Trådlösa mickar

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Sennheiser är väl det man egentligen vill ha om det är handsändare man är ute efter, särskilt om man kan hänga en Neumann-kapsel på dem. Ska man ha Shure så vill man ha deras kondensatorkapsel på dem.

På beltpacksidan är jag väldigt, väldigt -- närmast emotionellt -- fäst vid Audio Ltd. http://www.audioltd.com/ som är det bästa sen skivat bröd. Fast jag skulle vilja prova Trantecs pyttesmå sändare också. Det där med PC-kontroll verkar trevligt.

Kontentan av det här är att "Köp inte skräp". Allt under 10K/system är i princip skräp. Det är svårt (som i att man behöver anställa många fysiker) att göra bra UHF-saker; och det kostar. Därför är det väldigt svårt att få tag på billig och bra utrustning.

Och -- det enda ett radiosystem för 30KSEK gör är att emulera en miksladd för 300:-. Knappt.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Gäst

Inlägg av Gäst »

mansaxel skrev:Sennheiser är väl det man egentligen vill ha om det är handsändare man är ute efter, särskilt om man kan hänga en Neumann-kapsel på dem. Ska man ha Shure så vill man ha deras kondensatorkapsel på dem.

Och -- det enda ett radiosystem för 30KSEK gör är att emulera en miksladd för 300:-. Knappt.
Öhh, visst är KMS105 en alldeles förträfflig kapsel till vissa saker, men jag har gjort saker där den har förstört min dag totalt också. Och att Beta87 är den enda kapsel som fungerar från Shure reserverar jag mot också. Den har någonting rätt högt upp som gör den direkt olämplig i vissa sammanhang, det konstiga är det inte syns på några frekvensresponskurvor. Beta58:an har i och för sig sina nackdelar den också...

Men du har ju helt rätt i att ett radiosystem egentligen löser ett 300 kr problem med en 30000 kr lösning

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Hur långa mikkablar har ni om ni betalar 300 kronor styck för dem? :shock: :wink:

mansaxel: Först och främst, välkommen till forumet! Har du testat MiPro''s system någonting? De sägs vara väldigt gedigna system för att vara såpass billiga. Jag kan tro att mindre firmor inte vill lägga ut 30k på ett trådlöst miksystem, samtidigt som de vill kunna erbjuda sina kunder trådlöst.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Det beror på vem man profilerar sig mot. Vill man hyra ut till teatermänniskor vill man ha Audio Ltd (ja, måns är Den Andra Ljudteknikern i samma spex som jag). Det strular mindre än Shure UC, med nackdelen att man inte kan ha mottagarna en halv värld ifrån (som man måste med UC) och man inte kan se batteristatus på nåt bra sätt på mottagaren.

UC och ULX är ju inte helt billiga heller...
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

dawen skrev:Hur långa mikkablar har ni om ni betalar 300 kronor styck för dem? :shock: :wink:
Det är vad folk betalar i en musikaffär, dvs listpris. Ska man ha Neutrik och Mogami starquad så blir det så där dyrt... Som jämförelse är det intressant, även om jag är medveten om att man inte betalar så mycket i branschen..
dawen skrev: mansaxel: Först och främst, välkommen till forumet! Har du testat MiPro''s system någonting? De sägs vara väldigt gedigna system för att vara såpass billiga. Jag kan tro att mindre firmor inte vill lägga ut 30k på ett trådlöst miksystem, samtidigt som de vill kunna erbjuda sina kunder trådlöst.
Tack för välkomnandet!
Jag skulle vara mycket försiktig med taiwantrådlöst, har bara sett Mipro i PSNE.
Sennheisers billiga serie är ju gjord där, och den är bra valuta för pengarna, å andra sidan. Jag har sett en del varierande kvalitet hos taiwanbyggen, men jag funderar på att köpa lite kinakondingar för att spela in och göra riktiga instrument som bisarra träblåsmojänger (fagott, basklarinett, mm) och körer, musik spelad på tidstrogna instrument, mm mm. Akustiska instrument är mycket mer spännande än trista elgitarrer, för att inte prata om 2rappareåendijäj, som är bland det tristaste man kan göra.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

mansaxel skrev:Det är vad folk betalar i en musikaffär, dvs listpris. Ska man ha Neutrik och Mogami starquad så blir det så där dyrt... Som jämförelse är det intressant, även om jag är medveten om att man inte betalar så mycket i branschen..
Neutriks svarta serie sålde BRL för 32 resp. 34 kr förr, beroende på vad man ville ha för kön på kontakten. Musikbörsen säljer de för 50, men säger man "oj vad dyrt" så kostar de 30, typ. Supra MBS säljer Musikbörsen för 20 kronor metern, om jag inte minns fel, och även där får man ju lite rabatt.

Har man inte tummen mitt i handen kan man alltså få en tiometerskabel för under 300. Min första lödkolv kostade bara en femtiolapp, och lödtenn är ju i princip gratis, så de kostnaderna har jag effektivt skitit i *solglasögon*
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Det är så mycket skönare att köpa 10m Klotz färdiggjord i 20-pack och gjutna telepatchkablar i 6-pack.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jojo, men varför köpa 20pack när man behöver typ tre? :roll: :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

För att nån alltid snor de andra 17...
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

dawen skrev:Supra MBS säljer Musikbörsen för 20 kronor metern, om jag inte minns fel, och även där får man ju lite rabatt.*
Nu är ju inte Supra MBS direkt samma sak som Mogami starquad, och om jag var i Branschen skulle jag räkna tiden det tar att bygga sladden också..
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

man borde ju egentligen även räkna med multikabeln och då räcker ju 300 för en mikkanal inte långt.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Nej, Supra MBS är inte samma sak som Mogami direkt, men det är fortfarande bra mycket bättre än mikkabeln som folk köper i en musikaffär, som du skrev kostade 300 kronor. Jag har försökt göra mikkabel av kabel från Proel, och det är ju helt omöjligt...

Och, självklart så är det dumt att inte räkna tiden det tar att bygga grejorna om man är i Branschen<tm>. Men, jag refererar fortfarande till att man kan få en betydligt bättre kabel för 300 kabel som privatperson, för som privatperson är inte en verktygskostnad på 100 kronor dödligt, och tiden är inte något man fakturerar sig själv för.

Fast, vad får vi ut av att diskutera det här? Vi har ju bägge rätt! :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster