Rundgångs-skillnader
-
- Rookie
- Inlägg: 12
- Blev medlem: sön 08 jan 2006, 14:19
Rundgångs-skillnader
Söker en bra bastrummick som inte är rundgångskänslig för live bruk...om det nu är någon större skillnad på det från modell till modell...
Känns om att många mickar är dåligt skärmade och plockar upp minst lika mycket ljud i plasthöljet som där den väl ska plocka upp...
Har haft problem på scener som är ihåliga(som en stor resonanslåda) att
bastrummicken plockar upp frekvenser från scenen via mickstativet...
Tips på någon mick som är sjysst och som givetvis även låter bra...Fortfarande är det Beta B52, EV868, Audix D6, sennheiser E602
Micken som har använts nu är någon AKG historia i 1000:- klassen
Har ställt fråga här innan angående bastrummicktips men ej kommit till skott än med köp då jag vill kolla det angående rundgång med er först..
Mvh Johan
P.s mitt riktiga namn är på G i vänsterkolumnen då det är inmailat till webansvarig(om nu någon störde sig på det)
Känns om att många mickar är dåligt skärmade och plockar upp minst lika mycket ljud i plasthöljet som där den väl ska plocka upp...
Har haft problem på scener som är ihåliga(som en stor resonanslåda) att
bastrummicken plockar upp frekvenser från scenen via mickstativet...
Tips på någon mick som är sjysst och som givetvis även låter bra...Fortfarande är det Beta B52, EV868, Audix D6, sennheiser E602
Micken som har använts nu är någon AKG historia i 1000:- klassen
Har ställt fråga här innan angående bastrummicktips men ej kommit till skott än med köp då jag vill kolla det angående rundgång med er först..
Mvh Johan
P.s mitt riktiga namn är på G i vänsterkolumnen då det är inmailat till webansvarig(om nu någon störde sig på det)
- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64
- Inlägg: 1070
- Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Ort: Umeå
- Kontakt:
jag tycker D6 är enklast att använda, och jag använder minst EQ med den. E602 är en bra mic men ger väldigt mkt bas, den nyare versionen har mindre men den har jag inte testat. Både B52 och D6 har rätt mkt klick men jag tycker D6 ger snyggare klick.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !
http://www.star-audio.se
http://www.star-audio.se
-
- PAR-64
- Inlägg: 790
- Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
- Ort: Falkenberg
Bäst mik till en trumma är ju inte nödvändigtvis bäst mik till en annan trumma, det finns många mikar som funkar klockrent i många trummor men ingen funkar perfekt i alla. Men två mikar som tillsammans brukar täcker in de flesta trummor - iaf i min erfarenhet - är Beta52 och Beta91. Där inte den ena funkar bra, brukar den andra göra det.
Andra mikar som kan funka väldigt bra - återigen beroende på trumma och placering - är Beyer M88 och Audix D6, liksom Sennheiser MD421.
Allt är ju inte rock'n roll; på små jazztrumset (läs: 18" bastrumma med hela naturskinn etc) använder jag gärna vilken bra hyfsat rak kondensatormik som helst, på slagsidan, förutsatt att pedalen inte skramlar för j-t.
Andra mikar som kan funka väldigt bra - återigen beroende på trumma och placering - är Beyer M88 och Audix D6, liksom Sennheiser MD421.
Allt är ju inte rock'n roll; på små jazztrumset (läs: 18" bastrumma med hela naturskinn etc) använder jag gärna vilken bra hyfsat rak kondensatormik som helst, på slagsidan, förutsatt att pedalen inte skramlar för j-t.
- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64
- Inlägg: 1070
- Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Ort: Umeå
- Kontakt:
En annan mic som är lite okänd är Audio-Technica ATM25.
Den har ingen bashöjning överhuvudtaget samt en mild höjning i övre mellanregistret. Den funkar bra till pop och indierock typ där man inte vill ha "thud/click".
Billig är den också och bra att ha till massa andra saker, jag brukar använda den som bakre mic på Cajun, leslie-botten, golvpuka och ibland på basförstärkare.
Den har ingen bashöjning överhuvudtaget samt en mild höjning i övre mellanregistret. Den funkar bra till pop och indierock typ där man inte vill ha "thud/click".
Billig är den också och bra att ha till massa andra saker, jag brukar använda den som bakre mic på Cajun, leslie-botten, golvpuka och ibland på basförstärkare.
- Ian Delahorne
- PAR-64
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: vettet
- Kontakt:
Mikael: Fördelen med att ha M88 och/eller 421 när man inte har så många mickar är att de går att använda på rätt många saker utan för mycket EQ om man så vill (sång, bleckblås/tyngre träblås t ex), medan B52 och 91 är lite mer specialiserade. Men till rock är B52+91 absolut en bra utgångspunkt.
"This is the updated input list"
- Måns Nilsson
- PAR-56
- Inlägg: 585
- Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
- Ort: Stockholm, numera.
- Kontakt:
-
- Rookie
- Inlägg: 12
- Blev medlem: sön 08 jan 2006, 14:19
Ok... Jo som sagt så har det lutat länge åt D6...
men egentligen frågeställningen som jag undrade var om det är någon som är mer känslig för rundgång än någon annan...typ B52..hur pass bra skärmade är dom?? Problemet innan för mig har varit att det plockas upp ljud av bastrummicken genom mickstativet från scengolvet..?!?!
Eller det är ingen skillnad på känslighet för rundgång på dessa nämnda mickar??
//// Johan
men egentligen frågeställningen som jag undrade var om det är någon som är mer känslig för rundgång än någon annan...typ B52..hur pass bra skärmade är dom?? Problemet innan för mig har varit att det plockas upp ljud av bastrummicken genom mickstativet från scengolvet..?!?!
Eller det är ingen skillnad på känslighet för rundgång på dessa nämnda mickar??
//// Johan
-
- PAR-64
- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 51 och 0 gäster