Baskaggemikning

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Baskaggemikning

Inlägg av gzede »

Vad har ni för favoriter?

Jag gillar BETA91:an, men jag är samtidigt lite fundersam hur man gör den dan man kommer till ett trumset utan "hål"..?

Skriv gärna vad ni tycker om och inte tycker om.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

AKG D-112 är min favvo.

Utan hål är väl bara att placera framför? BeyerDynamic M88 funkar kanon också.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Dagen man möter ett trumset utan hål tar man en assiett och en läderman.

Något man borde ha gjort igår egentligen, fast trummorna lät kakburk ändå :? Orginalskinn på, lät verkligen dynga.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Ändrar inte det ljudet på kaggen en massa?

Folk som inte kan stämma trummor finns det alldeles för många, tyvärr.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det finns inte speciellt många tekniker som kan stämma heller tyvärr. Trummisar med för den delen :wink:

Man borde se till att skaffa sig lite fundamentala kunskaper i stämning av trummor, och så skulle man skaffa några såna där gelébitar att använda till resonansdämpning.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Gelebitar? Du menar istället för gaffa och pappershanddukar?
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jepp.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

För det första:

Jag tycker att Akg D112 är den absolut värsta baskaggemicken i världshistorien, den låter precis så som jag inte vill att en baskagge ska låta, ingen rigktig subbas och massor av bumlig högbas.

Dess baspeak ligger på fel sida om 100 Hz och så har den en stygg peak vid 3-4 kHz och nästan inget över det, något som jag inte heller är riktigt kompis med. På 80 talet, när micken kom, skulle bastrummor låta sådär, nu får man dels fightas med en dåligt stämd trumma OCH mickens frekvensgång. Blä...

Beta 52, E602, M88 tillsammans med en gammal Sm91 inte den nya, sämre Beta 91, Audix D6 och AT AE2500 är alla exempel på verktyg som hjälper dig istället för att göra jobbet svårare. Har du någonsin sett en skiftnyckel på en bilverkstad? Troligen inte.


För det andra så pratar Dawen om Moon Gel, gudsgåva till oss ljudtekniker som inte har lyckats lära sig stämma trummor trots att man försökt. Till skillnad från en bit gaffa så dödar en bit moongel inte hela trummans ton utan dämpar på något konstigt sätt resonansen lite lagom, man kan få labba en stund med placeringen men det brukar för det mesta gå att hitta något som fungerar. Rekommenderas!

http://www.rtom.com/damperpads.html

Här kommer två bra länkar om man vill lära sig grunderna i trumstämning.

http://www.drumweb.com/profsound.shtml
http://www.drummingweb.com/tuning.htm

Jag tycker i och för sig att det är konstigt att man som ljudtekniker ska behöva stämma trummor, trummis tunar ju inte PA:t...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ingo: Hade du varit med i lördags så hade du sett när jag sprang upp på scenen och lagade trummor :roll:

Klubban till kicken hade lossnat. Trummisen säger när jag kommer upp att han sagt till om det innan att den satt löst. Jaha? Det hade han inte sagt till mig. Och varför fixar han inte det själv?

Nåja...

Såna där gelépads, hittar man dem på t.ex. Musikbörsen?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Hmm, jag får nog ta på mig en del av skulden för den där trassliga kickpedalen, när vi började soundchecka så satt klubban så långt ner så att stången gick i skinnet. Jag justerade men drog förmodligen inte hårt nog.... Tyckt jag tog i mer än vad det satt när jag började...

Men man börjar väl inte spela om grejorna inte funkar..?

Slagverket är nog ett bra tips för Moon Gel tror jag. Jag fick mina av någon som jobbade där tidigare i alla fall.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

http://www.live-audio.com/messages/97447.html

Matnyttigt om kaggmikning från LAB, rätt intressant må jag säga! Man är rätt ofta fast i ett visst tänkande tror jag, om man tänker på hur vissa av de här killarna löst det på ett rätt experimenterande sätt.

Snygg avatar förresten ian! *solglasögon*
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Tack. Det är ett gigfoto, egentligen...
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

dawen skrev:http://www.live-audio.com/messages/97447.html

Matnyttigt om kaggmikning från LAB, rätt intressant må jag säga! Man är rätt ofta fast i ett visst tänkande tror jag, om man tänker på hur vissa av de här killarna löst det på ett rätt experimenterande sätt.
Jag vill också kunna skriva såhär på bokningslappen när jag kör gig (vanligtvis måste jag ju detaljera vad jag använder)
For those who think this post didn''t have a high-enough gear-slut quotient, I''ll detail the PA: we used speakers, amps, a mixing console, a couple crossovers, some EQs, some compressors, some gates, some other mics, mic stands and a bunch of cables. We had musicians playing music as our input source; they used drums, guitars, basses, combo organs, amps and drums. A bunch of people paid $8 to see and hear the shows, too; apparently they were pleased since there were no mass suicides.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Jag har två favoriter; PL20 och SM91. Ska man ha AKG så föredrar jag D12. Men MD421 lirar också. Om det finns hål i främre skinnet på bastrumman så placerar jag SM91 på kudde / motsvarande, medan stativmonterade mikrofoner placeras ~15 cm från skinnet, riktade mot en punkt mitt emellan sarg och klubbträffpunkt. Bättre bas där.

