Mickarna på Idol

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Mickarna på Idol

Inlägg av Olle Högberg »

Jag tycker dessa mickar är otroligt snygga och eftersom de används i live-TV har de förmodligen skaplig ljudkvalitet och tillförlitlighet också. Såg igår på en närbild att det stod "Shure Beta" nånting på micken. Men det är väl ingen Beta 58, för dom har väl runda huven som de vanliga 58-orna? Idol-mickarna har mer "raka" huven.

Funderar på att köpa ett par lite bättre trådlösa till min musikförening så småningom, och övriga styrelsen vill inte köpa grisen i säcken. Idol är en bra referens. Hyrmickarna (Sennheiser) vi brukar använda är riktigt bra, men det blir dyrt i längden.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Beta 87 kanske?

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Beta 87 är det..
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Tack grabbar! Men priset, 11400 kr på Thomann. Aarrgghh! Lite overkill för mina behov, tyvärr. :?

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Inlägg av Johannes Nordgren »

köp sennheiser istället då. Ew300-mottagare med Skm365 handmic.

den är bra!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Handla begagnat Olle.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

UASL har några paket med 2st Beta58 med tillhörande mottagare för 16000:-. Jag vet inte hur skicket är, men det är bra grejer. Inte samma kapsen som dom kör på idol, men den är nästan lite mer allround.

http://www.uasl.se/index.php?option=com ... &Itemid=52

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 728
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Inlägg av Bengt Norling »

dom finns med beta 87 oxå, har själv köpt 8 system 10 beta 87 och 6 bältpack.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Bengt!! bElt heter det....heheh

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag har nästan hellre B87 än B58 till hiphop, och till talare, ovana sångare eller kvinnlig skönsång har jag hellre B87 trådlöst än B58.

Beta58-kapslarna på våra Shure UC har en tendens att dista när hiphop-MC's tar i för mycket, inte alls kul.
"This is the updated input list"

Niklas Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 02:09
Kontakt:

Inlägg av Niklas Olsson »

är Ofta med om problemet med distande 58 kapslar, men för min del är det när vi använder slx-systemen...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det går att löda in ett motstånd för att lösa problemet, har jag hört. Någon som vet mer om det?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

På UASL har man gjort denna mod på de flesta sändare med B58 kapsel.

Fast jag har för mig att man använde ett annat motstånds värde för att få 10 dB dämpning.

U2 -6dB

Denna gäller Shure U2 sändare, om man söker på Shures support sida kan man säkert hitta motsvarande mod för andra sändar system.

/Jocke
Jocke Hammar

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jocke: Guld! Tack för den infon!
UC2-mod fanns där också, fast där löder man bort ett motstånd bara.
"This is the updated input list"

Johan Rangvin
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 20:37
Ort: Lund

Inlägg av Johan Rangvin »

Jag har blivit KSM9 frälst.
Den bästa (trådlösa) sångmicken jag har använt i livesammanhang.

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Vi har fått beviljat kommunbidrag till mikrofoninvestering, kors i taket! Trodde jag aldrig...

Styrelsen vill ha två system i den lägre proffsklassen och budgeten räcker till PGX-mottagare med SM58 eller möjligen Beta58, SM86 eller nåt annat annat märke i motsvarande prisklass. Eller begagnat av högre klass. Eller 3-4 st begagnade PGX.

Nån som har kommentarer om kvaliteten på ovan nämnda sändare och kapslar? Eller nån som har begagnat att sälja?

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag har b58 och sm87, men själv gillar jag SM86-kapseln bäst. sant att det är bra med tillgång till B58 för t ex hiphop. kolla vad firmor i trakten har innan ni köper så ni kan crossrent:a.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Om man vill ha två system i lägre proffsklass så är det inte PGX man vill ha, man får inga system i lägre proffsklass för de pengarna om de inte är stulna. :wink: Tittar man på Shure så skulle jag försöka hitta begagnade ULX i första hand och SLX i andra. Ett trevligt alternativ i den prisklassen kan vara Sennheiser Evolution 300-series, eller 100- om budgeten är för tight.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

skillnaden mellan 100- och 300 serien är att 300 har punktmatrisdisplay, 8 valbara frekvenser och xlr ut. 500-serien har 16 valbara frekvenser och batteristatus på mottagarna. Med 100 är det bara det att man måste ställa in frekvenserna manuellt, samt att man behöver trs-xlr adaptrar. så om man kan tänka sig att göra en kontaktpanel bakpå racket så finns det pengar att spara.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Ja det råder ju delade meningar om var gränsen går mellan proffsgrejer och amatörgrejer i de mellersta prisklasserna, så vi kanske ska använda någon annan kategorisering.

Och jag upplevde ett litet västgötaklimax idag när jag läste i tidningen att min förening tilldelats 1000 kr i investeringsbidrag. Jag misstänker starkt att det var en tryckfelsnisse i brevet jag fick igår, där det stod 11 000 kr. Kommunens handläggare har varit ledig idag, så jag har inte kunnat bringa klarhet i vilket belopp som gäller. Men troligen får vi tänka om och välja något billigare, och tyvärr bara 1 system. Och då får vi ändå skjuta till det mesta av kostnaden själva.

Vi vill ha mickar med ljudkvalitet som SM58 eller högre samt radiosändare som låter bra och klarar minst 4 samtidiga system. Jag har förvisso aldrig varit med om att system stört varandra, trots att vi ibland kört kanske ett tiotal lånade mickar av olika modeller samtidigt (utom en gång när vi råkade lägga dom på samma kanal, men det är ju självklart).

Den mest överkomliga mellanprismodellen jag hittat i Sverige är Shure PGX med SM58 för ca 4600 kr på Musikbörsen. Den kostar 3800 på Thomann, men det kan kanske vara värt några hundralappar att handla lokalt? Vill man ha Sennheiser 100-serien bör man nog gå utanför landet eller kunna pruta rejält hos den lokala hökaren. Det finns en modell som heter 1935 som kostar 5000 kr på Thomann. Då får man en lite bättre mick också.

Vill man sen gå ner lite i prisklass så har jag själv en Audio-Technica för drygt 2000 kr som jag är väldigt nöjd med, visserligen fast frekvens men kondensatormick som låter bra och aldrig har krånglat. Men den modellen tillverkas inte längre.

Shure PG58 har jag hört att man ska undvika pga dist och jag själv har provat AKG som jag tyckte hade dåligt ljud. Sennheiser har ett budgetsystem för 1600 kr som heter Freeport Vocal, nån som provat det?

Sen vet jag ju vad ni på detta forumet generellt anser om Behringer, men deras trådlösa sändare verkar vara väldigt mycket för pengarna. Micken vet jag inget om, men det är i allafall en kondensator. Nån som provat?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster