Telefonkonversation ut i PA

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Telefonkonversation ut i PA

Inlägg av Jonas Larsson »

Någon som har fått en liknande förfrågan tidigare? Person A ringer upp person B och deras konversation ska gå ut i ett PA. Förslag på lösningar?

Micka upp en vanlig telefonlur, köpa någon färdig modul, använda sig av någon modul som man har för att banda vanliga telefonsamtal etc?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Det enklaste är väl att använda sig av nån liten pryl man har för att spela in samtal, brukar vara line-ut på dom... Clas Ohlson m.fl vet jag har sålt sånna...
//Magnus - Fegge & Mattes

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Telefonhybrid. Inspelningsmojänger funkar inte.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Jag testade en knäpp grej, sony ericssons egna "musik headset adapter".....du får en 3,5" telehona. Kör in den i Pa:t och då kan du faktiskt prata....
//Carpvik

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Christoffer Carpvik skrev:Jag testade en knäpp grej, sony ericssons egna "musik headset adapter".....du får en 3,5" telehona. Kör in den i Pa:t och då kan du faktiskt prata....
Fast det fungerar ju bara om man kommer att använda sig av mobiltelefon.
//Magnus - Fegge & Mattes

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Överhörningen kommer att skapa rundgång. Du måste separera lyssning och sändning i telefon, detta gör man genom en hybrid.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Magnus: Ja....
Per: Jag gjorde detta utan några rundgångsproblem?!
//Carpvik

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Ni som jobbar med broadcast, hur är det möjligt? Har teletekniken utvecklats sen jag grottade i det där?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Vi fick en hybrid från MTG som hade gått i broadcast tidigare. Den hade en massa fiffiga saker, som att automatiskt lära sig EQ och gain för inkommande telesignal. Bl a hade den inte bara POTS utan även ISDN, så att om man satt över ISDN fick man bättre talkvalitet. Har jag för mig iaf.

Teletekniken är fortfarande samma sen 1800-talet när det gäller POTS, men sen vi införde ISDN så har saker blivit roligare. Det finns även konferenstelefoner som förbättrar ljudkvaliten genom att skicka allting digitalt mellan sig, för att få ökad bandbredd (genom förlustkompression).
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag tror det blir till att testa med en adapter ifrån claes/kjell för 139:- eftersom det verkar vara delade meningar om det fungerar eller ej.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Äh. Det är ju inte så svårt att slänga ihop en hybrid heller:

Bild
"This is the updated input list"

Carl Bergander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 184
Blev medlem: tis 29 aug 2006, 20:39

Inlägg av Carl Bergander »

har kört med en grunka för sony ericsson.
det stod comcenter på. Så troligtvis så har dom byggt den.

då får man en xlr in och en xlr ut.

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Skulle rekomendera en telefonhybrid så personen i fråga slipper få tillbaka sig själv och prata med ett eko i örat.....
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

Jag har en gång gjort detta genom att slakta en handsfree och sätta en telekontakt på mik-sladden (och koppla till en aux på mixern) och sedan satt en xlr-kontakt på högtalarsladden och kopplat till en vanlig ingång.

det var en chansning och funkade HUR bra som helst. Talaren stod framme på scen och talade i sitt headset ut i PA't (eller om det var en mygga) med en kille som satt vid en telefon i kongo.

Impedanser och annat var säkert åt skogen men det funkade klockrent.
Detta var en samsungmobil med nån mini-mini trepolig telekontakt in i telefonen, och en förskräckligt tunn sladd som jag fäste på dessa mastodontkontakter på.

Hur bra som helst ;)

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Någon som kan tipsa om nån bra hybrid och vart man får tag i dessa??
//Carpvik

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jonas Larsson skrev:Jag tror det blir till att testa med en adapter ifrån claes/kjell för 139:- eftersom det verkar vara delade meningar om det fungerar eller ej.
Japp, lycka till! Hoppas det inte är mission critical....

Tycker det är lite fantastiskt att alla broadcastmänniskor har varit uppe på läktaren under så många år... Det enda som behövs är en mobil och två XLR-kontakter och här har dom köpt dyra burkar för att lösa problemet. Idioter.... eller?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

Per Johanson skrev:
Jonas Larsson skrev:Jag tror det blir till att testa med en adapter ifrån claes/kjell för 139:- eftersom det verkar vara delade meningar om det fungerar eller ej.
Japp, lycka till! Hoppas det inte är mission critical....

Tycker det är lite fantastiskt att alla broadcastmänniskor har varit uppe på läktaren under så många år... Det enda som behövs är en mobil och två XLR-kontakter och här har dom köpt dyra burkar för att lösa problemet. Idioter.... eller?
japp, idioter :D

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Per Johanson skrev:Japp, lycka till! Hoppas det inte är mission critical....
Testa innebär för mig att köpa en apparat och testar innan det är dags att använda den på gig, funkar de inte så skippar vi det helt enkelt, någon dyrare lösning vill de inte betala för, så visst, lättast för mig är ju att säga att det inte går att lösa på ett enkelt och billigt sätt, men hey, man får väl testa.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

Jag ser definitivt inte problemet med att använda mobilen kopplat till ett pa för att snacka igenom det.. Det är ju bara en ingång och en utgång till. Mobilerna håller ju lyssning och tal seperat. Sen om man gör det med ett upphackat headset eller en grunka ifrån ericsson byggd för syftet kvittar ju.

Att man har telefonhybrider har ju snarare med att man vill köra över POTS( Eller ISDN, eller valfrit transportmedia ) där tal och prat går över samma trådar och behöver seperation och andra features som kan vara bra och ha.

Sysslar man med broadcast är kanske inte en mobil det smidigaste?

Varför skulle inte en inspelningsadaptor funka?

Ett "eko" för talaren får man ju såklart om man den hör ljudet två gånger, en gång ifrån luren och en gång ifrån monitorsystemet, men det löser ju knappast en telfonhybrid.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Telefonkonversation ut i PA

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jonas Larsson skrev:Någon som har fått en liknande förfrågan tidigare? Person A ringer upp person B och deras konversation ska gå ut i ett PA. Förslag på lösningar?

Micka upp en vanlig telefonlur, köpa någon färdig modul, använda sig av någon modul som man har för att banda vanliga telefonsamtal etc?
Jag har gjort några sånna uppdrag. Jag skaffa in mej en gammal Hybrid från eriksson. Det som krävs är en analog telefonlinje. Jag gjorde prov först hemma med Clasollsons varianter det blev bara skräp.

Tyvär så kostar det endel att köpa en hybrid idag.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster