Sångmic till rock/metal/coverband ?

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Sångmic till rock/metal/coverband ?

Inlägg av Anton Jonsson »

Hej !

Är det nån som har ett bra tips på någon/några sångmicar som passar bra till rock/metal/coverband?
Får helst inte kosta mer än 2000-2500kr

Tack på förhand :)

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Shure SM58. En dryg tusing. Alternativt Beta 58, lite dyrare.

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Håller med föregående. Börja med en SM58. Är det till dig själv så kan du ju testa andra mickar när du får tillfälle och bilda dig en egen uppfattning om vad du gillar.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Inlägg av Anton Jonsson »

Jag har egen "ljudfirma" och behöver nån mic i den prisklassen som passar dom stilarna jag nämnde. SM58:or har ja men skulle behöva någon annan också.
Tycker inte den passar så bra jämt.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

SM58 / B58 är det som gäller.. skaffa en bunt såna till att börja med så kan det va kul att krydda med nåt kul sen.. audix, sennheiser, shure kondingar..

that said, min favoritmic så här långt är SM86. Den är ljusare än en SM58 utan att bli vass som en B87 tenderar att bli. Den har också mindre proximity-effekt än en SM58, vilket gör att den passar för många olika röster och varianter på micteknik.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

skulle nog säga att en dynamisk mick som sm58 eller beta 58 passar bäst. Då en kondning är mycket känsligare för läck från högljudda förstärkare och trummor från ett rock band. förutom shure finns ju audix och akg som har bra mickar i den prisklassen.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Vet inte om jag kom in på rätt forum, men eftersom ämnet ändå är mickar.

En kollega till mig drabbades igår av en person utan mikrofonvana. Personen pratade för lågt och för långt ifrån micken. Resultatet blev att det rundade i tid och otid då han försökte fånga in hennes röst.

Finns det någon mikrofon som är mindre rundgångskänslig? Vill försöka lösa detta problem utan kringutrustning eftersom sådant här dyker upp vid middagar och liknande då riggen oftast är av enklare slag, typ mindre disco/party/trubadur rigg.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Inlägg av Anton Jonsson »

d där har ja också varit med om ett antal gånger. Inte så kul.
Sm 58:an är inte så känslig, men B58 är säkert ännu okänsligare.
Vad använde han för mic ?

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

SM 58
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Leif: Ovana talare/sångare får en B87 av mig just för att mitigera en del av det problemet du nämner med en 58:a.
"This is the updated input list"

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Inlägg av Anton Jonsson »

finns d nån bra mic i prisklassen 2000-2500kr för just sånna situationer ?

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

jag tycker om att sätta på osäkra sångare/talare headsett mick eftersom det är svårare för dem att göra fel. annars en kondensator mick. för osäkra kan sm58 vara helt fel eftersom det är lätt ha den för långtifrån eller ha den helt fel riktad
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Inlägg av Anton Jonsson »

ingen speciell på kondensatormicen som är extra bra eller så eller ?

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Sm87 eller sm86. eller varför inte neumann ksm 104/105 som är väldigt bra kondensator mickrofoner kanske över din prisklass men ändå.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Inlägg av Anton Jonsson »

ok
ja, ksm 104/105 är alldeles för dyr men dom andra får ja ta o kolla up lite noggrannare :)
Fler tips :)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Gustaf Gagge skrev:jag tycker om att sätta på osäkra sångare
Du kan gå hur långt som helst i den här branschen!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

AKG 535 Den finns ju alltid
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

David Wennberg skrev:
Gustaf Gagge skrev:jag tycker om att sätta på osäkra sångare
Du kan gå hur långt som helst i den här branschen!
Haha jag ber om ursäkt att blev fel. det är farligt att skriva inlägg efter ett antal öl. osäkra sångare är de bästa :wink:

Per Moneeo
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 08:07
Presentation: Arbetar som ljudtekniker i livesammanhang, komponerar och producerar musik för event, media och smakupplevelser. Kolla gärna in vår webb www.tasteofsound.se för mer info.
Kontakt:

Inlägg av Per Moneeo »

Leif Baltazars skrev: Finns det någon mikrofon som är mindre rundgångskänslig?
Audix OM7 anses av många som särskilt okänslig för rundgång. Jag tycker mig dock inte uppleva såååå himla stor skillnad att det skulle vara revolutionerande. Talare/sångare med dålig mikteknik innebär alltid problem.

Michael Eriksson
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 00:04
Ort: Ludvika

Inlägg av Michael Eriksson »

Kolla Shure Beta57 eller Beyer TGX60

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster