Vilken baskaggemick väljer man?

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

Inlägg av Samuel Nielsen »

Men är det inte lite så att man använder olika mikrofoner till olika sorters musikstilar, det gör jag iallafall..

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 30 mar 2006, 08:37
Presentation: Jobbar fast 50% på Stena Line som tekniker, resten av tiden frilansmusiker och med mina två band samt frilanstekniker. Jag extraknäcker också som datatekniker med inriktning server och nätverk/kommunikation.
Ort: värmland
Kontakt:

Inlägg av Kjell Andersson »

det tänkte jag också, men sen när jag efter en kopp kaffe tänkte mer, så kom jag på; borde det inte vara så att en mikrofon ska återge ljudet så naturligt som möjligt, dvs återskapa det sound som intrumentet och musikern skapar... detta skulle ju i så fall innebära att man kan ha en välljudande mick till ett visst instrument alltid, oavsett om det tex är jazz eller metal? sen inser man ju att om man har en trummis som inte bryr sej om sitt sound, som tex en trummis i mitt band (inga namn nämnda ;-) ) när man tycker att bastrumman låter skum och han säger att den är som alltid, och man sen hittar tre stämskruvar från den som har lossnat i caset och trumskinnet fladdrar som läpparna på en äldre dam??? då kommer man förmodligen till ett stadie där man inte alltid kan återskapa ljudet från instrumentet utan ser till medelst mick/eq/kompressor att anpassa ljudet till den aktuella musikstilen, eller snarar om trumissen inte har nån åsikt anpassa enligt sitt eget tycke...

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

En viktig poäng, och något som man behöver vara helt klar över som ljudtekniker i både inspelning och liveljud IMHO. I ena änden av spektrat finns att så transparent som möjligt reproducera exakt det ljud som källan (trumman, violinen, rösten etc) avger, i andra änden finns att kreativt skapa ett sound. Skillnaden mellan olika musikstilar går kanske snarare att finna längs den linjen än på andra sätt.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Kjell: Men, du kan väl inte vara musiker va? Du är ju alldeles för vettig för att spela i ett band... :D
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 30 mar 2006, 08:37
Presentation: Jobbar fast 50% på Stena Line som tekniker, resten av tiden frilansmusiker och med mina två band samt frilanstekniker. Jag extraknäcker också som datatekniker med inriktning server och nätverk/kommunikation.
Ort: värmland
Kontakt:

Inlägg av Kjell Andersson »

hehe, vad är det där för fjäsk? ;-) ingen regel utan undantag vettu... jag har spelat i dans och rock/coverband i snart 25 år... men oftast också haft hand om ljud och ljus. är överhuvudtaget väldigt intresserad av det samt elektronik mm. har jobbat som IT tekniker i 17 år, men är på väg att sluta nu så vem vet, ska kanske hoppa på ljudbiten :-) hur som helst, utan bra ljud gör sej inget band 100% bra, om man dessutom kan förstärka den bild man själv vill ha av sitt eget band genom att få till det sound man vill ha vinner man mycket på att va sin egen tekniker... det är dock jäkligt svårt att spela och lyssna samtidigt, men det går bättre och bättre... tryck ska det va, och gärna ganska starkt, men samtidigt mjukt och behagligt, det ska inte vara otrevligt, och så ska ju naturligtvis allt höras... det är inte alltid lätt... för att återgår till ämnet... bastrumman är jäkligt svår att få perfekt... men jag hoppas starkt på vårt nya PA nu, Hade ju HK Projecctor förut, men har köpt ett JBL SRX 700 nu, och det lär bli bättre...

Användarvisningsbild
Robert Kärrlander
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 10 jan 2006, 23:27
Ort: Mariefred

Inlägg av Robert Kärrlander »

Men Kjell, om du nu har hand om ljud och ljus också.... hur f*nken går det till att spela som musiker från följeplats? :)

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 30 mar 2006, 08:37
Presentation: Jobbar fast 50% på Stena Line som tekniker, resten av tiden frilansmusiker och med mina två band samt frilanstekniker. Jag extraknäcker också som datatekniker med inriktning server och nätverk/kommunikation.
Ort: värmland
Kontakt:

Inlägg av Kjell Andersson »

schizo.... nädå, men jag har gitarren runt halsen, mixder till höger om mej (på scen) och ljuset styr jag med en midipedal... inte optimalt på nåt sätt, men det finns sällan pengar i gagerna till tekniker också... och det är iaf bättre å styra ljuset manuellt än att göra det via sequenser som dansbanden gör...

Johan Wernersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 14:19

Inlägg av Johan Wernersson »

Om det finns 2 val:

Ny Sennheiser E602 eller en Beta 52??

Vad tar man?

/ Johan

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

B52
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

Inlägg av Samuel Nielsen »

Det är frågan vilken musik tycker jag vilken mik man ska använda... E609 nära slagskinnet, till tyngre rock funkar, men B52 är mer allround...

Filip Boström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 21:09

Inlägg av Filip Boström »

Jag skulle lätt välja 868:an.

Har lyssnat på ett AB test mellan B52, D112 o 868an. 868an psiakde de andra på vänster skinka hårt.

Har lyssnat (dock på skiva) på flera olika genrer från metall till soft jazz med just den micken och den låter mycket bra och naturligt. Tung botten och naturlig diskant!

Mina små tankar...

/Filip

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Av E609 och B52 så väljer du alltså 868...

Om du inte är helt ensam om att använda micken så finns det bara ett val. Det är B52.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Filip Boström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 21:09

Inlägg av Filip Boström »

Per Johanson skrev:Av E609 och B52 så väljer du alltså 868...

Om du inte är helt ensam om att använda micken så finns det bara ett val. Det är B52.
oj måste missat det inlägget :oops:

jaja. när det gäller E609 o B52 så passar jag då jag ej lyssnat på 602:an.
Men B52 är ju en branchstandard som flera har påpekat o där hänvisar jag till pers citat ovan.

/Filip

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

kära nån, håll ordning på numrena :)

jag skulle välja 602 eftersom jag inte gillar beta52 soundet.

609 använder jag till elgitarr ;)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag väljer B52 av de två mickarna
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

David G. Åhman skrev:kära nån, håll ordning på numrena :)

jag skulle välja 602 eftersom jag inte gillar beta52 soundet.

609 använder jag till elgitarr ;)
Vad är det du inte gillar med B52? Nyfiken!!!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

Per Johanson skrev:
David G. Åhman skrev:kära nån, håll ordning på numrena :)

jag skulle välja 602 eftersom jag inte gillar beta52 soundet.

609 använder jag till elgitarr ;)
Vad är det du inte gillar med B52? Nyfiken!!!
Nja jag tycker den har för mycket eget sound, 3khzigt kanske man kan säga. Det blir lätt så "ploppigt". Inte så att det inte funkar att jobba med, men jag föredrar andra mikrofoner.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Men du föredrar väl D6 enligt tidigare utsago i denna tråd? Den har ju större puckel i det registret än vad B52 har?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

Per Johanson skrev:Men du föredrar väl D6 enligt tidigare utsago i denna tråd? Den har ju större puckel i det registret än vad B52 har?
Nja soundet är väldigt olika. Hade faktiskt en ungefärligt jämförande graf på datorn över hur de resp tillverkarna specar att mickarnas frekvensgång ser ut:
Bilagor
D6vsbeta52.jpg
D6vsbeta52.jpg (37.98 KiB) Visad 10477 gånger

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Rätt lustigt vad det kan skilja sig mellan det man (tror man?) hör och en frekvensgraf.

D6, som oftast är min favoritmik på kagge, upplever jag som rakare än det mesta andra. Känns lite som allt finns där och man bara tar bort det man eventuellt inte vill ha där.

B52 upplever jag som mer entonig och slö i ljudet. Inte alls särskilt "klickig" utan mest lite "bumlig" (VM i tekniska termer).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 50 och 0 gäster