Förslag på mikrofoner för konferans och konsert?

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Andres Ceron
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 23:37

Förslag på mikrofoner för konferans och konsert?

Inlägg av Andres Ceron »

Vi kommer snart att ha en konferans och konsert.
Jag behöver veta bra mikrofoner för att antingen hyra eller köpa.

2 st trådlösa mikrofoner för personen som ska prata under konferansen och tolken.
2 st trådlos mikrofoner för sång (2 sångledare)
6 st sladdmikrofoner för kören.

Mikrofoner för gitarrförstärken och percussion.. vad för mikrofoner är bra att ha där?.

MVH
Andres

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: Förslag på mikrofoner för konferans och konsert?

Inlägg av Anton Jonsson »

om du vill vara som alla andra så funkar ju shure sm58 eller beta58 till sång o kör. Men personligen tycker jag det finns många andra bra micar också för detta, Electro Voice Co11 tycker jag är bra.

Till gitarr och percussion funkar ju alltid Shure SM57, men till gitarr föredrar jag nog hellre Electro Voice Co4.

Detta är ju en smaksak så¨finns troligen väldigt många mikrofoner som skulle kunna passa här.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Förslag på mikrofoner för konferans och konsert?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag använder AKG 535C till kör. OCh tal kör jag med JTS trådlösa sändare och motagare. Jag ska byta ut orginal headseten för de e inte så bra. Som trådlösa mikaar så använder jag shure T-uhf med SM58 eller Beta58. Har även shure T-uhf boddypack sändare och motagare. Som myggmick så använder jag Shure 185.

Instrument mikar så finns det många och välja på det beror helt och på vad jag vill ha för ljud. Shure SM57 är en klassiker men en sennheiser MD41 e rätt skön ibland framförallt på bas.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Förslag på mikrofoner för konferans och konsert?

Inlägg av Gustaf Gagge »

jag kanske har helt fel men med tanke på detta och dina tidigare inlägg borde du skaffa dig boken "jakten på det perfekta PA-ljudet" som är en mycket bra bok för den som vill veta lite mer om ljudteknik i live sammanhang.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: Förslag på mikrofoner för konferans och konsert?

Inlägg av Ian Delahorne »

Gustaf Gagge skrev:jag kanske har helt fel men med tanke på detta och dina tidigare inlägg borde du skaffa dig boken "jakten på det perfekta PA-ljudet" som är en mycket bra bok för den som vill veta lite mer om ljudteknik i live sammanhang.
Jag kan enbart instämma med detta. (gällande micval, Beta87, Beta87 samt 535 som nåtsånär standardpack)
"This is the updated input list"

Andres Ceron
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 23:37

Re: Förslag på mikrofoner för konferans och konsert?

Inlägg av Andres Ceron »

Tack för alla tips. Jag ska leta upp den boken och läsa den.. även om jag e dålig på läsa, men när det gäller saker man älskar som t.ex. ljudteknik och liknande så kommer det nog att gå bra. Tack för rekommendationen.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 48 och 0 gäster