Skillnaden SM58 vs SM57??

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Cronlajoon skrev:Som sagt SM58 är en sång mik även om SM57 funkar hyfsat bra den också, jag använder just nu SM57 när jag pratar på discon, men ska byta till SM58 pga att jag tycker 57:an tar upp för mycket runt om och det blir då rundgång ganska lätt.
57 och 58 är i princip samma kapsel, men bollen runt 58 och den lilla plasten runt 57 färgar ljudet olika. Skruvar man av bollen på en 58 så låter den mer 57. Faktiskt. Jag föredrar 57, för jag tycker den låter renare, men jag undviker bägge om jag kan.

Om du ska ha nåt för att komma runt rundgångsproblem så är "byta från 57 till 58" således i princip meningslöst. I samma prisklass, nästan, finner du tex. AKG D3700 som har en helt annorlunda koll på off-axisfrekvenskurvan, vilket är det som egentligen räknas när man ska ha förstärkning-före-återkoppling. Har du mer budget så titta på Audix, som sagts på andra ställen.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Om inte annat ska man byta 58 -> 57 om man märker att den som sjunger inte kan prestera tillräckligt mycket lufftryck. De där 5-10 millimeter kapseln kommer närmare gör en hel del för förstärkning-före-rundgång
"This is the updated input list"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster