Sida 1 av 3

Micka upp Gospelkör

Postat: ons 09 maj 2007, 18:34
av Jacob Thulesius
Vilka mickar ska man använda för att distansmicka upp en gospelkör på 15-20?

Har kollat på CM3:or men jag har inte haft chans och testa dem. Men det är iallfall i den prisklassen det rör sig om

Postat: ons 09 maj 2007, 18:56
av Daniel Hedman
Gospelkören jag brukar arbeta ed använder 12-15st AKG C535 då står dom 2-3 per mik, men nu var det ju distansmickning som var aktuellt. Jag brukar använda AKG C535 eller AKG C391 med bra resultat. För några år sedan använde jag Line Audio CM2 till kör och det fungerade utmärkt.

Postat: ons 09 maj 2007, 19:37
av Jacob Thulesius
Okej.. innan har jag använt några Akg kondisar som fanns i kyrkan. hade 2 st mickar.
En som täckte sopran/bas och en som täckte alt/tenor. Sedan satte jag en stormembranare längre bort som rumsmick. Tur att det bara var piano den gången.

Fungerar C535orna bra till att distansmicka. lika bra som c391 lr en CM3?

Postat: ons 09 maj 2007, 20:09
av Daniel Hedman
Jag har aldrig gjort någon AB test mellan mickarna men 535orna fungerar bra till distansmickning, Men man måste ha lite koll på 3-1 regeln. En annan bra sak att ha är en extra EQ som du kan inserta på subgruppen för kören (om du nu använder dig av en sån) då kan du börja med ett "snyggt" kör ljud och sedan skära de frekvenser som du får rundgång på tills du har tillräcklig nivå på körljudet.

Postat: ons 09 maj 2007, 20:53
av Jacob Thulesius
Tack så mycket.
Eq subgruppen är en bra ide.. dessutom har jag använt detta när det har subbarna har gjort lite rundgång..

så du tycker jag ska köra på akg mickar till distansen.

Jag är lite orolig för läckage från kompet..
deras monitorer kan ju läcka.. och om någon av dem insisterar med att köra med stärkare lr akustikst piano

Postat: tor 10 maj 2007, 06:01
av Marcus Sandberg
Jag använde AKG 535 till kör. Jag försöker få lite distans till mikarna och kören för att få körklang.

Postat: tor 10 maj 2007, 07:00
av Daniel Hedman
Om du har mycket komp på scen så är distansmickning inte ett bra alternativ, då är det 2-3 presoner på mick som är det bästa altenativet. Dels så får du mindre problem med läck från kompet och betydligt mindre rundgångs problem vilket innebär att du lättare överröstar kompet, och kan ge kören sig själva i monitor, vilket oftast är ett önskemål om piano/flygel och trummor är inblandade.

Postat: tor 10 maj 2007, 08:13
av Anders Brandén
AKG 535 funkar som sagt mycket bra! CM3 är också en mycket kompetent mikrofon, senaste jag hörde var en inspelning av en lite mindre kör och det lät mycket snyggt! Så finns det inte ekonomi för 535 så är CM3 ett mycket bra alternativ.

Postat: tor 10 maj 2007, 20:57
av Jacob Thulesius
Jag ska kolla nästa gång det är konsert om jag kan få tag i några 535.
Bäst hade ju varit ifall man kunde köpa in en drös. Men jag tror inte det ligger i budgeten att köpa 10 st 353. Då får det nog bli två CM3.

Kompet är ju allt lineat förutom trummor. men kan tänka mig att dom läcker en del

Postat: tor 10 maj 2007, 21:03
av Christoffer Carpvik
Beror ju lite på hur långt det är mellan trummorna och körmickarna. Men förmodligen kommer du få ett läck....

Postat: fre 11 maj 2007, 08:12
av Daniel Hedman
Om budgeten bara tillåter några få mickar så kan det vara ide att titta på någon form av plexiskärm mellan kör o trummor. Beroende på hur lokalen ser ut så kan man med val av placering och dämpning minska läcket från trummor. Hur ser lokalen ut där ni ska vara.

Postat: fre 11 maj 2007, 09:23
av Marcus Sandberg
Jo men varför måste många trummisar banka så mycket. Jag gjorde ett jobb med Gospel Glow och Maria Gospel tillsammans. Då blev det mycket konding mickar och trummisen satt precis brevid kören och fick in minimalt av honnom i kören gör han spelade lugnt men endån rytmiskt. Det roliga va att han satt i rullstol och kunde inte röra benen men endån kunde han sköta pedalerna.

Postat: fre 11 maj 2007, 13:31
av Jacob Thulesius
Komiskt du

Lokalen vi håller till i är en kyrka för 150 pers kan jag tänka mig.
Altaret är hur ska man säga utkarvat ur väggen och däringår även en trappa där kören kommer stå på. iochmed att jag placerar trummissen intill väggen kan jag nog få väggen att ta endel av ljudet. Lite läck får man ta.

Trumissen som ska spela är en sådan som är bra på att ta hemska order så hans slagkraft ska nog kunna reduceras med en kraftig ljudteknikers stämma:)
Men tur att instrumenten är lineade iallfall.

Postat: fre 11 maj 2007, 15:07
av Henrik Malmberg
Daniel Hedman skrev:Jag har aldrig gjort någon AB test mellan mickarna men 535orna fungerar bra till distansmickning, Men man måste ha lite koll på 3-1 regeln. En annan bra sak att ha är en extra EQ som du kan inserta på subgruppen för kören (om du nu använder dig av en sån) då kan du börja med ett "snyggt" kör ljud och sedan skära de frekvenser som du får rundgång på tills du har tillräcklig nivå på körljudet.
Vad är 3-1-regeln för något?

/H

Postat: fre 11 maj 2007, 15:33
av Jacob Thulesius
3 - 1 regeln är en liten misseregel för att ungå läckning och få bra ljud
Den går ut på att längden mellan två mickar ska vara 3 gr längre än längden till ljudkällan tror jag..
Men jag är en novis

Postat: fre 11 maj 2007, 18:08
av Daniel Hedman
Avståndet mellan två mikrofoner skall vara minst 3 gånger så långt som avståndet till kören, detta för att slippa problemet med dippar och toppar ifrekvensåtergivningen.
/D

Postat: mån 14 maj 2007, 12:47
av Mats Kronblom
Fast om man vill ha riktigt amerikanskt gospeltryck så rekommenderar jag handmik åt alla körmedlemmar, alternativt två sångare per mik. SM58 funkar fint. Lite läck, mycket proximityeffekt.

/Mats

Postat: mån 14 maj 2007, 18:31
av Jacob Thulesius
jo visst det vore att föredra men just nu innehåller inte budgeten så många mickar. Bättre att köpa några körmickar som man kan använda till annat också.

Dessutom vill vi som svenskar skapa något eget.. inte bara hijacka amerikanska stilar

Postat: mån 14 maj 2007, 18:50
av Christoffer Carpvik
Jacob: Vad menar du med att ni vill skapa något eget? Om nu denna "amerikanska stil" med att kören har varsin alternativt 1 mic på 2 i kören fungerar bra vilket den oftast gör. Varför ska man då inte köra på den? För att den är amerikansk? Isåfall kanske du ska testa att köra med megafoner eller något annat?

(ursäkta)

Postat: mån 14 maj 2007, 19:22
av Jacob Thulesius
Nej alltså jag menade inte just sättet det är uppmickat på var "amerikanskt" utan jag talade om den musikaliska biten med gospel.. dock totalt OT

Jag tror också att det bästa sättet hade varit en handmic var (eller varannan) men det ligger inte i budgeten. Då är det förmodligen bättre att köpa allround mickar lr?