Om det är helt frontskinn så låter jag väldigt noga bli att plocka fram en Leatherman. Jag må ha åsikter om behändigheten i att förstärka baskaggar med helt frontskinn, men det gick hela 50- och 60-talen, då kan jag med. Jag sätter en bra dynamisk mikrofon (supernjurar vinner här, eller PL20, för den saknar närhetseffekt) framför frontskinnet, och så är det bra med det. De flesta som spelar med helt frontskinn brukar vistas i genrer som inte måste ha Mycket Övertydlig Och Distinkt Baskagge (typiskt jazz eller så -- jazz gör man ju med två KM84 och kanske kick) ; men i den här situationen kan man om man måste ha klick gå tvåmikrofonsvägen: en SM57 bakom, plus en mer basmässig mikrofon framifrån, med 57''an polvänd, eventuellt med lite ducking från virvelgate.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Gäst

Inlägg av Gäst »

EV''s PL 20 är kanon, förutom att den är så fruktansvärt stor och fepplig att få på rätt ställe och att få den att stå still i inriktat läge kan vara än värre. MD 421 trillar på att man nästan alltid upptäcker att man måste gaffa fast den på stativet. Annars är den och framförallt 441 riktigt trevliga saker.

Den där kommentaren att det gick på 50-60 talet med helt frontskinn är ju lite befängd tycker jag. Kommer inte ihåg var det var, jo just det, jag rök ihop rätt ordentligt på ett seminarium om ljudnivåer med något högdjur på miljöförvaltningen i Göteborg och han pratade om att det svängde faktiskt om Beatles med 2x100 Watt på 60 talet... Om jag inte minns fel så la dom ner pga att det var helt omöjligt att höra var dom var i låtarna och jag kan bara gissa men jag tror att publiken hade en lika liten musikupplevelse. Vi kan väl sammanfatta den debatten med att hans verklighetsbild inte riktigt stämmer med min. Och eftersom han ska bestämma över min verklighet så tycker jag det är ett litet problem. Var så arg så jag hoppade efter den pratstunden...

Visst vid moderata ljudnivåer så funkar det med helt frontskinn och i vissa fall ska det tydligen låta skokartong även om popband nuförtiden men för att man ska få till en bastrumma utan gate och med hyfsat musikaliskt sound vid lite högre nivåer så tycker nog faktiskt jag att man ska ha ett hål i front skinnet. Åker jag med ett band inom popårocksvängen så är det inget att snacka om.

Användarvisningsbild
Outofphase
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 26 apr 2004, 01:00

bk mick

Inlägg av Outofphase »

Själv tycker jag favoriten är beta52, pl20, re20 eller en E602.
får hålla med ingo d112 suger hårt.
Lite beroende på musiksort eller med helt frontskinn på bk sätt en mick på klubbsidan också för att få lite attack.
själv är jag inte så förtjust i 91 annat än till hård metall och dom gigen undviker man ju ändå :D

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

helt frontskinn live?
sällan!
skruvar hellre bort det helt och hållet (om det inte är jazz och kaggen är under 20", plus att de trummisarna kan stämma). I inspelningssammanhang kan det fungera, om det är det ljudet man eftersträvar.

Micar då. Beta52 får jag väl påstå vara en favorit, både i live och inspelningssammanhang. 602 gillar jag skarpt live men suger hästballe i studio. 421 & 441 jobbar jag med utan att grina, SM91 likaså...kan sura lite om jag blir tillkastad en Beta91.

Får jag en D112 sätter jag hällre en 57:a och hoppas på det bästa...ingo kunde inte tagit orden mer ur munnen på mig gällande AKG's största misslyckande.

D12 gillar jag i studio, har dock ingen erfarenhet av den live.
Resten av micarna som det pratas om har jag ingen som helst erfarenhet av.

Skulle dock vara intressant att höra kommentarer om Beyerdynamics 2i1 mikrofon. Konding och dynamisk i ett (två membran).

Vad gäller stämda trummor har jag efter 6 års trumspel (innan jag kom på att jag inte kan spela trummor, jobbig insikt!) lärt mig stämma tillfredställande. För alla som inte har orkat med skiten finns det ett smidigt litet verktyg ifrån EVANS som jag tror de kallar för Tourqe Key. En liten momentnyckel i form av stämnyckel skulle man kunna kalla den. Man ställer in siffran på lämpligt motstånd (högre siffra för högre stämning) och skruvar tills det säger klick i en liten spärr på nyckeln.
Förutsätter dock att lugsen är välsmorda för att den skall fungera riktigt bra, men man kan få till det godkännt på i stort sett vilket kit som helst så länge man har lite koll på överskinn kontra underskinns-ton osv.
Tror den kostar 200-300:- Crafton har den.
Q.E.D

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Råkade ut för helt frontskinn med ett upcoming band som spelade rock och ville att kaggen skulle låta som en riktig kagge. Så fort jag såg ett helt frontskinn åkte M88:n fram, fast SR-teknikern som var släkting till nån i bandet bytte ut den raskt mot D112:an. FIck ingen vettigt ljud ur den, men publiken dansade iaf.

421:an är trevlig till kick, trombon och säkert en massa annat.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

421:an är trevlig till nästan allt, och fantommatar man den så fungerar den som rakapparat 8)

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Helt frontskinn är helt okej, om bara trummisen stampar hårt.
En knytnäve mellan frontskinn och mick, funkar bra.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster