och locka så stänger han av där och glömmer slå på därför ska han gå förbi en av scenpersonalen först.

Jag e glad att jag kör följe och inte kör ljudet.
Låter ju smidigt...

Jag vickade som B-ljud på en musikal,
Första föreställningen kommer en skådespelare som behöver gå på toaletten.
Ville att jag skulle ta hand om micken...
Jag förklarade att det inte var några problem att gå på toaletten, ljudet var avstängt i mixerbordet.

Hon sa då att det inte funkade veckan innan...
Jag sa inget mera under den produktionen när skådespelarna ville micka av under föreställningen.
Men jag var noga med att kolla de som skulle in i näste scen.

Så ibland så har skådespelarna rätt :-)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Spärra avstägningen på Sennheiser

Inlägg av Marcus Sandberg »

Krister Uddén skrev:
Marcus Sandberg skrev:Vi har pratat med scenpersonalen och innan han går in på scen så måste han gå förbi någon av scenpersonalen som slår på den. Han vet om att den e avstägnd så fort han lämnar scen och kommer på igen några sekunder efter det att han kommer på scen igen. Det som gör att han stänger av e att han har sett nakna pistolen 33 1/3 där en går på toa med en trådlös mygga och alla fick höra. Det e han rädd för att det ska hända. Därför stänger han av. Men i stressen av att gå på scen igen pluss att han e nervös så missar han ofta och slå på den. OCh Mute knappen går inte och locka så stänger han av där och glömmer slå på därför ska han gå förbi en av scenpersonalen först.

Jag e glad att jag kör följe och inte kör ljudet.
Låter ju smidigt...

Jag vickade som B-ljud på en musikal,
Första föreställningen kommer en skådespelare som behöver gå på toaletten.
Ville att jag skulle ta hand om micken...
Jag förklarade att det inte var några problem att gå på toaletten, ljudet var avstängt i mixerbordet.

Hon sa då att det inte funkade veckan innan...
Jag sa inget mera under den produktionen när skådespelarna ville micka av under föreställningen.
Men jag var noga med att kolla de som skulle in i näste scen.

Så ibland så har skådespelarna rätt :-)
Vi mutar mikarna så fort som de lämnar scen annars så får alla höra det. XXXX va jag sköng illa och Fy XXXXX va publiken är så in i XXXXX trista XXXX

jag vill tillägga att X står inte för censurerade bokstäver utan ett X/ord.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 34 och 0 gäster